test

''ORONTES'' je posjetio Dubrovnik 1929. na svom prvom putovanju, tada se moglo sidriti i blizu Porporele

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: I.B. osobna arhiva
Naš sugrađanin Ivo Batričević u novom izdanju feljtona 'Priče o moru i brodovima' piše o britanskom lajneru koji je na prvom putovanju plovio kao kruzer.

ORONTES je kao novogradnja broj 637 porinut u more 27. veljače 1929. godine u brodogradilištu Vickers Armstrongs  LTD. u Barrow-in-Furness za poznatu britansku brodarsku kompaniju Orient Line (Orient Steam Navigation Company). Ime je dobio po rijeci Asi, antičkoj Orontes, koja izvire u Siriji, a u Sredozemlje se ulijeva u južnoj Turskoj. Građen je kao lajner, ali na prvo putovanje, i to kružno je krenuo po Mediteranu, te se 5. rujna usidrio pred Gradskom lukom.

Na fotografijama se zaista vidi kako je usidren blizu Porporele, ali tada nije bilo podmorskih kabela i cjevovoda između Komarde i Lokruma te se usidrio bliže Gradu kako bi ipak putnici brže došli na obalu, a i da lajboti za prebacivanje  potroše  manje goriva. 

Brodovi blizanci

Inače, ovo krstarenje nije bilo planirano, ali je do njega došlo zbog kvara na brodu ORMONDE. Na njegovo je mjesto uskočio novi brod koji je tako na najbolji mogući način uspio odraditi i probnu vožnju. Bio je to brod od 20097 bruto tona, duljine 202 i širine 22,9  metra, kojem su dvije moćne Parsons parne turbine ukupne snage oko 20 tisuća KS. na dvije propele omogućavale brzinu od 18 čvorova. Na svojih je pet putničkih paluba mogao smjestiti 500 putnika u prvom i 1123 putnika u trećem razredu o kojima se brinulo 460 članova posade.

S brodovima blizancima iz iste serije imena ORAMA, ORFORD, ORONSAY i OTRANTO iz Londona (Tilbury) je održavao poštansku liniju za Australiju tičući Melbourne, Sydney i Brisbane. Tek je povremeno plovio i na kružnim putovanjima s brodovima blizancima iz iste brodarske kompanije te je po fotografijama vidljivo da su prije Dubrovnika sidrili pred Kotorom. 

Ostalo je zapisano i 21-dnevno putovanje započeto u Southamptonu 7. svibnja 1934. s itinererom: Ceuta- Philipsville- Kotor- Dubrovnik- Brijuni- Venecija- Korčula- Palma i povratak u London. Na jednom od sljedećih krstarenja između grčkih otoka i turske egejske obale, ORONTES se nasukao 1934. godine kod povijesnog mjesta Gallipoli na ulazu u Dardanele.   

Za vrijeme Rata plovi u vojnoj službi 

Početkom Drugog svjetskog rata, ORONTES je rekviriran za potrebe britanskog Admiraliteta i preuređen za smještaj oko 4000 vojnika. Uz brojne transporte vojnih potencijala sudjeluje i u savezničkim iskrcavanjima 1942. u Sjevernoj Africi (operacija zvana Torch) te 1943. na Siciliji i kod Salerna. Sljedeće godine odlazi na Daleki istok gdje sudjeluje u brojnim pomorskim operacijama za osvajanje Japana. Nakon što je preplovio preko 500 tisuća nautičkih milja i prevezao oko 125 tisuća vojnika, otpušten je u travnju 1947. godine iz vojne službe. Kompletno je preuređen pa je sljedeće godine ponovo zaplovio na emigrantskoj liniji za Australiju do luke Sydney. U daleko boljem komforu tada su njime mogla putovati 502 putnika u prvom i 618 u turističkom razredu. Već je 1953. godine ponovo preuređen za prihvat ukupno 1372 putnika u jedinstvenom turističkom, zapravo emigrantskom razredu.

 Nakon što je koncem pedesetih godina prošlog stoljeća zračni prijevoz preuzeo primat u međukontinentalnom putničkom prometu, ORONTES je završio svoje veoma uspješne plovidbe pa je u veljači 1962. godine konačno umirovljen i raspremljen. U ožujku iste godine je za 282 tisuće funti prodan u Španjolsku pa je do kraja godine u Valenciji razrezan u staro željezo.

Popularni Članci