NAJSTARIJI AKTIVNI KRUZER Jedan od najljepših jedrenjaka svijeta još plovi, a ima 90 godina (FOTO)

Autor: Ivo Batričević
Jedrenjak SEA CLOUD je najstariji aktivni kruzer na svijetu porinut u more davne 1931. godine te je zasigurno jedan od najljepših jedrenjaka svijeta. U javnosti je malo poznato kako je sadašnja vlasnica jedrenjaka Hrvatica iz Tribunja pored Šibenika Milena Ebel – Stipaničev zajedno sa svojim suprugom Hermanom. Ove godine SEA CLOUD slavi svoj 90. rođendan.

Naš čest gost luke Gruž i sidrišta pored Lokruma imena SEA CLOUD (Morski Oblak) se trenutno nalazi u raspremi radi situacije oko korone i čekanju na bolja vremena u luci Las Palmas de Gran Canaria u Španjolskoj. Vezan je uz obalu zajedno s jedrenjakom Sea Cloud II  istog brodara, a sad idemo redom o jedrenjaku bogate i zanimljive prošlosti, od izgradnje do današnjih dana.     

Jahta HUSSAR V

                                                                                                                                              SEA CLOUD je izgrađen kao jahta pod imenom HUSSAR V  u njemačkom brodogradilištu Krupp Germaniawerft iz Kiela za bogatu Marjorie Merriweather Post i njezinog drugog supruga američkog bogataša Edwarda F. Huttona. Jahta je porinuta u more 25. travnja 1931. kao tada najveća privatna jahta na svijetu duljine 109 metara, širine 14,99 m., gaza 5,8 m., i 2532 bruto tona. Luksuzno opremljen jedrenjak tipa bark s četiri jarbola visine 54 metra i površine jedara 2970 kvadratnih metara i pogon s dva dizel motora na dvije propele.

 Na prvo putovanje iz njemačkog brodogradilišta prema Bermudima jahta  HUSSAR V  je krenula u studenom 1931. gdje  je isporučena vlasnicima 30. studenog 1931. Nakon rastave Edward ostavlja jahtu svojoj bivšoj supruzi Marjorie, ženi koja je bila idejni projektant i dekorater unutrašnjosti jahte. 

Putujuća ambasada i Američka mornarica

Dobro zbrinuta gospođa ubrzo se ponovo udaje, a jahti 1935. daje novo ime SEA CLOUD. Kad je njezin novi suprug Joseph Davies imenovan američkim veleposlanikom u Moskvi, početkom 1937. SEA CLOUD odlazi u Lenjingrad gdje  se uglavnom koristi za diplomatske i društvene događaje. Na luksuznoj jahti Joseph prima brojne ugledne američke, sovjetske i ostale dužnosnike, a među njima je bila i kraljica Elisabeth od Belgije, tako da je jahta služila i kao putujuća ambasada. 

Gospođa Davies je vratila jahtu u Georgetown, Južna Carolina - USA te je ponudila američkoj mornarici za ratne potrebe, ali predsjednik Franklin D. Roosevelt je odbio ponudu te je izjavio da je brod previše lijep da bi ga žrtvovao. Međutim, Američka mornarica je ponovo razmotrila ponudu te ga je od 7. siječnja 1942. iznajmila od obitelji Davies za 1 američki dolar godišnje. Američka mornarica brod uvrštava u Obalnu stražu s namjenom meteorološkog osmatranja i šalje ga u brodogradilište Obalne straže u Curtis Bay u saveznoj državi Maryland gdje mu skidaju četiri jarbola, postavljaju uređaje za meteorološka osmatranja, pituravaju brod u ratnu sivu boju i naoružavaju.

Ratne zasluge

 Pod novom vojnom oznakom i imenom USCGC SEA CLOUD (WPG 284) je stupio u službu 4. travnja 1942. s matičnom lukom Boston, a 1943. mu mijenjaju ime i oznaku u USS SEA CLOUD (IX-99). Završetkom rata, brod je otpušten iz vojne službe i vraćen ranijim vlasnicima obitelji Davies 4. studenog 1944. zajedno sa 175 000 dolara za vraćanje broda u predratni izgled jahte, vraćaju četiri jarbola i sav luksuz koji je do pred rat imao SEA CLOUD. 

Za zasluge u ratu odlikovan je s dvije američke medalje. Nakon temeljite rekonstrukcije koja je trajala pune  četiri godine jahta je ponovo postala središtem glamuroznih okupljanja američkog visokog društva. 

Marjorie Merriweather Post  se rastavlja od Josepha Daviesa, ali i zadržava pravo vlasništva nad SEA CLOUD– om jer ga je imala u vlasništvu iz svoga prethodnog braka. Marjorie je bila po sebi bogata, ali ne toliko dovoljno da bi mogla održavati veliku jahtu sa 72 člana posade te se odlučila na prodaju. 

Angelita, zatim Patria, a onda i Antarna

Godine 1955. jahtu kupuje dominikanski diktator Rafael Trujillo koji je inače često gostovao na glamuroznim zabavama jahte i daje joj ime po svojoj kćerki ANGELITA. Nakon atentata na Rafaela Trujilla 30. svibnja 1961. njegova obitelj je s ANGELITOM pokušala pobjeći na Kanarsko otočje zajedno s mrtvim tijelom bivšeg diktatora, ali su ih u nakani spriječili pripadnici nove vlasti Dominikanske Republike koji su jahtu nacionalizirali i promijenili ime u PATRIA. 

Nakon pet godina PATRIA je ponovo prodana panamskom brodaru Operation Seas Cruises i odlazi u Napulj  na potpunu rekonstrukciju s namjerom iznajmljivanja. PATRIA ponovno 1969. mijenja vlasnika Antarna inc., Miami – USA te dobiva novo ime ANTARNA, ali ostaje po sudskom nalogu zbog neplaćenih računa još osam godina da propada i trune od vlage i jakog tropskog sunca na vezu u panamskom gradu Colon. 

Novi vlasnici su platili sva potrebna potraživanja te su mislili jedrenjakom ploviti u svrhu obuke studenata pomorskog zvanja, ali i to je propalo. Kada je izgledalo da je svemu došao kraj, sjetio ga se njemački kapetan Hartmut Paschberg koji ga je koncem 1978. uspio odvesti preko Atlantika do Hamburga. Vratio mu je staro Ime SEA CLOUD koje i danas nosi.

Kružna putovanja starog jedrenjaka

 U brodogradilištu Howaldtswerke – Deutsche Werke u Kilu do konca 1979., je temeljito obnovljen, ali sada ne kao jahta već plovi kao brod za kružna putovanja za 64 putnika i opslužuju ga 60 članova posade. Burnu i zanimljivu priču ove zaista interesantne jahte, a sada broda smo započeli 1931.godine te smo se ponovo vratili u isto brodogradilište 1979. gdje je građen, ali danas drugoga imena broda i brodogradilišta. Imena brodarske tvrtke i operatora su se često mijenjala, ali već dugo godina je isti i registrirani vlasnik Sea Cloud Shipping Co. Ltd. sa sjedištem u Hamburgu, a brod SEA CLOUD vije zastavu Malte.     

Obično je teško saznati tko je pravi vlasnik neke brodarske kompanije, ali sam slučajno  saznao od jednog kapetana s Jadrolinije koji mi je donio dvije specifične razglednice slikane iz aviona poviše mjesta Tribunj kod Šibenika. Vlasnica imena Milena Ebel – Stipaničev zajedno sa svojim suprugom Hermanom je slikala svoj jedrenjak te je angažirala nekoliko manjih brodica i ribarica da uljepšaju sliku, a vidi se i njezina kuća.

Vlasnica Hrvatica ponosna je na svoje jedrenjake

 Iz novinskih članaka je vidljivo da gospođa Milena jako puno pomaže svoje rodno mjesto Tribunj, a i ostali dio Hrvatske koju neizmjerno voli. Često dolazi u Tribunj, pa i sada za vrijeme korone bila je tu četiri mjeseca, dok su joj dva jedrenjaka SEA CLOUD i SEA CLOUD II u raspremi u luci Las Palmas de Gran Canaria – Španjolska zbog situacije oko Korone. Napravili su i treći jedrenjak koji bi s prvim putnicima trebao isploviti 2. lipnja ove godine po Mediteranu iz talijanske luke Civitavecchia pod imenom SEA CLOUD SPIRIT. 

Zanimljivo je da jedrenjaci SEA CLOUD i SEA CLOUD II  imaju 20 članova posade koji ručno dižu i spuštaju 3000 kvadratnih metara jedara po svim vremenskim uvjetima dok se na drugim jedrenjacima koji plove u komercijalne svrhe jedra dižu i spuštaju elektronski pritiskom na nekoliko puca s komandnog mosta. SEA CLOUD u ljetnoj sezoni pretežno plovi po Mediteranu, a zimi po Karibima, ali i ostalim odredištima diljem svijeta. Putovanje jedrenjakom košta od 2500 do 8000 dolara za jednu osobu za sedam dana, ali zato dobivate puni luksuz na najstarijem aktivnom kruzeru - jedrenjaku na svijetu koji plovi od 1931. godine. 

Jedrenjak hrvatske vlasnice iz ove naše priče je zamalo stradao u brodogradilištu Viktor Lenac u Rijeci siječnja 2002 godine kad je izbio požar u potpalublju koji se širio dalje, ali su ga vatrogasci brodogradilišta uz pomoć riječkih vatrogasaca ugasili za pola sata. Istraga je pokazala da su izgorjele dvije prostorije u potpalublju, a požar je izbio kao posljedica iskrenja tijekom varenja.  

SEA CLOUD je na kružnom putovanju prvi put uplovio u Dubrovnik 22. srpnja 1981. a otada redovito dolazi po nekoliko puta godišnje do 10. studenog 1988. Punih osam godina nije dolazio zbog ratnih zbivanja sve do 19. svibnja 1998. Prošle godine nije dolazio zbog pandemije, ali se nadamo da ćemo ponovo vidjeti jedan od najljepših jedrenjaka na svijetu koji zadivljuje svojom elegancijom. Osobno znam da su na jedrenjaku bili ukrcani i naši Dubrovčani, i to dva upravitelja stroja, jedan prvi časnik stroja, kao i još neki članovi posade.                                                                                                            U prilogu je nekoliko slika i razglednica iz moje osobne kolekcije. 

Popularni Članci