/* */

Vrijeme borbe za prava i zanemarivanja obaveza

Autor: Nikša Klečak Autori fotografija: Hrvoje Jelavić/PIXSELL

Prosvjetni radnici ponovno su u štrajku. U srijedu su se učitelji, nastavnici i profesori osnovnih i srednjih škola, fakulteta, zaposlenici znanstvenih instituta i potpornih ustanova odlučili na jednodnevnu obustavu rada, tražeći povećanje plaća. Smatraju da su kroz reformu koeficijenata zapostavljeni u odnosu na druge javne službe.

Ministarstvo obrazovanja tvrdi kako su učitelji od 2019. godine ostvarili povećanje primanja od preko 60 posto. Primjerice, učitelju osnovne škole koji nije napredovao plaća je porasla s 886 eura u 2019. na 1487 eura u 2024., dok je učitelj savjetnik došao do 1928 eura.

Ova situacija evocira uspomene na 2019. godinu kada je održan najdulji štrajk u povijesti hrvatskog školstva. Trajao je čak 36 radnih dana, učenici su izgubili mjesec i pol dana nastave, a neposredno nakon toga došao je COVID-19 koji je obrazovni sustav bacio na koljena. Djeca su mjesecima bila zatvorena u kućama, učila preko televizije i online nastave, što je ostavilo dugotrajne posljedice na njihovo obrazovanje i socijalizaciju.

Nesporno je da prosvjetni radnici zaslužuju dostojne plaće. Međutim, danas, unatoč svemu, imaju solidna primanja i beneficije poput kraćeg radnog vremena te dugih kolektivnih odmora. Nastavno osoblje u nižim razredima često odrađuje manje od 70 sati mjesečno s učenicima. Kad se to usporedi s nenastavnim osobljem u školama, koje radi i tijekom ljeta i praznika, postavlja se pitanje – tko bi se zapravo trebao žaliti?

Ako se nastavi praksa ponavljanja štrajkova svakih nekoliko godina, obrazovni sustav će trpjeti još veće posljedice. Već sada vidimo učinke ranijih štrajkova i pandemije na kvalitetu obrazovanja. Ključno je pronaći održivo rješenje koje će zadovoljiti potrebe prosvjetnih radnika, ali i osigurati kontinuitet obrazovnog procesa

Dok i sami, kao društvo, tražimo bolja primanja, uvijek se nekako pozivamo na svoja prava, dok zanemarujemo i onaj jedan dosta bitan faktor, a to su naše radne obaveze. U konkretnom slučaju za postaviti je pitanje je li današnji učenik 'teži materijal' za obrazovati i odgajati ga, nego nekada prije? Jest! Djeca su danas u ovom surovom kapitalizmu prepuštena babama i đedovima te rijetkim trenucima s roditeljima onda kada oni ne moraju raditi ili ih razvoziti po treninzima, kada ne čiste apartmane ili ne voze taksi u slobodno vrijeme kako bi mogli pokriti sve one troškove preskupog života. Kako bi mogli zaraditi, i za tu djecu, ali i za te nastavnike i profesore. Budimo realni, novac za plaće u prosvjeti ne raste na stablu koje domar onda prvoga u mjesecu obere i podijeli ubrano. Plaće u prosvjeti zaposleni  i privreda moraju dobrano plaćati. I neka, to tako mora biti, ali treba se zapitati jesu li uvjeti rada i sama primanja toliko niska da je potrebno krenuti u štrajk? Brojni drugi, a posebno većina u privatnom sektoru još uvijek može samo sanjati išta više od one minimalne plaće jedva dostojne za život. I dok se u školama traže veće plaće, upravo ti isti iz škole koji traže veće plaće, traže i veće prebacivanje odgovornosti na roditelje dok su djeca doma. Čini se kako ne razumiju da su i roditelji preopterećeni, uglavnom ne zato što su bahati i grabe sve više, nego iz puke potrebe za preživljavanjem. Radi toga što smo se iselili i što nas je sve manje, više nema po 28, 30 učenika u razredu, sada je gužva ako ih je 20. I unatoč takvom broju učenika, nižem od nekadašnjih pedagoških standarda, učitelji i dalje gledaju na svoja prava dok obveze zanemaruju. Obveza bi bila djeci prenijeti znanje umjesto da se svakodnevno roditeljima  prenose sve veće obaveze pa tako roditelji, unatoč cjelodnevnoj nastavi i tijekom svojih radnih i obiteljskih obaveza, trebaju ispunjavati i tuđe obveze umjesto da to iznimno važno vrijeme kvalitetno provode sa svojom djecom. I tako vikendima, umjesto da roditelj odlazi s djetetom na druženje u prirodu, uglavnom treba s djetetom učiti i pisati domaće radove, odrađivati nečije tuđe zaostatke jer, eto, učitelji koriste svoja prava umjesto obaveze.

Jedna od takvih osoba koja nije gledala na svoja prava, a nije niti bila obvezna je bila Luce Popović koja nas je napustila ovoga ponedjeljka. Tete Luce, koja je poslavši dvoje djece u rat već dala svoj obol, u Domovinskom se ratu dodatno stavila na raspolaganje napadnutom Gradu. Javila se Crvenom križu i kontinuirano je bila službeni predstavnik na brodu Aurora, koji je 1992. doživio tešku nesreću u Gružu gdje je ona zadnja napustila brod pobrinuvši se prije toga za brojne unesrećene. Osim uobičajenih administrativnih dužnosti, povjerene su joj bile i osjetljive zadaće – od prenošenja povjerljivih informacija za dubrovački SIS do dostavljanja ključnih poruka formaciji tzv. gerilaca na Snježnici. Mogla je i tete Luce u penziju, možda dobiti i status braniteljice, ali nije. Nakon rata je jedva dočekala raditi, a za crkavicu je radila u jednom dubrovačkom hotelu. Proganjala ju je tragedija potopljenog broda do posljednjeg dana. Kao jedna od rijetkih poštenih osoba,  koja nije kalkulirala u životu, do kraja je svog života na svaku obljetnicu ove tragedije nosila cvijeće onima kojih više nema.

 A ono za što se izborila, opet se nije izborila za sebe, nego za druge, da se u Luci Gruž postavi spomen ploča za tragično preminule putnike. O takvim ljudima puno manje govore riječi, a puno više njihova djela.

Možda bi svima, pa i prosvjetnim radnicima bilo lakše kada bi pogledali svijet očima s kojima bi vidjeli koliko bi nam svima bilo ljepše kad bismo se, uz borbu za sebe, borili i za druge. U njihovom slučaju, za cijeli onaj sloj društva koji gine na terenu za svoju djecu, ali i za njih, a nažalost pritom i radeći sve one mnogobrojne tuđe zaostatke i obaveze koje bi morale biti barem jednako važne kao i prava.

Popularni Članci