I ekspedicijski brodovi National Geographica su dolazili u Dubrovnik, na jednoga se srušio val od 30 metara

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: Osobna arhiva

'NATIONAL GEOGRAPHIC ENDEVAOUR' je završio u rezalištu, a 'NATIONAL GEOGRAPHIC ORION' i dalje plovi.

National Geographic (ranije The National Geographic Magazine) američki je mjesečnik koji izdaje National Geographic Partners. Časopis je nastao 1888. godine kao znanstveni časopis, devet mjeseci nakon osnutka društva, ali je danas popularno znanstveni časopis. Godine 1905. počeo je uključivati ​​slike, stil po kojem je postao poznat.

O ČASOPISU

Njegove prve fotografije u boji pojavile su se 1910-ih. Tijekom Hladnog rata, časopis se posvetio predstavljanju uravnoteženog pogleda na fizičku i ljudsku geografiju zemalja iza Željezne zavjese. Kasnije je postao otvoren po pitanjima zaštite okoliša.

Do 2015. časopis je bio u potpunom vlasništvu i pod upravom društva National Geographic. Od 2015., kontrolni udio drži National Geographic Partners. Godine 2023.. National Geographic otpustio je sve stalno zaposlene novinare i zaustavio prodaju na kioscima u SAD-u 2024. godine. Nastavlja s nekoliko zaposlenih novinara i uz pomoć freelance novinara.                                                                                         

O BRODARSKOJ KOMPANIJI

Od 2004. godine, brodarska kompanija Lindblad Expeditions surađuje s National Geographicom i sada je u Americi i Oceaniji zajednički poznata kao Lindblad Expeditions-National Geographic. Ovaj savez spaja voditelje Lindblad ekspedicija, prirodoslovce i povjesničare sa znanstvenicima, oceanografima, piscima, instruktorima fotografije i filmašima National Geographica.

Planove putovanja koje vodi Lindblad također prodaju National Geographic Expeditions, a plovila u vlasništvu Lindblada u floti imaju "National Geographic" u svojim nazivima. U studenom 2023. stranke su najavile produljenje partnerstva Lindblad-National Geographic do 2040.            

O LINDBLADOVOM FONDU  

Godine 1998. Sven Lindblad osnovao je Fond za očuvanje Galapagosa, koji je podržavao lokalne napore u očuvanju i znanosti kroz doprinose putnika na brodovima Lindblad na Galapagosu. Godine 2005., Lindblad je započeo program pod nazivom OPUS (Operacija za sprječavanje neželjenih vrsta) koji je uveo nove prakse osmišljene za sprječavanje unošenja invazivnih vrsta putem hrane uvezene na brodove. Fond Lindblad Expeditions-National Geographic za očuvanje i istraživanje prikuplja više od dva milijuna dolara godišnje, prvenstveno putem donacija gostiju, za podršku projektima poput stipendija za studente na Galapagosu i oznaka za znanstvenike koji proučavaju kitove ubojice u vodama oko antarktičkog poluotoka. 

Tijekom godina, gosti su doprinijeli s više od 15 milijuna dolara kako bi podržali Lindbladove napore u globalnom upravljanju. Godine 2019., Lindblad Expeditions je najavio planove da do kraja godine postane potpuno ugljično neutralan. Iste godine, u sklopu kampanje National Geographica "Planet ili plastika", tvrtka je zabranila svu plastiku za jednokratnu upotrebu na svojim brodovima. 

Lindblad Expeditions-National Geographic trenutno upravlja flotom od deset vlastitih plovila i pet plovila u najmu. Brodovi u vlasništvu Lindblad Expeditions nose imena koja počinju s "National Geographic". Njihovi najnoviji brodovi uključuju National Geographic Endurance i National Geographic Resolution, koji su zaplovili 2021. godine i prvenstveno plove na Arktiku i Antarktiku.

Više brodova koji su u vlasništvu ili su u najmu ili koji su bili u najmu Lindblad Expeditions-National Geographic su bili u Dubrovniku, no ovaj tekst posvećen je brodovima koji u svojim imenima imaju riječi National Geographic. To su NATIONAL GEOGRAPHIC ENDEVAOUR i NATIONAL GEOGRAPHIC ORION.

NATIONAL GEOGRAPHIC ENDEVAOUR

NATIONAL GEOGRAPHIC ENDEVAOUR je izvorno izgrađen 1966. kao ribarski brod- koćar imena MARBURG. Imao je 3095 bruto registarskih tona, bio je dug 89 i širok 14 metara. Dva 8- cilindarska MaK dizel motora preko jedne pitch propele su mu davali brzinu od 11,5 čvorova. Preuređen je za prijevoz putnika 1983., te se prvo zvao NORTH STAR, zatim CALEDONIAN STAR i otada je mogao ukrcati 169 putnika. Od lipnja 2001. je nosio ime ENDEVAOUR, a od 2005. NATIONAL GEOGRAPHIC ENDEVAOUR.

Dana 2. ožujka 2001. brod je nevremenu udario u 30 metara visok val dok je prelazio Drakeov prolaz. Val je razbio prozore mosta i uništio navigacijsku i komunikacijsku opremu, ali brod je ostao u plutajućem stanju. U spašavanju mu je pomogao oceanski tegljač ARA Alférez Sobral (A-9) u vlasništvu argentinske mornarice, te je tri dana kasnije stigao u Ushuaiu koja je najjužnija luka u Argentini. Nakon 51 godinu plovidbi ipak 2017. godine NATIONAL GEOGRAPHIC ENDEVAOUR završava u rezalištu. Njegov inventar i danas krasi neke prostore te je klavir doniran školi Tomas de Berlanga u Santa Cruzu na Galapagosu. Strop mosta, ukrašen viđenjima polarnih medvjeda iz vremena provedenog na Svalbardu, nalazi se kod Svena Lindblada. Model, vrijedne umjetnine i drugi suveniri su također spašeni, a neki predmeti su preneseni na brod NATIONAL GEOGRAPHIC ENDEVAOUR II. 

NATIONAL GEOGRAPHIC ORION

NATIONAL GEOGRAPHIC ORION je izgrađen 2003. pod imenom ORION u brodogradilištu Cassens-Werft, Emden u Njemačkoj za tvrtku Explorer Maritime registriranu na Maršalovim Otocima, uz tehničko upravljanje grčke tvrtke Helios Shipping. Ima 3984 bruto tona, dug je 103 i širok 14,3 metara te može ukrcati 106 putnika i 75 članova posade. Jedan dizel MaK motor snage 2400 KW preko jedne propele ga pokreće brzinom od 15,5 čvorova. ORIONA je kratko vrijeme, koristio američki operater krstarenja Travel Dynamics International, a od 2008. do 2014. je u vlasništvu Orion Expedition Cruisesa.

U ožujku 2014. preimenovan je u NATIONAL GEOGRAPHIC ORION te se pridružio brodovima u vlasništvu flote Lindblad Expeditions - National Geographica. Trup broda mu je dodatno pojačan za plovidbu ledenim područjima Arktika i Antarktika. I dalje je u plovidbi te se za vrijeme pisanja ovog teksta nalazi u luci Las Palmas na Kanarskim otocima.

Popularni Članci