Brodovi blizanci velikog Lloyd Triestina: Jedan je izgorio u požaru, a na jednom je zapovijedao Dubrovčanin
Prvo su izgrađeni brodovi AUSTRALIA, OCEANIA i NEPTUNIA , uslijedili su AFRICA i EUROPA, a potom ASIA te VICTORIA
Veliki talijanski brodar Lloyd Triestino Societa di Navegazione odlučio je početkom pedesetih godina prošlog stoljeća u domaćim brodogradilištima izgraditi sedam gotovo identičnih putničko - teretnih brodova za održavanje svojih redovnih dalekoistočnih linija i liniju prema Africi. Bilo je to doista zlatno doba putničko - teretnih brodova koji su nakon tek završenog svjetskog rata poslužili za ponovno otvaranje do tada nasilno prekinutih svih trgovačkih i putničkih pomorskih veza.
Prvo su za plovidbe prema Australiji 1951. izgrađeni: AUSTRALIA, OCEANIA i NEPTUNIA od 12840 bruto registarskih tona za prihvat 792 putnika. Slijede ih 1952. godine, za održavanje afričkih linija (Cape Town), brodovi AFRICA i EUROPA, a 1953. još i ASIA te VICTORIA za plovidbe prema Aziji (Hong Kong), svaki po 11500 bruto registarskih tona.
POSJETI DUBROVNIKU
Svi su brodovi bili dugi 160 metara, mogli su primiti 480 putnika. a posluživalo ih je 210 članova posade. Sulzer ili Fiat pogonski strojevi ukupne snage 17000 KS omogućavali su im preko dvije propele brzinu od 20 čvorova. Polazili su redovito bez većih problema iz Genove ili Trsta, ali nažalost u prvim godinama nisu uopće svraćali u naše luke.
Tek 28. kolovoza 1971. u grušku luku je uplovila AFRICA, izgrađena i isporučena u veljači 1952. kao novogradnja broj 1763 u brodogradilištu Cantieri Ruiniti dell' Adriatico Mofalcone (Tržić). Zadržala se u Gružu od 6:00 do 14:00 sati te je dalje otplovila prema Tunisu. Sljedeće godine 30. lipnja u 6:15 sati je uplovila i EUROPA, izgrađena kao novogradnja broj 319 u brodogradilištu Ansaldo u La Speziji 1952., a 13. srpnja u 6 sati i ASIA izgrađena kao novogradnja broj 1766 u brodogradilištu San Marco u Trstu 1953. koja je ostala do 23:00 sati, kad je otplovila prema Krfu. Nakon još nekoliko posjeta ova tri broda, posljednji je put 19. kolovoza 1974. u luku Gruž uplovila ASIA da bi navečer u 19 sati otplovila prema Veneciji, pa se tako niti jedan brod od ove serije blizanaca više nikada nije vratio.
SUDBINE BRODOVA BLIZANACA
Uskoro su došla crna vremena za putničko -teretne brodove te su jedan za drugim odlazili u raspremu i uskoro su ponuđeni za prodaju. ASIA je 1975. prodana da bi pod imenom PERSIA bila preinačena u brod za prijevoz žive stoke te je u to doba bio najveći brod za prijevoz stoke na svijetu. Tada je na PERSIJI jedno vrijeme bio dubrovački zapovjednik, kap. Rikard Rossetti i naravno da je uz našeg kapetana bilo još dubrovačke posade. PERSIA je svoje plovidbe završila 1985. u pakistanskom rezalištu brodova Gadani Beach. AFRICA je raspremljena u siječnju 1976., dobila je novo ime PROTEA, ali nikada više nije zaplovila te je 1980. završila u rezalištu na Tajvanu. Iste godine kao i AFRICA, raspremljena je i EUROPA koja je pod imenom BLUE SEA na svom prvom hodočasničkom putovanju izgorjela u požaru na sidrištu saudijske luke Jeddah. VICTORIA je 1974. prodana venecijanskoj Adriatici za koju je plovila na ustaljenim kružnim mediteranskim rutama u kojima je dolazila i u luku Gruž. Tako je ostalo zabilježeno u knjigama dolazaka i odlazaka da je 1976. na tjednim putovanjima s polaskom iz Venecije 23. i 29. travnja, 29. listopada i 4. studenog posjetila luke: Dubrovnik, Krf, Korint, i Iteu. Inače VICTORIA je najduže ostala u komercijalnim plovidbama pod imenom ANASTASIS od 1977. kada je plovila kao brod bolnica za humanitarnu organizaciju "Mercy Ships" pa sve do konca 2007. kad je konačno izrezana u indijskom rezalištu brodova Alang. Brodovi AUSTRALIA, OCEANIA i NEPTUNIA su prodani 1963. brodaru Italia Line za kojeg su plovili pod imenima: DONIZETTI, ROSSINI i VERDI. Raspremljeni su 1976. te su i oni ubrzo izrezani u rezalištu brodova u La Speziji tijekom 1977. godine.
Tako je konačno u povijest otišlo svih sedam znamenitih putničko - teretnih brodova blizanaca tršćanskog Lloyda od kojih su tri: EUROPA, ASIA i AFRICA u razdoblju od 1971. do 1974. nekoliko puta posjetili i naš grad.