SOVJETSKI BRODOVI U DUBROVNIKU 'Armeniji' smo bili home port, njeni blizanci se spominju u izvještajima CIA-e

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: I.B. privatna arhiva

U njima stoji da su četiri broda klase MIKHAIL KALININ zajedno s brodom ADMIRAL NAKHIMOV, 60-ih krenuli prema Kubi, tadašnjem velikom svjetskom kriznom žarištu 

Stariji Dubrovčani se sjećaju broda ARMENIA koji je u Dubrovniku u drugoj polovici sedamdesetih godina imao luku iskrcaja i ukrcaja putnika (home port). U dugoročnom najmu turoperatorske grupacije Yugotours, ovaj je brod tri sezone iz Dubrovnika polazio na kružna putovanja po istočnom Sredozemlju, ploveći kroz Korintski kanal tičući luke: Krf, Pirej, Istanbul, Mykonos, Katakolon i natrag u početnu luku Dubrovnik. Koncem ljetne sezone ova bi se krstarenja organizirala i za domaće pučanstvo pa su tako brojni Dubrovčani iskoristili povoljnu priliku da za mali novac dožive luksuz jednog dobrog i bogato osmišljenog kružnog putovanja. 

ARMENIA je jedan od 19 sovjetskih brodova blizanaca serije MIKHAIL KALININ, najveće ikada u svijetu izgrađene serije istovjetnih putničkih brodova. U vremenu od 1958. do 1964. svi su bili izgrađeni u tadašnjem istočnonjemačkom brodogradilištu Mathias Thesen Werft u Wismaru. Prvih sedam brodova je imalo 4870 bruto registarskih tona, a ostalih 12 po 5035 BRT-a. Bili su dugi 122, široki 15,8 metara, a dva 6-cilindarska MAN dizel motora su mu preko dvije propele omogućavala brzinu od 18 čvorova. Kako svi brodovi iz ove serije nisu bili namijenjeni istom poslu, a ni istim plovidbama istim morima, kapacitet putnika im je znatno varirao. Prvih 15 brodova je imalo smještajni kapacitet putnika u tri razreda, a posljednja četiri u samo jednom jedinstvenom razredu. 

IMPOZANTNA SERIJA BRODOVA 

Prvi iz serije po kojoj je ona i dobila ime je brod NIKHAIL KALININ iz 1958. godine. Slijede ga iste godine FELIX DZERZHINSKIY, a sljedeće godine GRIGORIJ ORDZHONIKIDZE, M. URITZKIJ, VATSLAV VOROVSKY i MARIA ULJANOVA. U 1960. godini izgrađeni su ESONIA, LATVIA, VLADIVOSTOK (kasnije PRIAMURYE), LITVA i PETROPAVLOVSK te 1961. samo TURKMENIA. Već 1962. pridružili su im se KHABAROVSK, NIKOLAEVSK i BAIKAL, a 1963. NADEZHDA KRUPSKAJA i ARMENIA. Posljednja dva BASKHIRIA i ADZHARIA su zaplovila 1964. godine. Plove Sredozemljem, Baltikom, i Dalekim istokom tj. po svim morima koja su tada okruživala tadašnji Sovjetski savez. 

Ostalo je zabilježeno da su od ove serije brodova, grušku luku na doista brojnim kružnim putovanjima posjećivali: MIKAHAIL KALININ, LITVA, LAVIA, ESTONIA, ARMENIA, BASKHIRIA i ADZHARIA. Posljednja je 7 travnja 1989. bila baš ARMENIA, nakon čijeg se tadašnjeg isplovljavanja niti jedan iz ove impozantne serije brodova nije vratio u Dubrovnik.  

NA KORAK DO RATA? 

U programu kružnih putovanja koju je 1969. objavio brodar Black Sea Steamanship Co. (Chernomorskoye Parochodstvo) je pisalo da se njihov dvotjedni program odvijao rutom: Odesa, Varna, Pirej, Brindisi, Split, Venecija, Dubrovnik, Jalta, Soči, Sukhumi, Batumi, Odesa. U programu iz 1974. je pisalo da ADZAHARIA  održava desetodnevna kružna putovanja iz Odese prema lukama: Dubrovnik, Brindisi, Pirej, Istanbul i Soči. Brodovi iz ove serije uglavnom više ne plove, a ARMENIA je 1992. bila usidrena pored Pireja u Grčkoj kad im je definitivno propao plan preuređenja u luksuzni kruzer pod novim imenom ODESSA SPRING. Nakon tri godine mrtvog veza, ARMENIA je pod skraćenim imenom ARM završila u rezalištu gdje je konačno i izrezana. 

Izgradnjom ove poslijeratne velike serije brodova, nekadašnji Sovjetski Savez krenuo je u bespoštednu utrku na svjetskom tržištu putničkih brodskih kružnih putovanja, Uskoro su započele izgradnje manje serije većih brodova tipa KHIRDISTAN, IVAN FRANKO, BJELORUSIA i DIMITRIY SHOSTAKOVICH s kojima je Moskva suvereno vladala organizacijom putničkih krstarenja Sredozemljem, a koji su također posjećivali luku Gruž. 

Zanimljivo je kako u izvještajima američke obavještajne agencije CIA koja u zaglavlju nosi datum 24. srpnja 1962. pod naslovom "Neuobičajeni broj sovjetskih putničkih brodova na putu prema Kubi", stoji da su četiri broda klase MIKHAIL KALININ zajedno s brodom ADMIRAL NAKHIMOV krenula s 3335 putnika prema tadašnjem velikom svjetskom kriznom žarištu. To je moglo izazvati svjetski rat s upotrebom nuklearnog oružja u potencijalnom sukobu dviju svjetskih sila. Nasreću, velika kriza je riješena diplomatskim putem te su se svi ratni i putnički brodovi vratili u svoje matične luke, a putnički brodovi su se vratili svojim ranije planiranim kružnim putovanjima. 

Popularni Članci