'

"MINERVA" Nesuđeni špijunski brod poduzimao je luksuzna putovanja, trebao je postati najveća jahta na svijetu

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: I.B. arhiva
Ime je dobio po Minervi, rimskoj božici umjetnosti i rata, a ono mu, zbog zanimljive povijesti, itekako pristaje  

Raspadom nekadašnjeg sovjetskog imperija ostali su nedovršeni i brojni projekti obavještajnih službi koje su po svoj prilici, uz Crvenu Armiju, jedine u toj zemlji imale dovoljno novaca za sve svoje aktivnosti. Tako se i u ukrajinskim brodogradilištima na Crnom moru našlo nekoliko započetih projekata tzv. istraživačkih brodova ili bolje rečeno špijunskih brodova za koje su pojavom Perestrojke nenadano u Moskvi presušili svi financijski izvori.  

U brodogradilištu Okean Shipbuilding yard Nikolajev u Ukrajini našao se i trup nedovršenog tajnovitog broda pod kodnim imenom OKEAN čija je kobilica položena još početkom 1989. godine i od kojega su svi po svoj prilici bili digli ruke. Zaboravljen u ruzini je ostao na navozu ležati do 1994. kada ga je kupila grupacija Vlasov, odnosno njena kompanija V-Ships iz Monte Carla.  

UDAHNULI MU NOVI ŽIVOT  

Zapušteni navoz je ponovo oživio, urađene su nužne dogradnje i brod je 10. prosinca sretno porinut u more. Iz Crnog je mora nedovršeni trup broda otegljen pod imenom OCEAN do Genove gdje je u brodogradilištu Mariotti konačno započelo njegovo dovršenje, ali ne više za James Bondovske špijunske avanture nego za luksuzna kružna putovanja. Naravno, sovjetski je brod doživio potpunu preinaku, samo su ostavljena dva već ugrađena Pielstick osam-cilindrična diesel stroja ukupne snage 6920 kW proizvedena u švedskoj tvornici Eriksberg u Goeteborgu.  

Pod imenom MINERVA, nesuđeni je špijunski brod zaplovio pod zastavom Bahama 29. travnja 1996. godine na svoje prvo putovanje iz Genove preko Sicilije do grčkih otoka i Turske. Imao je 12330 bruto tona, bio dug 133 metra, a na svojih je šest putničkih paluba mogao ugostiti oko 400 putnika i 150 članova posade. Plovio je brzinom od 16 čvorova. U dugoročni ga je najam uzela britanska brodarska kompanija Swan Hellenic kao nasljednika njenih ranijih unajmljenih brodova, redovitih posjetitelja Dubrovnika, turske ANKARE i grčkog ORPHEUSA.  

SKUPA PUTOVANJA I NESVAKIDAŠNJI ITINERAR 

MINERVA je plovila ustaljenim rutama i to u proljeće i jesen Sredozemljem, ljeti vodama Sjeverne Europe, a zimi Crvenim morem, Perzijskim zaljevom i Dalekim Istokom. Zanimljiva su dva nesvakidašnja itinerera iz 2001. gdje je MINERVA ticala slijedeće luke: Iraklion, Delos, Pirej, Nafplio, Githion. Kalamata, Katakolon, Itea, Preveza, Saranda, Dubrovnik, Venecija te potom Venecija, Šibenik, Korčula, Dubrovnik, Krf, Ithaca, Pirej, Naxos, Delos, Tinos, Skiros, Solun, Samothrace i Istanbul. Cijena ovih putovanja kretala se između 4500 USD do 10000 USD po osobi.  

Unatoč visokim cijenama, plovidbe su bile pune te je brod uskoro postao premalen i zamjena mu se ubrzo našla. Nakon stečaja Renaissance Cruises, Swan Hellenic je preuzeo nekadašnji brod imena R EIGHT koji je 2003. dobio ime MINERVA II. Prvu MINERVU u dvogodišnji najam uzima britanski Saga Holidays i daje joj ime SAGA PEARL. Zimi, zbog posebnih aranžmana brod povremeno mijenja ime u EXPLORER II. I naravno, opet je prodaja aranžmana bila izvrsna, pa je i Saga Holidays kupila još dva veća polovna broda kojima daje imena SAGA RUBY i SAGA ROSE.  

Od svibnja 2005., MINERVA odlazi u najam njemačkom Phoenix Reisenu za kojeg do 2008. godine poduzima kružna putovanja pod imenom ALEXANDER VON HUMBOLDT. Ponovo pod starim imenom MINERVA plovi do početka 2017. kada je Swan Hellenic zapao u financijske poteškoće i svoj jedini brod poslao na mrtvi vez. Koncem rujna je objavljeno da je prodana Peter Insull'su koji je namjerava preurediti u luksuznu jahtu, jednu od najvećih na svijetu. Za vrijeme krize Covid 19 brod je cijelo vrijeme bio u raspremi te se i danas nalazi u zaljevu Eleusis pored Pireja u Grčkoj i ne plovi. 

Popularni Članci