BROD "NORDNORGE" Posjetio nas je samo jednom, nudi jedinstven turistički doživljaj, a dvaput je spašavao putnike iz nesreća

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: Ivo Batričević Privatna arhiva

Danas se pruga Hurtigruten u svijetu smatra najljepšim mogućim turističkim putovanjima. Kombinacija je to klasičnog kružnog putovanja i lokalnih putničko- teretnih i poštanskih pruga te je putnicima na brodu omogućeno da detaljno upoznaju život domicilnog stanovništva, njihove navike i način života

Uplovljenje norveškog putničkog broda NORDNORGE (u prijevodu Sjeverna Norveška) u grušku luku 5. travnja 2008. značilo je početak dolaska u naš grad jednog novog brodara čija je zanimljiva povijest doista bila vrijedna naše pozornosti. Iz Dubrovnika je isplovio 9. travnja u Veneciju gdje je kraće vrijeme bio stacionirani brod hotel. Međutim to je do današnjeg dana bilo jedino uplovljenje ovog broda u vlasništvu kompanije Hurtigruten.

Kako se razvijala bordarska kompanija Hurtigruten

Plovidba razvijenom norveškom obalom s brojnim dubokim i opasnim fjordovima, a pogotovo u zimskim uvjetima kada je more okovano ledom, bila je iznimno zahtjevna. Zbog toga je Norveška jedna od najrespektabilnijih pomorskih zemalja na svijetu čije odvažne i sigurne plovidbe potiču još od vremena Vikinga. Povezivanje svih većih i manjih norveških luka bio je uvijek veliki izazov, za što je trebala dobra, sigurna i brojna flota brodova uz istu takvu kopnenu logističku podršku.

Koncem devetnaestog stoljeća rodila se ideja o stalnoj norveškoj dužobalnoj pomorskoj vezi te je kapetan Richard With dobio zadatak ispitati mogućnost njene uspostave. Vrijeme je to kada osim kompasa i sekstanta nije bilo drugih navegacijskih uređaja, a na cijeloj obali sjeverno od Trondheima bilo je svega 28 tehnološki nepouzdanih svjetionika. Nakon pozitivne ocjene prvog testnog putovanja, norveška je vlada 1893. dala koncesiju brodaru Vesteraalens Dampskibsselskab za uspostavu stalne putničko - teretne i poštanske brodske pruge između Trondheima i Hammerfesta s ticanjem ukupno devet luka. Posao se vrlo brzo razvijao pa je uskoro osnovano još nekoliko kompanija koje su počele širiti ticanja na sve veći broj luka.

Tako se rodio "Coastal Express" ili lokalnog naziva Hurtigruten (na norveškom "Hurtig" označava brzinu, a "ruten" prugu). Jedinstvena Hurtigruten pruga je od tada redovito svakodnevno povezivala norveške fjordove i mjesta na obali s jedinim prekidima u vrijeme svjetskih ratova. Naravno, danas u vrijeme suvremenijih i bržih vidova zračnog i kopnenih transporta ova se pruga sve više orijentira na turistička putovanja. Međutim udobni brodovi ove kompanije i danas plove na pruzi dugoj 2500 nautičkih milja između Bergena i Kirkensa tičući ukupno 35 norveških luka. Plovidba traje 11 dana, a na njoj je 2018. godine bilo uposleno 11 suvremenih brodova, pa je plovidbeni red bio prilagođen da se svaka luka posjeti dva puta na dan, jednom za plovidbe prema jugu, a potom prema sjeveru. U zemlji polarnih dana i noći, ljetne plovidbe se odvijaju uz dnevnu svjetlost, a zimi uglavnom u stalnom polarnom mraku.

Prekrasna putovanja koja se rijetko dožive

U svijetu danas se pruga Hurtigruten smatra najljepšim mogućim turističkim putovanjima. Kombinacija je to klasičnog kružnog putovanja i lokalnih putničko- teretnih i poštanskih pruga te je putnicima na brodu omogućeno da detaljno upoznaju život domicilnog stanovništva, njihove navike i način života. Tijekom proteklih godina, mali brodari su započeli proces udruživanja te su se od 2006. svi zajedno okupili u jedinstvenu korporaciju Hurtigruten Group koji su uz cijelu obalu norveške poslovali sa 68 putničkih brodova i zapošljavali su oko 3400 pomoraca, a središte kompanije je iz Osla prebačeno u Narvik. Godine 2012. sjedište tvrtke preseljeno je iz Narvika u Tromsø. U listopadu 2014. TDR Capital je kupio većinski udio u Hurtigrutenu, a godine 2015. pravni oblik Hurtigruten ASA promijenjen je iz ASA u AS (dioničko društvo).

Putničko linijski brod NORDNORGE je izgrađen 1997. godine u brodogradilištu Kvaerner u norveškom Ulsteinviku, dug je 123 metra, ima 11386 bruto tona, a može ukrcati 464 putnika i 70 članova posade te ima skladišni prostor za 810 tona tereta. Dva MaK dizel motora ukupne snage 9000 kW mu preko dvije propele daju brzinu od 18 čvorova. Od 2002. godine NORDNORGE je korišten i u antarktičkim krstarenjima, a tijekom zime i na sjevernoj hemisferi. Brod je i dalje u plovidbi.

Zanimljivo je kako je dana 30. siječnja 2007. NORDNORGE doplovio u pomoć brodu blizancu imena NORDKAPP (Hurtigruten kompanije) nakon što se  NORDKAPP nasukao na Antarktiku. Svih 294 putnika sigurno je evakuirano i prevezeno u u Ushuaiu u Argentini. NORDNORGE je također 23. studenog 2007. sudjelovao u spašavanju svih putnika i posade s broda EXPLORER nakon što je isti udario u ledeni brijeg na Antarktiku. Svih 100 putnika i 54 člana posade sigurno su spašeni, a EXPLORER je kasnije potonuo.

Popularni Članci