'Viking Star' nas je posjetio na inauguracijskom putovanju, 'Viking Sky' je doživio stravičnu havariju
Norvežanin Torstein Hagen, svojevremeno visokopozicionirani član uprave Holland America Linea, Royal Viking Linea i Bergen Steamship Company osnovao 1997. u Lenjingradu svoju privatnu brodarsku tvrtku Viking River Cruises s četiri unajmljena polovna ruska riječna putnička broda. Nitko nije vjerovao da će za samo dva desetljeća ona izrasti u brodara koji će u svojoj floti imati preko 60 vlastitih riječnih putničkih brodova.
Hagen se nije zaustavio samo na plovidbama po europskim, ruskim i kineskim rijekama, već je 2015. osnovao i sestrinsku kompaniju Viking Ocean Cruises te je izgradio i svoj prvi brod VIKING STAR namijenjen kružnim putovanjima po svim morima svijeta. Nakon toga su se Viking River Cruises i Viking Ocean Cruises ujedinili u brodarsku kompaniju pod imenom Viking Cruises sa sjedištem u švicarskom Baselu, čiji je vlasnik i predsjednik uprave njihov osnivač Torstein Hagen.
PRVIJENAC JE BIO VIKING STAR
Danas Viking Cruises ima 16 oceanskih putničkih kruzera te nam dio flote u ljetnoj sezoni krstarenja često dolazi u luku Gruž, a zna se dogoditi da su i dva njegova kruzera vezana u luci istog dana. Većina brodova su potpuno isti (brodovi blizanci) ili nešto malo izmijenjeni te svi imaju kabine s balkonima, a plove po svim morima svijeta i većim rijekama koje su dostupne s mora. Brodovi nisu previše veliki tako da mogu pristajati i u puno manjim egzotičnim svjetskim lukama kao i u onim najvećim.
Svih 16 brodova je izgrađeno u istom brodogradilištu. Prvi od 16 brodova blizanaca VIKING STAR je izgrađen u brodogradilištu Fincantieri u Italiji. Ima 47872 bruto tona, dug je 228 i širok 29 metara. Glavni pogonski dizel- električni MAN motori ga preko dvije propele pokreću brzinom od 20 čvorova. Na svojih 14 putničkih paluba može ukrcati 930 putnika o kojima se brine 602 člana posade. U svojoj prvoj inauguracijskoj plovidbi, VIKING STAR je uplovio u grušku luku 6. travnja 2015. godine. U svojoj oceanskoj floti kruzera blizanaca Viking danas ima: VIKING ASTAREA, VIKING JUPITER, VIKING LIBRA, VIKING LIRA, VIKING MARS, VIKING MIRA, VIKING NEPTUNE, VIKING ORION, VIKING SATURN, VIKING SEA, VIKING STAR, VIKING SKY, VIKING VELA, VIKING VENUS, VIKING VESTA i VIKING YI DUN.
ŠIRENJE POSLOVANJA
U siječnju 2020. tvrtka je skratila ime na Viking, navodeći dodatni naglasak brenda na obogaćivanje i iskustva usmjerena na odredište. Iste godine, Viking je također najavio pokretanje ogranka tvrtke na Viking Expeditions s planiranim početkom rada u siječnju 2022. godine. Postao bi ogranak brenda za ekspedicije i upravljao bi izletima malim brodovima do egzotičnih odredišta, a danas posjeduju dva broda VIKING OCTANIS i VIKING POLARIS.
Također je tvrtka proširila svoje poslovanje prema riječnim krstarenjima u Americi kao ogranak tvrtke Viking River Cruises te su najavili plovidbu prvog broda u kolovozu 2022. na rijeci Mississippi s tendencijom širenja flote brodova. Isti ogranak tvrtke nudi krstarenja rijekama: Europe, Rusije, Kine, jugoistočne Azije i Egipta. Vikingovi europski riječni brodovi imaju prosječni kapacitet od 190 putnika, kapacitet ruskih brodova u prosjeku je nešto više od 200, a kineski brod prevozi do 256 putnika. Od 2019. godine ogranak brodarske tvrtke Viking River Cruises upravljao je flotom od 76 vlastitih i iznajmljenih plovila. Ova zaista ogromna brodarska tvrtka se i dalje širi te se flota od 16 postojećih oceanskih brodova planirana proširiti za još četiri nova broda do 2030. godine.
HAVARIJA BRODA VIKING SKY
Dana 23. ožujka 2019. kruzer VIKING SKY je bio na ruti jugozapadno od Tromsøa do Stavagera u Norveškoj po jakom vjetru i nemirnom moru s valovima visokim i do 15 metara. Vrijeme je bilo unutar operativnih sposobnosti broda. Na brodu je bilo 1373 osoba tj. 915 putnika i 458 članova posade.
Oko 13:50 sati u Hustadviki pored obale između Moldea i Kristiansunda, motori broda pretrpjeli su gubitak tlaka ulja, što je rezultiralo automatskim gašenjem svih motora (black out) i brod je u nemirnom moru počeo plutati nošen prema obali. Kapetan broda je u 14:00 sati proglasio MAYDAY, spustio je u more oba sidra te se nošen vjetrom i valovima približio na samo 100 metara od oštrih hridi pored obale. Brodske lajbote zbog velikih valova je bilo nemoguće spustiti u more. Također, brodovi za spašavanje s obale morali su se vratiti zbog visokih valova, a tegljači su bezuspješno pokušavali pričvrstiti konope za tegljene. Šest norveških spasilačkih helikoptera poslano je na mjesto događaja i evakuiranje putnika je započelo. Posada VIKING SKYA uspjela je ponovno pokrenuti jedan motor, ali se evakuacija nastavila. Nakon otprilike pet sati, 100 putnika je evakuirano, a najmanje četiri helikoptera sudjelovala su u zračnom spašavanju.
U ponoć po lokalnom vremenu oko 170 putnika evakuirano je helikopterima. Brod se i dalje valjao i posrtao na velikim valovima na samo 100 metara udaljenosti od oštrih hridi pored obale. Dana 24. ožujka, nakon što su tri od četiri motora ponovno pokrenuta tijekom noći, evakuacija je zaustavljena u nedjelju ujutro u 9 sati. Jedno oštećeno sidro se podiglo na brod, drugo je otpušteno u more, a VIKING SKY je napokon krenuo prema Moldeu u Norveškoj. Četiri stotine sedamdeset i devet ljudi je helikopterom prebačeno s broda tijekom 30 letova helikopterom. Šesnaest ljudi je odvedeno u bolnicu, od kojih su trojica bila teško ozlijeđena. VIKING SKY je otplovio u Molde vlastitim pogonom uz pratnju dva tegljača gdje je stigao u 16:30 sati 24. ožujka. Dana 27. ožujka, VIKING SKY je stigao u brodogradilište u Kristiansundu u Norveškoj na popravak, a sljedeće krstarenje je otkazano.