/* */

'CONSTELLATION' Izgrađen je u pulskom brodogradilištu, a plaćen je brazilskom kafom

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: Ivo Batričević privatna arhiva

Zanimljivo je da oba naša brodogradilišta nisu dobila novac za izgradnju brodova već su međudržavnim ugovorom između Jugoslavije i Brazila bili plaćeni brazilskom kavom, a naša država je nadoknadila brodogradilištima iznos u dinarima 

Grčki brodar K-Lines je u svom programu Hellenic Cruisesa za 1982. godinu objavio polaske dvotjednih kružnih putovanja svojim brodom CONSTELLATION od proljeća do konca listopada s itinererom: Venecija - Katakolon - Port Said - Ashdod - Rodos - Istanbul -Mikonos - Pirej - Krf - Dubrovnik - Venecija. Svojom veoma zanimljivom životnom pričom ovaj grčki putnički brod doista zaslužuje našu posebnu pozornost. 

Njegova priča započinje 5. studenog daleke 1961. godine kada je za brazilskog naručitelja Companhia Nacional de Navegacao Costeira íz Rio de Janeira s navoza pulskog brodogradilišta Uljanik u more porinuta novogradnja broj 237, tom prigodom krštena imenom ANNA NERY. Bio je to putničko-teretni brod od 10444 bruto tona, dug 150 i širok 19 metara  za prihvat 482 putnika. Dva sedamcilindarska B&W-Krupp diesel pogonska stroja ukupne snage 5958 kw omogućavala su preko dvije propele plovidbu brzinom od 17,5 čvorova.  

Blizanac broda (sister ship) je bio ROSA DA FONSECA koji je u studenom iste godine í za istog brazilskog brodara izgrađen u splitskom brodogradilištu. Zanimljivo je da oba naša brodogradilišta nisu dobila novac za izgradnju brodova već su međudržavnim ugovorom između Jugoslavije i Brazila bili plaćeni brazilskom kavom, a naša država je nadoknadila brodogradilištima iznos u dinarima.  

Neven Jerković

Salamis Glory u Limassolu 2006 (foto Neven Jerković)

PLOVIDBE DO RIO DE JANEIRA  

ANNA NERY, ponos tadašnje hrvatske brodogradnje, predana je naručitelju 27. kolovoza 1962. kada se zaputila na daleko putovanje preko Atlantika. Po dolasku u Brazil, preuzela je održavanje redovne putničko-teretne pruge iz Manausa (rijeka Amazona) do Buenos Airesa. Iste su godine i u španjolskim brodogradilištima izgrađena dva nešto manja broda sličnih karakteristika, tako da je brazilska Costeira s ove četiri novogradnje započela redovno prometovati između Rio de Janeira i Manausa te Lisabona.  

Kako niti jedan od ova četiri broda nije donio neku veliku korist, Costeira ih je već 1966. prodala državnom brodaru Lloyd Brasileiro. ANNA NERY i ROSA DA FONSECA od tada plove na prugama iz Rio de Janeiro tičući luke: Salvador, Recife, Funchal, Lisabon, Vigo, a potom Rio de Janeiro, Santos, Montevideo, Buenos Aires i na koncu Rio de Janeiro, Vitoria, Salvador, Recife, Fortaleza, Belem, Manaus. Ljeti započinju iz New Yorka povremeno ploviti i na kružnim putovanjima u organizaciji Wall Street Toursa  tzv. Carioca Cruises. Ipak pad prometa redovnih brodskih putničko-teretnih pruga svugdje u svijetu, pa tako i u Brazilu doveo je 1978. do obustave prometovanja ovih brodova te njihove ponude na prodaju.  

Ivo Batričević privatna arhiva

Anna Nery

BROD ZAPLIJENJEN PA PRODAN NA DRAŽBI 

ANNA NERY je ubrzo prodana grčkom brodovlasniku Kavounidesu i njegovom K-linesu. koji je, pod imenom DANAOS, ostavio pune tri godine ležati u raspremi. Nakon potpune rekonstrukcije, od 1982. plovi na krstarenjima kao CONSTELLATION, pa se tako odmah na novim putovanjima ponovo vratio u Jadransko more odakle je prvi put zaplovio.    

ROSA DA FONSECA je 1975. prodana u Japan brodaru Mitsui Osaka Shosen Kaisha gdje je neko vrijeme plovila pod imenom SEVEN SEAS, a potom od 1977. kao NIPPON MARU. Prodana je 1992. PT Kalla Linesu za kojeg pod imenom ATHIRAH plovi u indonezijskim vodama sve do 1998. kada je izrezana u indijskom rezalištu brodova Alang.       

Nakon što je K-Lines 1987. otišao u stečaj, CONSTELLATION je ostao raspremljen na raznim sidrištima oko Pireja i Perame pune četiri godine. Prodan 1992., brzo je promijenio tri vlasnika, ali i dva imena MORNING STAR i REGENT SPIRIT. Prvo plovi na kružnim putovanjima Tihim oceanom, potom u vodama oko Meksika te ponovo u Sredozemlju gdje je zbog dugovanja 1995. u francuskoj Nici zaplijenjen.  

Na javnoj dražbi ga je sljedeće godine kupio ciparski brodar Salamis Cruises i naravno još jednom je promijenio ime, ovaj put u SALAMIS GLORY. Od tada je plovio na kraćim kružnim putovanjima istočnim Sredozemljem i više nije dolazio u naše luke. SALAMIS GLORY je 24. studenog 2009. prodan indijskim rezalištima brodova za 530 000 eura te se prema Alangu uputio početkom prosinca. Tamo je na iste plaže stigao nedugo iza naše DALMACIJE, broda koji je bio izgrađen na istim Uljanikovim navozima u Puli, i to baš po modificiranim nacrtima originalne ANNE NERY kao njena nešto manja kopija. Već koncem svibnja 2010. poznati američki pomorski analitičar Peter Knego poslao je iz Indije poruku da su navozi u Alangu na kojima su zajedno izrezani DALMACIJA i SALAMIS GLORY potpuno prazni. 

Popularni Članci