test

'ACHILLEUS' & 'AGAMEMNON' Kruzeri intrigantne sudbine koju su obilježili požar, fatalne nesreće i financijski problemi

Autor: Ivo Batričević
Vijest da je 1. studenog 2006. godine u tursku Aliagu, jedno od najpoznatijih rezališta brodova na svijetu, kao svoju posljednju luku uplovio putnički brod imena SUN, podsjetila nas je na jedan stari kruzer koji je često posjećivao grad. Zanimljivo je da je isluženi brod na aukciji bio prodan rezalištima u Alangu u Indiji, ali je na sidrištu pred lukom Port Said, čekajući na dozvolu prolaza kroz Sueski kanal, neoprezna indijska posada pripremajući dobar obrok umjesto roštilja uspjela zapaliti i uništiti gotovo cijeli komandní most. Egipatske vlasti tako oštećenom brodu nisu dale dozvolu za prolaz kroz kanal, pa je SUN morao biti preprodan u tursko rezalište brodova.    

Brod na fotografiji usidren pored Lokruma je grčki putnički kruzer ACHILLEUS, izgrađen 1953. godine u Livornu u brodogradilištu Ansaldo, novogradnja broj 1475, zajedno s brodom blizancem AGAMEMNON porinutim u Tirrenia Riva Trigosu, kao dio ratne odštete kojeg je nakon Drugog svjetskog rata Italija morala nadoknaditi Grčkoj.

Oba broda u vlasništvu kompanije Nomikos Lines su bila duga 127 metara, imala su po 5500 bruto tona te su mogli prevoziti 146 putnika u prvom, 148 u drugom i 102 putnika u trećem razredu. Dvije parne DRG turbine ukupne snage 8000 KS omogućavale su im preko dvije propele brzinu od 17 čvorova. Širina broda im je omogućavala nesmetan prolaz kroz Korintski kanal.      

ACHILLEUS i AGAMEMNON su pet godina izmjenično plovili na prugama tičući luke: Pirej, Brindisi, Venecija te Pirej, Alexandria, Port Said, Beirut, Limassol, Alexandria, Pirej sve do 1958. godine kada su prodani. Kupio ih je Aristotel Onassis za svoju kompaniju Olympic Cruises, ali ih sredinom šezdesetih godina i on prodaje brodaru Dorian Cruises.

AGAMEMNON

AGAMEMNON je u kolovozu 1960. u ciparskom Limassolu doživio težak sudar s francuskim tankerom DONNET kada je poginuo jedan putnik, sedam ih je teže ozlijeđeno, a sam brod je imao veliku materijalnu štetu. Brod je u drugoj polovici travnja 1964. godine za brodara Dorian Cruises poduzeo kružno putovanje tičući luke: Genova, Catania, Katakolon, Pirej, Myconos, Delos, Izmir, Rodos, Haifa, Iraklion, Krf, Dubrovnik, Venecija dok je u sezoni 1965. godine redovito, svakih 14 dana, uplovljavao u dubrovački akvatorij krstareći iz Venecije prema lukama: Itea, Pirej, Istanbul, Kusadasi, Rodos, Iraklion, Delos, Mikonos, Pirej, Katakolon i Dubrovnik.

Dorian Cruises brzo zapada u financijske poteškoće pa su se brodovi 1966. godine ponovo našli na prodaji. AGAMEMNON nakon stečaja Dorian Cruisesa nije dočekao novog vlasnika jer se za vrijeme preuređivanja u Pireju 1968. godine prevrnuo na bok. Iako je brzo bio osposobljen za plovidbu, više nije zaplovio, pa je tu 1974. godine i izrezan u staro željezo.  

ACHILLEUS

ACHILLEUS je tek 1969. godine prodan grčkoj kompaniji Kavounides Shipping Co. iz Pireja u Grčkoj koja ga je kompletno preuredila za smještaj 328 putnika u 128 kabina te mu dala i novo ime ORION. Brod mijenja parne turbine te mu ugrađuju dva Nordberg 9 cilindrična dizel motora. Naravno, u jednoj od svojih prvih tjednih plovidbi s itinererom: Venecija, Pirej, Iraklion, Rodos, Bodrum, Dubrovnik, Venecija, dolazi u naš grad već 12. travnja 1969. godine, s 88 putnika. Ponovo uplovljava na lokrumsko sidrište ujutro 2. travnja 1975. godine da bi već u podne otplovio dalje prema Kotoru i nikada se u dubrovački akvatorij više nije vratio. Za brodarsku kompaniju Kavoundies brod ORION kasnije plovi uglavnom Egejskim morem sve do 1980. godine kada je zbog financijskih problema ponovo raspremljen u luci Elefsina. Tu na mrtvom vezu ostaje punih petnaest godina.

Tek ga 1995. godine kupuje grčki brodar Thomas Shipping, preuređuje ga u brod restoran i daje novo ime THOMAS II. Sljedeće ga godine ponovo prisilno sidri u grčkoj pored luke Paleo Faliro nadomak Atene. Ponovo je preuređen 1997. godine i pod imenom OLYMPIA I sljedeće dvije godine plovi na jednodnevnim izletima iz Pireja. Kako nije bilo puno posla, konačno je raspremljen te je na sidrištima u zaljevu Eleusis i Ambelaki dočekao svoju posljednju, ali kako smo vidjeli i nadasve uzbudljivu plovidbu pod imenom SUN prema Alangu u Indiji, a onda je zbog oštećenja u požaru pred sueskim kanalom završio u rezalištu brodova Aliaga u Turskoj.       

                                                                                                                                                                                  Zanimljivost priložene fotografije je i u brodici ORSAN u vlasništvu Jedriličarskog kluba  Orsan, legendi dubrovačkog brodarstva, koji je često bio angažiran za prijevoz putnika s kruzera na kopno i natrag na brod te je povremeno plovio i kao pilotina za sidrište pored Lokruma, kao i za luku Gruž. Voditelj brodice Orsan je bio Ivo Šoletić zvan Đegez.

Popularni Članci