PACE Odgonetnuta je tajna misterioznog broda usidrenog pored Lokruma
Dugo je trebalo trojici dubrovačkih entuzijasta odgonetnuti ime broda na lokrumskom sidrištu s više od pola stoljeća stare izblijedjele fotografije i fotografija iz novinskih članaka.
Kada smo se obratili za pomoć brojnim internet poznavateljima putničkog pomorstva u svijetu, ubrzo smo od gospodina Iana Boylea s poznatog sajta "'Simplon" dobili objašnjenje.
Nepoznati brod s fotografije je PACE od 4013 bruto registarskih tona u vlasništvu Messina linea, originalno isporučen kompaniji Peninsular & Occidental u travnju 1921. pod imenom CUBA. Tako se polako počelo odmotavati klupko koje nas je dovelo do broda CUBA u vlasništvu američkog brodara Peninsual & Occidental iz Jacksonvillea na Floridi.
CUBA
Brodarska kompanija koja je nastala spajanjem dviju manjih brodarskih kompanija s istočne obale Floride, izgradila je u brodogradilištu William Cramp & Sons Shipbuilding Company iz Philadelphije, parobrod za plovidbe između američkih luka Key West i Tampa do Havane na Kubi. Bio je dug 105 i širok 14,2 metra, dva parna stroja trostruke ekspanzije preko dvije propele su mu omogućavale brzinu od 17 čvorova, a mogao je prevoziti 512 putnika.
Prvu je plovidbu na ovoj ruti učinio 21. lipnja 1921. godine. Početkom Drugog svjetskog rata, a 1942. preuzela ga je američka vlada i preuredila u brod za vojne transporte pod oznakom i imenom USAT CUBA. Uglavnom plovi izvan ratnih područja te je uposlen kao transportni brod prevozeći trupe iz New Orleansa u Britansku Gvajanu, Kubu, Panamu, Portoriko i Trinidad. Po završetku rata vraćen je matičnoj kompaniji, ali ona više nije imala namjeru već ostarjeli brod komercijalno dalje koristiti.
PACE
Zato ga 1947. prodaje talijanskoj Messina Lineu (Ignazio Messina & Compagnia di Navigazione Genova) koja mu daje novo ime PACE. Nakon potpune rekonstrukcije koristi se za brojna kružna putovanjima uglavnom Sredozemljem, ali povremeno i do obala Istočne Afrike. Uglavnom održava putničku liniju iz Genove tičući luke: Marseilles, Napulj, La Valletta, Aleksandrija, Beirut, Iraklion, Messina, Napulj, Marseilles, Genova. Po potrebi je znao otploviti i prema izraelskoj Haifi.
Cijena četverodnevnog putovanja iz Genove do Aleksandrije je po osobi iznosila 140 američkih dolara u prvom putničkom razredu i 73 američka dolara u trećem razredu u kabinama s po deset kreveta.
SASSARI
Od 1960. godine plovi između Genove i Porto Torresa na Sardiniji. Sljedeće godine mijenja ime u SASSARI, ali je vrlo brzo raspremljen te 1962. u talijanskoj luci La Spezia izrezan u staro željezo.
O brodu PACE i njegovim dolascima u Dubrovnik nemam podataka, ali priložena fotografija i isječci iz novina iz druge polovice pedesetih godina prošlog stoljeća pokazuju da je i on bio među brojnim putničkim brodovima koji su svojim plovidbama stvarali svjetsku slavu Grada na izbirljivom tržištu kružnih putovanja.