'

AEGEAN DOLPHIN Posjetio nas je tijekom prve plovidbe nakon preuređenja, oplovio je cijeli svijet, a bio je i zaplijenjen

Autor: Ivo Batričević
Godine 1973. godine u rumunjskom brodogradilištu Santieru Naval u Galati na Dunavu porinuta je u more novogradnja broj 617, trgovački ro-ro brod NARCIS, za naručitelja izraelsku kompaniju ZIM Lines. Nakon petnaest godina prevoženja teških kamiona i glomaznih tereta, promjene imena 1985. u ALKYON te 1986. u AEGEAN DOLPHIN, novi ga je vlasnik Dolphin Hellas Cruises odlučio kompletno preurediti u putnički brod za kružna putovanja. Tako AEGEAN DOLPHIN zadržavajući isto ime 1988. godine u Pireju potpuno mijenja svoj izgled, ali i ulogu.

Od tada ima 11563 bruto tona, dug je 140 i širok 20,4 metara dok mu dva četrnaest cilindarska Pielstick dizel pogonska stroja ukupne snage 10157 kW omogućavaju preko dvije propele brzinu od 17,5 čvorova. Za cijenu preinake broda od 26 milijuna američkih dolara bila je ugovorena brzina plovidbe od 23 čvora, ali se zbog veličine strojarnice i problema s ventilacijom ona se nikada nije ostvarila. U svojih je 288 kabina AEGEAN DOLPHIN mogao prihvatiti 576 putnika o čijem se komforu i sigurnoj plovidbi brinulo 175 članova posade.

POSJETI DUBROVNIKU

Prigodom rekonstrukcije su se kopirala rješenja s Hapag-Lloydova broda EUROPA pa je čak i ciminjera obojana kombinacijom plave i narančaste boje. Brod je bio namijenjen kružnim putovanjima istočnim Sredozemljem i Jadranom, tako da je u Dubrovniku bio doista čest gost. Odmah nakon preuređenja na svom prvom putovanju dolazi u grušku luku 8. svibnja 1988. godine.Te nas je godine posjetio ukupno 20 puta, zadnji put otplovivši 30. rujna.

Sljedeće 1989. godine, kada je nakratko pred sezonu promijenio ime u DOLPHIN i brzo se vratio starom imenu, u razdoblju od 21. travnja do 1. rujna dolazi 19 puta, a 1990. od 17. svibnja do 5. listopada ukupno 23 puta. Ratna 1991. je izvrsno počela uplovljavanjem AEGEAN DOLPHINA 17. svibnja. Međutim, nakon 11 ostvarenih posjeta, kada su se nad Dubrovnikom već nadvile crne sjene nadolazeće agresije, zadnji je put 13. rujna podigao sidro i u naše se vode pod tim imenom više nikada nije vratio.

ZAPLIJENJEN PA PROVEO NEKO VRIJEME NA PRISILNOM VEZU

Ostalo je trajno zabilježeno da je AEGEAN DOLPHIN pretposljednji kruzer nakon LA PALME koji je napustio Dubrovnik prije nastupajuće ratne kataklizme. Uvijek se dobro prisjetiti da su na samom pragu agresije u ukupno 20 posljednjih uplovljavanja brodova na kružnim putovanjima u Dubrovnik u kolovozu i rujnu 1991. godine sudjelovala samo četiri broda: RENAISSANCE TWO je bio samo jednom, ODYSSEUS četiri puta, LA PALMA osam puta i AEGEAN DOLPHIN sedam puta.

Kada ga je 1996. u dugoročni najam preuzeo američki Renaissance Cruises, preimenovao ga je u AEGEAN I i odredio mu sasvim druge itinerere. Plovio je južnim Pacifikom, jednom je čak za 120 dana oplovio cijeli svijet, da bi kasnije u vlasništvu Golden Sun Cruises uglavnom plovio iz Pireja Egejskim morem između grčkih otoka i turske egejske obale do Istanbula.

AEGEAN I je 2005. godine prodan ciparskom brodaru Louis Cruises, ali je sudskom presudom zaplijenjen pa je neko vrijeme proboravio na prisilnom vezu u zaljevu Eleusis- Grčka. U floti Golden Star Cruisesa kasnije je ponovo nastavio svoja sezonska trodnevna kružna putovanja iz Pireja za: Syros, Kusadasi, Patmos, Santorini i Mikonos te četverodnevna u kojima osim navedenih luka posjećuje još i Rodos te Heraklion na Kreti.

COVID OBUSTAVIO PLOVIDBE

U ljeto 2009. AEGEAN I je kupio američki poduzetnik Gerry Herrod, nekadašnji vlasnik i osnivač Orient Linea, za svog novog brodara Voyages to Atiquity. Brod je uplovio u jedno malo brodogradilište u Keratsini kraj Pireja gdje je potpuno rekonstruiran. Pod novim imenom AEGEAN ODYSSEY ponovo je usidrio pod starim gradskim mirima u ranim jutarnjim satima 12. lipnja 2010. na dvotjednoj plovidbi iz Civitavechie za: Sorento, Amalfi, Salerno, Cefalu, Palermo, Trapani, Agrigento, Siracusu, Taorminu, Dubrovnik, Split, Veneciju (po cijeni od 10500 američkih dolara po osobi) i tako započeo nove posjete Dubrovniku na svojim atraktivnim putovanjima diljem Sredozemlja.

Neprofitna organizacija Road Scholar iz Bostona, koja pruža obrazovne programe putovanja prvenstveno namijenjene starijim osobama, je početkom 2019. unajmila brod na više godina. Već u travnju 2019. putnici su se počeli žaliti kako brod presporo plovi te kako se zadržavaju i više dana u jednoj luci dok je posada vješto prikrivala česte kvarove u stroju. Nakon dva kruzinga, brod je poslan na popravak strojeva, ali epidemija Covida 19 je obustavila sve daljnje plovidbe te je brod uglavnom bio u raspremi. Zadnja plovidba je zabilježena 30. lipnja 2023. gdje je iz luke Pirej doplovio na sidrište Lavrio u Grčkoj. Brod je stavljen u raspremu i nema nikakvih drugih informacija.

Popularni Članci