test

SS “Atlantic“ dolazio je kasnije i kao brod kampus, mladež u britanskim školskim uniformama bila je atrakcija u Gradu

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: Osobna arhiva
S učenicima je uglavnom dolazio u zimskim mjesecima, pod imenom UNIVERSE CAMPUS pa UNIVERSE

U brodogradilištu Sun Shipbuilding & Drydock Co., Chester  u Pennsylvaniji 1953. godine izgrađen je teretni brod s imenom BADGER MARINER za US Maritime Commission. Imao je 9214 bruto tona (BT = volumen svih brodskih prostorija), bio dug 172, širok 23 metra. Parne General Electric SRG turbine ukupne snage 19250 KS preko jedne propele davale su mu zavidnu brzinu od 20 čvorova. 

Za rastuće logističke potrebe Korejskog rata, američka je Vlada razvila program izgradnje brzih teretnih brodova klase Mariner, pa je i ovaj brod te klase plovio prema Dalekom Istoku, ali samo jednu godinu. Novi je brod već 1954. raspremljen na rijeci Hudson. Tek ga je 1958. kupila kompanija American Banner Lines koja ga je odmah preuredila u putnički brod, i od tada ima 14200 BT-a. Pod novim imenom ATLANTIC održavao je liniju između New Yorka i Amsterdama. Mogao je prihvatiti 40 putnika u prvom i 860 u turističkom razredu. 

Prodaja Kinezima

Već 1960. je prodan American Export Lineu za kojeg pod istim imenom prevozi putnike između New Yorka i sredozemnih luka. Ali kako se transatlantski posao očito nije najbolje razvijao zbog sve većeg primata prijevoza putnika avionima, sve je češće plovio na kružnim putovanjima po Karibima. Krajem 1967. godine je ponovo stavljen u raspremu gdje ostaje sljedeće četiri godine. Za 2,4 milijuna USD kupio ga je 1971. poznati kineski brodski magnat C. Y. Tung, osnivač brodarske kompanije Orient Overseas Line / Seawise Foundation Inc. iz Hong Konga. Kompletno ga preuređuju, tada ima 18100 BT-a, dobiva novo ime UNIVERSE CAMPUS, a 1976. skraćuju mu ime u UNIVERSE. 

Samo mu ime i govori da se zapravo radi o brodu, plovećem sveučilištu, što je u razvijenim zemljama Zapada bio vrlo popularnom načinu školovanja u drugoj polovici prošlog stoljeća. Brojni su putnički brodovi tako plovili Sredozemljem, a većina njih je redovito posjećivala Dubrovnik. Prisjetimo se samo čestih uplovljavanja britanskih školskih brodova UGANDA, DUNERA, DEVONIA …                                                                                

Brod istog vlasnika zagonetno izgorio

Vlasnik kompanije, bogati i kontroverzni kineski poduzetnik C. Y. Tung već je ranije kupio legendarni RMS QUEEN ELIZABETH od 83000 BT-a, koji je do tada bio najveći ikada izgrađeni lajner, a koji se dugo u Hong Kongu preuređivao pod imenom SEAWISE UNIVERSITY. Nažalost, ovaj je projekt propao kada je 1972. brod (u međuvremenu dobro osiguran) zagonetno izgorio u zaljevu Hong Konga i ostao za dugo prevrnut na boku. 

UNIVERSE CAMPUS je ipak sretno dovršen, pa je kao ploveće sveučilište 4. rujna 1971. iz Los Angelesa zaplovio na svoje prvo tromjesečno putovanje. Inače, brodovlasnik C.Y. Tung  posjedovao je još i najveći brod koji je ikad izgrađen imena SEAWISE GIANT od 564763 tona nosivosti i dužine 458,45 metara.

Dolasci u Grad

Prvo uplovljavanje na sidrište pred Gradom s imenom ATLANTIC i pod ciminjerom brodarske kompanije American Export Line nam je vidljivo na priloženoj fotografiji, ali je sami datum ostao nepoznat, s tim da je taj dolazak bio između 1960. do 1967.godine. Njegov drugi dolazak pod imenom UNIVERSE CAMPUS je bio 1. listopada 1975. te je pred Gradom usidrio u 17:00 sati s 434 studenta i profesora, a prema Pireju je otplovio sljedećeg dana u isto vrijeme. 

Nakon desetogodišnje stanke, UNIVERSE je ponovo posjetio naš Grad ukupno šest puta i to prvi put 29. studenog 1986., a potom 16. veljače i 1. prosinca 1987. te 31. siječnja i  2. studenog 1989. Posljednji put ovamo dolazi 16. veljače 1990. godine. Kako su se njegova uplovljavanja događala isključivo zimi, izvan turističke sezone, doista je bílo zanimljivo u Gradu vidjeti brojne učenike obučene u tradicionalne školske uniforme uglavnom britanskih srednjih škola. A kakav bi to tada bio uzbudljiv i dinamičan dan u zimi usnulom Gradu, nije teško ni zamisliti. 

Nakon što je UNIVERSE kompletno preuređen početkom 1995. godine, neočekivano su mu popustili brodski kotlovi. Popravak se više nije isplatio. Brod je ponovo još jednom raspremljen, ali ovaj put konačno. Godine 1996. je izrezan u indijskom rezalištu brodova Alang.             

Popularni Članci