test

RMS ORCADES Dubrovnik je posjetio na kružnim putovanjima pedesetih

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: Osobna arhiva
Brod koji je za vrijeme Ljetnih olimpijskih igara u Melbourneu u studenom 1956.  dva tjedna služio za smještaj sportaša i posjetitelja.

Prva poslijeratna prinova u programu obnove flote britanskog brodara Orient Linea sagrađena je koncem 1948. po ugovorenoj cijeni od 3.418 milijuna funti na navozima brodogradilišta Vickers Armstrong u Barrow-in-Furness. Novogradnja 950, krštena imenom RMS ORCADES, bila je putnički liner od 28164 GT i duga 216 metara. Mogla je prihvatiti 773 putnika u prvom i 772 u turističkom putničkom razredu. Inače, prefiks u imenu RMS znači Royal Mail Ship.                                                                                                                                                                  

Mogla je ukrcati i uskladištiti 163.170 kubičnih stopa generalnih tereta i 163.620 kubičnih stopa zamrznutih živežnih namirnica. Snagom Parsons parnih turbina od ukupno 34000 konjskih snaga mogla je ploviti brzinom do 25 čvorova. Na prvo komercijalno putovanje ORCADES (antičko ime za škotsko otočje Orkney) zaputio se 14. prosinca 1948. iz Londona (Tilbury Docks ) prema Sydneyu i Aucklandu usput tičući luke Gibraltar, Napulj, Port Said, Aden, Colombo, Fremantle, Adelaide i Melbourne. 

DOLAZIO NEKOLIKO  PUTA                                                                   

Na ovoj odavno dobro uhodanoj emigrantskoj liniji plovi sljedećih šest godina da bi u kolovozu 1955. promijenio itinerer te putuje oko svijeta prema Australiji i Novom Zelandu plovidbom kroz Panamski kanal i povratkom u London preko Sueza. Na prvo potpuno preuređenje ORCADES je bio primoran otići zbog neizdržive konkurencije zračnoga prijevoza, te je 1959. u brodogradilištu Harland & Wolff dobio nove sadržaje, u potpunosti je klimatiziran, a kapacitet mu je nešto smanjen na 631 putnika u prvom i 734 u turističkom putničkom razredu. Za vrijeme Ljetnih olimpijskih igara u Melbourneu u studenom 1956. služi dva tjedna za smještaj sportaša i posjetitelja. Od sljedeće godine je u sastavu ujedinjenog brodara P&O - Orient Lines.                                                                    

Kada je postalo potpuno jasno da je budućnost interkontinentalnog putničkog prijevoza u potpunosti pripala sve bržim, komfornijim i većim zrakoplovima, ORCADES 1964. još jednom ide na potpuno preuređenje, ovaj put u brod za kružna putovanja sa smještajem 1635 putnika u jedinstvenom razredu. Povremeno održava svoje standardne i redovne prekooceanske plovidbe, ali ipak većinom plovi na sve popularnijim kružnim putovanjima. Na njima je nekoliko puta u to vrijeme posjetio i Dubrovnik. 

POŽAR U STROJARNICI

Jedno od njegovih zabilježenih putovanja  bilo je i ono započeto 24. lipnja 1966. iz Londona s posjetima lukama Gibraltar, Dubrovnik, Napulj i Palma de Mallorca s povratkom u Southampton 8. srpnja. Nakon što je brodarska kompanija P&O (Peninsular & Oriental Steam Navigation Copmpany) potpuno otkupila sve dionice Orient Linea, ORCADES se od 1966. našao u njenoj floti. 

U travnju 1972. zahvatio ga je na sidrištu Hong Konga veliki požar u strojarnici koji mu je u potpunosti uništio parne kotlove. Rješenje se našlo brzo, demontiranjem strojarnice s već raspremljenog broda IBERIA i njenim ugrađivanjem u ORCADES, pa je tako uskoro mogao nastaviti prekinuto putovanje prema Australiji. Posljednji put, nakon što je ukupno 55 puta obavio plovidbe između Europe i Australije, ORCADES napušta Sydney 3. lipnja 1972. na putu za Southampton odakle poduzima još samo nekoliko nostalgičnih i svojih posljednjih kružnih putovanja.                                                                                                                                                                                                                            

U listopadu je raspremljen u Southamptonu te je uskoro stavljen na dražbu. Kupila su ga tajvanska rezališta brodova, pa se ORCADES u siječnju 1973. još jednom uputio natrag prema dalekom Istoku. U svoju posljednju luku Kaoshiung je uplovio 6. veljače da bi u rezalištima Nan Feng Steel Enterprise do konca godine bio u potpunosti razrezan u hrpu sekundarnih sirovina.

Popularni Članci