test

VRAĆAMO VAS U PROŠLOST Ovo su školski jedrenjaci i jedrenjaci ratnih mornarica koju su posjetili Dubrovnik

Autor: Ivo Batričević
Naš sugrađanin Ivo Batričević u rubrici 'Priče o moru i brodovima' Dubrovački dnevnik donosi zanimljivosti i informacije o školskim jedrenjacima i jedrenjacima ratnih mornarica, njih 12, koji su nas posjetili ili su plovili našim područjem. Svaki od njih je lijep na svoj način i  ima svoju posebnu priču. 

JEDRENJAK VILA VELEBITA

Školski jedrenjak tipa bark - škuna VILA VELEBITA, od 259 BRT-a, duljine 35,7 metara izgrađen je u njemačkom brodogradilištu Howaldstwerke u Kielu. Trup je bio napravljen od čelika kao i debla jarbola i donji križevi. Gornji križevi, krmeno deblo i nastavci jarbola su bili od drva. Jedrenjak je imao ukupno 13 jedara, ukupne površine do 700 metara kvadratnih i mogao je razviti zavidnu brzinu do 13 čvorova. Imao je 20 članova posade, a mogao je primiti 40 učenika na praksi. Pomoćni pogon bio je parni stroj trostruke ekspanzije jačine 300 KS. 

Upisan je 1908.g. u knjigu brodova kao jahta i kao školski brod Odjela za kulturu i školstvo Kraljevine Hrvatske, Slavonije i Dalmacije, matična luka Bakar. Koristila ju je Državna pomorska nautička akademija u Bakru. VILA VELEBITA obavljala je plovidbe Kvarnerom (u smislu praktičnog usavršavanja nautičara) od subote do ponedjeljka, 8 do 10 dana Jadranskim morem, te tijekom školskih praznika po Sredozemlju.

 Tijekom prvog putovanja uplovio je u Gruž u ponedjeljak 5. listopada, a u utorak 6. listopada 1908. krenuo je za matičnu luku Bakar. Osim redovnih školskih putovanja, Sveučilište u Zagrebu s jedrenjakom obavilo je 1913. i 1914. hidrografska i biološka istraživanja na Jadranskom moru. U Novigradu na vezu bio je tijekom Prvog svjetskog rata, a 1922. je postao školski brod Državne pomorsko-trgovačke akademije u Bakru, Dubrovniku i Kotoru te s učenicima škole na praksi plovi Jadranom i Sredozemljem. 

Talijani su ga zaplijenili u takozvanom travanjskom ratu 1941., kada dobiva novo ime PALINURO, a tijekom samog rata bio je na vezu u Veneciji. Izravno prije sklapanja primirja između Italije i Saveznika tri su jedrenjaka  (AMERIGO VESPUCCI, CRISTOFORO COLOMBO i PALINURO ex. VILA VELEBITA) 8. rujna 1943. poslana iz Trsta u Pulu, gdje su 9. rujna primili zapovijed da proslijede u Boku kotorsku. Ta je zapovijed nakon isplovljenja poništena i brodovi su poslani u Brindisi. Putem je PALINURU ponestalo ugljena i vode za kotao. Rano ujutro 10. rujna poslan je ukrcati gorivo u Ortoneu, gdje su ga zaplijenili i potopili Nijemci. Nakon rata je izvađen i izrezan .

JEDRILICA DUBRAVKA

Pomorska vojna akademija u Dubrovniku je osnovana 1923. godine, osnivač je bilo Ministarstvo vojske i mornarice kraljevine SHS, a od 1926. djelovala je pod zapovjedništvom ratne mornarice. Akademiju je moglo upisati građanstvo sa završenom srednjom školom i položenim ispitom zrelosti, a uz položen prijamni ispit. Školovanje je trajalo tri godine, a nastavni je plan obuhvaćao 34 kolegija. Uz stručne kolegije, pitomci su polazili kulturnu i društvenu izobrazbu. Tijekom druge godine krstarilo se Sredozemljem, a praktična nastava održavala se na školskom brodu i brodovima flote, uključujući minopolagač ORAO, laku krstaricu DALMACIJA, minolovac D2, jedrilicu  DUBRAVKA (u prilogu je fotografija ) te druga manja plovila. Kadeti su nakon završetka školovanja i položenog ispita postajali poručnici korvete te su bili raspoređeni na ratne brodove.

JEDRENJAK JADRAN

JADRAN je za Kraljevsku mornaricu Jugoslavije izgrađen u Hamburgu 1933. godine, tip jedrenjaka je barkantin, dug je 58,2, širok 8,9 metara, istisnina /deplasman  (težina broda) je 737 tona, najveći jarbol je visok 39,1 metar s površinom od 933 m2. Najdulje putovanje JADRANA od 11.262 milje bilo je na ruti Dubrovnik-New York-Boston-Dubrovnik 1938. godine na kojem su posjetili Nikolu Teslu te su mu poklonili gravuru broda. 

Talijani su ga zarobili nakon kapitulacije Kraljevine Jugoslavije i jedno vrijeme tijekom Drugog svjetskog rata koristila ga je  talijanska ratna mornarica kao školski brod pod imenom MARCO POLO. Kapitulacijom Italije 1943. brod su preuzeli Nijemci. Nakon toga je zapušten, ogoljen, bez jarbola, dočekao kraj rata kao most u jednom od kanala u Veneciji.

 U prosincu 1946. godine JADRAN je dotegljen u Šibenik, a njegova obnova je bila u Tivtu  sve do 1949. godine kad je ponovo zaplovio u punom sjaju. Na jedrenjaku su se obučavali budući vojni časnici, a samo je jedna generacija učenika Srednje pomorske škole u Dubrovniku godine 1972. imala završnu praksu na dvotjednoj obuci. Plovili su do otoka Visa i natrag uz pratnju školskih profesora Antuna Falkonia i Borisa Franušića. Na povratku u luku Gruž svi učenici su se popeli na jarbol i izveli rubni pozdrav, a na vrhu najvećeg jarbola je bio Mario Bonačić. Od same izgradnje JADRANU je matična luka bila Split i svi zapovjednici su bili Hrvati, a danas je školski brod u ratnoj mornarici Crne Gore.

JEDRENJAK  R.N. AMERIGO VESPUCCI (A5312)

Dana 15. lipnja 2012 u 9:00 sati nam je došao u neslužbeni posjet školski jedrenjak ratne mornarice Italije AMERIGO VESPUCCI pod zapovjedništvom kapetana bojnog broda Domenica La Faia i s posadom od 15 časnika, 61 dočasnika, 212 mornara i 126 pripadnika mornaričke škole. Prvi put nas je posjetio 17. srpnja 1937. te još nekoliko puta prije i nakon Drugog svjetskog rata.      

 Jedrenjak je istisnine/ deplasmana (težina broda u tonama ) 4146 tona, dužine 82,4 /101(s baštunom), širine 15,6 i gaza 7,5 metara. Glavni pogon su jedra ukupne površine od 2100 m2 do najviše 2900 m2. Uvježbana posada može postaviti sva jedra tijekom 20 minuta. Snast uključuje i 47 tisuća metara konopa od čelika i kudjelje raznih promjera. Pomoćni dizel-električni pogon tipa Ward-Leonard prvobitno su činila dva dizel-generatora Fiat Q.4261 ukupne snage 1397,06 kW (1900 KS) i dva elektromotora koji pokreću jedan vijak. Poslije rata su ugrađeni dizel-generatori Tosi E6 iste snage, a tijekom osuvremenjavanja 1984. brod je dobio jače dizelske motore-generatore Fiat B 306 ESS i pogonske elektromotore Marelli ukupne snage 1471 kW (2000 KS). Najveća brzina pod punim jedrima je do 15 čvorova, a pri plovidbi strojem od 10 do 11 čvorova. Doplov pri plovidbi strojem je 5450 Nm brzinom do 6,5 čvora. 

AMERIGO VESPUCCI je u početku službe bio naoružan s četiri topa kalibra  76/30 mm i četiri strojnice, a kasnije je imao četiri topa kalibra 76/30 mm i dva protuzračna topa Bofors kalibra 40/60 mm. Nakon preinake obavljene 1984. brod je nosio četiri protuzračna topa kalibra 40/60 mm i jedan top kalibra 20/70 mm, a u međuvremenu je broj topova kalibra 40 mm smanjen na dva. Naoružanje pretežno služi u vježbovne svrhe, ali i za samoobranu, jer brod na kojemu se nalazi velik broj budućih pomorskih časnika može predstavljati zanimljiv cilj teroristima.                                                                                

AMERIGO VESPUCCI stupio je u službu 15. svibnja 1931., potpuno je dovršen 2. srpnja iste godine i odmah je krenuo na prvo od niza školskih krstarenja. Početkom Drugog svjetskog rata AMERIGO VESPUCCI i brod blizanac  CRISTOFORO COLOMBO prebačeni su iz Ligurskog mora u Jadran, a nova matična luka bila im je Trst. Tijekom rata i dalje su obavljana školska krstarenja na Jadranskom i Jonskom moru, a velikim blizancima se 1941. u  Trstu pridružio i školski jedrenjak  R.N. PALINURO, bivša VILA VELEBITA, zaplijenjeni brod Državne pomorske nautičke akademije u Bakru, već naveden u  ovom  tekstu.

 Izravno prije sklapanja primirja između  Italije i Saveznika tri su jedrenjaka 8. rujna 1943. poslana iz Trsta u Pulu, gdje su 9. rujna primili zapovijed da proslijede u Boku Kotorsku. Ta je zapovijed nakon isplovljenja poništena i brodovi su poslani u Brindisi. Putem je  PALINURU ponestalo garbuna i vode za kotao. AMERIGO VESPUCCI je tijekom noći 9./10. rujna teglio manji jedrenjak, ali je R.N. PALINURO ujutro poslan ukrcati gorivo u Ortoneu, gdje su ga zaplijenili i potopili Nijemci.

 Dva velika jedrenjaka su bez teškoća stigla u južni dio Italije i preživjela rat. Veći dio talijanske ratne mornarice (krstarice, razarači, torpiljarke i manji brzi brodovi) je do kraja rata djelovao na strani Saveznika, ali je dio brodova prema odredbama sporazuma sklopljenog 1947. ipak predan Saveznicima u ime ratne odštete, primjerice CRISTOFORO COLOMBO bivšem Sovjetskom Savezu 1949. godine.    

AMERIGO VESPUCCI nakon rata nastavlja s ukrcanim kadetima pomorske akademije i pitomcima-dočasnicima ploviti na mnoštvo kratkih i više od 60 duljih ljetnih vježbovnih krstarenja, koja su trajala od tri do pet mjeseci. Čest je gost na međunarodnim regatama nazvanim "Sail" i drugim svečanim prigodama. Prigodom proslave 500. obljetnice otkrića Amerike boravio je 1992. u Sjedinjenim Američkim Državama, posjetio je Puerto Rico, kao i Barcelonu tijekom Olimpijade, a za 133 dana je preplovio ukupno 14.270 nautičkih milja. 

Potkraj svibnja 1996. i u razdoblju od 21. do 25. rujna 1998. brod je posjetio Hrvatsku i boravio u Splitu kao gost Hrvatske ratne mornarice. Tijekom lipnja 2000. sudjelovao je na međunarodnoj regati "Tall Ship Race 2000" duljine 3500 nautičkih milja, od Cadiza do Bermudskog otočja, kamo je stigao drugi, a pobijedio je njemački bark GORCH FOCK. Nakon toga je 4. srpnja slijedio svečani mimohod u New Yorku prigodom američkog Dana nezavisnosti na kojem je bilo nazočno oko 300 brodova.

JEDRENJAK PALINURO -  ITALIJA 

Jedrenjak PALINURO je školski brod za obuku kadeta talijanske mornaričke dočasničke škole Mariscuola Taranto. Brod je porinut 1934. godine u Nantesu u Francuskoj kao francuski ribarski brod, a od 1955. godine je preuređen i u službi je Ratne mornarice Italije. Dužine je 68, širine 10 i gaza 4,85 metara. Plovi brzinom od 8 čvorova, a u povoljnim uvjetima dostiže brzinu i do 13 čvorova. Brod se osim za obuku mornaričkih kadeta koristi i u znanstvene svrhe. Između ostalog prikuplja uzorke mora u svrhu kontrole zagađenja. Na jedrenjaku se ukupno može ukrcati 135 članova posade i kadeta. Posebna zanimljivost broda jest originalno kormilo iz 1934. koje i danas služi za plovidbu koja je nešto teža kada je veliko more, a tada je potrebno i nekoliko ljudi da bi uspješno manevrirali. Za otvoriti svih 15 jedara potrebno je gotovo dva sata, a taj pothvat iziskuje rad 60 mornara. Talijanski školski ratni jedrenjak nas je pod zapovjedništvom Kapetana fregate Maura Panarella posjetio dana 6. rujna 2013., a dva dana je bio otvoren za posjetitelje.

JEDRENJAK DAR POMORZA -  POLJSKI

Dana 3. srpnja 1971. uplovio je na svom krstarenju u Grušku luku poljski školski jedrenjak DAR POMORZA. Na brodu je bilo ukrcano 110 učenika Pomorske škole trgovačke mornarice i to 101 učenik nautičar i 9 učenika strojarskog smjera. To su bili učenici prvog i drugog te nekoliko trećeg razreda. Među đacima je bilo nekoliko učenika čehoslovačke i grčke nacionalnosti. Na brodu je bilo ukrcano 40 članova stalne posade.                                                                       

Ovo putovanje je započelo u Gdynia 18. svibnja odakle je jedrenjak proslijedio za Tanger i Dubrovnik. Iz Dubrovnika je otplovio za Istanbul, Gibraltar, Casablancu, Rotterdam s povratkom u Gdinya, gdje su se vratili 20 rujna. 

Jedrenjak je porinut 1909. u more u njemačkom brodogradilištu Bolhm und Voss u Hamburgu kao školski brod za obuku pripravnika trgovačke mornarice pod imenom PRINZESS EITEL FRIEDRICH. Do 1918. godine je bio pod njemačkom zastavom, a onda su ga kao ratnu odštetu predali Francuskoj i to Barunu de Forestu kao naknadu za njegovu potopljenu jahtu koju su za vrijeme Prvog svjetskog rata Nijemci potopili.

 Dobiva novo ime COBLERT, ležao je neiskorišten  u luci Sant Nazaire. Naime, Barunu de Foreste-u nije se isplatilo uložiti veliku svotu novca za popraviti i preinačiti ga iz školskog broda u jahtu. Jedrenjak je propadao te ga je trebalo rashodovati. Poljska udruga Pomeranija ga kupuje za 7000 funti sterlinga i daju mu novo ime DAR POMORZA. 

Godine 1930. je obnovljen u danskom brodogradilištu Nakskov kao školski jedrenjak za obuku pomorskog kadra trgovačke mornarice u Gdynia. Ugrađen mu je motor od 430 konjskih snaga te ga je pred prvu plovidbu 13. lipnja 1930. blagoslovio biskup St. Okoneiewski. Od tada obavlja putovanja s učenicima širom svijeta, a najduže putovanje je bilo oko svijeta 1934./35. godine preko Panamskog kanala. 

Za vrijeme Drugog svjetskog rata bio je sklonjen u neutralnu luku Stockholm u Švedskoj. Nakon rata ponovo plovi kao školski jedrenjak te je u poznatoj utrci školskih jedrenjaka „Cuty Sark Trophy“ 1980. osvojio prvo mjesto. Ukupno je pod poljskom zastavom u 51 godini plovidbe  obavio 102 školska putovanja u kojima je preplovio više od 500 tisuća nautičkih milja i ukrcao ukupno 13384 učenika. Dana 15. rujna 1981. godine je završio svoje plovidbe kao školski brod te je stavljen u raspremu  4, kolovoza 1982. 

Na njegovim plovidbama ga je zamijenio novoizgrađeni jedrenjak imena DAR MLODZIEZY. Od 27. svibnja 1983. DAR POMORZA je izložen u Nacionalnom pomorskom  muzeju u Gdynia gdje se i danas nalazi.      

Tehnički podatci: Brt: 1561, duljina 80, duljina preko svega 93, širina 12,6 metara, a ukupno je mogao razviti jedra od 2100 kvadratnih metara.

Popularni Članci