/* */

ZRAČNA LUKA DUBROVNIK O POSLOVANJU 'Neviđena kriza i nezapamćeni pad zračnog prometa, skoro 90 posto'

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Goran Mratinović

Iz Zračne luke Dubrovnik poslali su osvrt o poslovanju u 2020.

'Nažalost, nakon deset uzastopnih godina kontinuiranog znakovitog porasta prometa, došla je ova teška godina obilježena pandemijom korona virusa izazvaši još nikada do sada u povijesti zračnog prometa  neviđenu krizu i nezapamćeni pad zračnog prometa. Ista sudbina je zadesila i našu zračnu luku, pa je slijedom navedenog pad putničkog prometa iznosio 89,6% u odnosu na prethodnu godinu. Naime,  2019. godine, kao što je ved poznato, smo ostvarili najbolje rezultate kako u fizičkom, tako i  financijskom prometu, računajući od početka rada ove zračne luke još daleke 1962 godine. Bilo je  ostvareno 2,9 milijuna putnika i ukupan prihod od 478,23 miljuna kuna. 

Za 2020. smo imali izvrsne najave i planirali porast od 5%, prva dva mjeseca nisu nagovještavala bilo kakav poremećaj pa smo već bili osigurali oko 250 sezonskih radnika, koji bi nam bili potrebni za  obaviti najavljeni opseg posla. Međutim polovicom mjeseca ožujka stvari se naglo kompliciraju epidemija odnosno pandemija ne zaobilazi ni našu zemlju, a 19. ožujka zatvaramo zračnu luku za sav civilni zračni promet, da bi smo je ponovno otvorili 6. svibnja, a 11. svibnja, Croatia Airlines  uspostavlja unutarnji promet za i iz Zagreba. Redoviti međunarodni promet za našu zračnu luku  započinje tek 15. lipnja i postupno raste pa smo bili povezani sa više od 50 odredišta u Europi i to  nažalost traje do 20. kolovoza, kada je RH na zdravstvenim kartama Europe obojena u “narančasto” i  u “crveno”, dok naši najvjerniji putnici iz Ujedinjene Kraljevine prekidaju dolaske zbog obustave  letova.  

Iako po broju letova u protekloj godini i nismo imali tako loše rezultate (ostvareno je preko 30%  letova u odnosu na 2019.) popunjenost zrakoplova je bila ispod 30% raspoloživih sjedala. S druge  strane poslovno zrakoplovstvo, poglavito imućni svjetski poznati pojedinci, su ostvarili veliki broj  dolazaka privatnim zrakoplovima, a kako bi odmor provodili na jahtama širom Jadrana. Znalo se dogoditi da smo imali i preko 30 zrakoplova parkiranih na našim stajankama dugoročno.

Kako smo završili projekt Razvoj zračne luke Dubrovnik, tako smo znatno povećali stajanke za zrakoplove, pa su nam dolazili zrakoplovi i sa drugih susjednih zračnih luka, zbog zagušenosti njihove infrastrukture,  dok su kod nas mogli bezbrižno boraviti. 

Nakon kolovoza promet je konstantno u silaznoj putanji sve do danas, a svi željno očekujemo oporavak istog u sljedećoj godini. Svakodnevno pratimo obavijesti i analize svjetskih zrakoplovnih  organizacija, kao što su IATA, ICAO, ACI i Eurocontrol, pa temeljem toga izrađujemo kratkoročne i  srednjoročne planove za nastupajude razdoblje. Očekuje se što brža primjena cjepljenja u cijelom svijetu pa su scenariji da bi se promet iz 2019. mogao povratiti te brojke, optimistično u 2024., a  manje optimistično u 2026.  

Mi smo gotovo isključivo vezani za turistički promet pa smo u tom smislu nešto više zakinuti od  ostalih zračnih luka koje nisu toliko vezane uz turizam, jer smo i tekuće godine imali prigodu vidjeti da  se većina turista upućivala na odmor vlastitim automobilima iz zdravstvenih razloga.

Veliko je lobiranje od strane svih predstavnika zrakoplovne industrije da se primjeni jedinstveno antigensko testiranje svih odlaznih putnika u zračnim lukama s brzim rezultatima testa, a taj način bi se izbjegla  četrnaestodnevna, ili desetodnevna karantena u dolaznim zemljama.

To bi ponovno ohrabrilo  putnike da ponovno koriste zračni prijevoz, jer to žarko žele. Još uvijek su o tom pitanju velike  polemike među državama, ali toplo se nadamo da će se naći zajednički jezik na svjetskoj ili barem  europskoj razini.

U protivnom će se nastaviti otpuštanje zaposlenika u ovoj industriji, vlade su već uložile golema novčana sredstva za spas ove djelatnosti. 

'Naša zračna luka nije do sada otpuštala zaposlenike, dapače osigurali smo plaće i sezonskim radnicima, zahvaljujući akumuliranoj dobiti iz prethodne godine. Vlada RH nam je omogućila istu zadržati, a obzirom na značajni pad prihoda konstantno dobivamo potpore za plaće zaposlenika od HZZ-a do daljnjega pa se nadamo da će ove mjere omogućiti nesmetano daljnje poslovanje  tvrtke, a likvidnost ni u jednom trenutku nije dolazila u pitanje, a nadamo se da i neće.  

Već poodavno se unutar društva pripremamo za sljedeću turističku sezonu (ljetni letni red), a u tom  smislu smo prvi objavili mjere poticajne politike za privlačenje zrakoplovnih prijevoznika i oporavak  zračnih ruta. Poticajne mjere su pod jednakim uvjetima dostupne svim našim korisnicima, odobrene  od strane HACZ i objavljene na našim mrežnim stranicama. Održavamo virtualne sastanke s  korisnicima naših usluga, a najave za sljededu sezonu su odlične, broj najavljenih letova je iznimno  velik, a trenutačno su na nedavno održanoj SLOT konferenciji zrakoplovni prijevoznici ponudili 4 milijuna sjedala ukupno u dolasku i odlasku za Dubrovnik.  

Letovi će biti uspostavljeni za više od šezdeset odredišta, međutim sve zavisi o rezervacijama sjedala, a za taj dio bi se trebali pobrinuti turistički djelatnici kako bi adekvatno popunili sjedala na letovima,  jer ukoliko do toga ne dođe onda se prijevoznici biti prisiljeni otkazivati iste. 

Unutar društva kontinuirano vršimo obuke zaposlenika, kako bi u slučaju potrebe mogli prelaziti na  druga radna mjesta i za pojedinu vrstu posla imali adekvatnu kvalifikaciju i potrebna teorijska i  praktična znanja. Što se tiče povlačenja sredstava iz EU fondova tu stručno osoblje unutar našeg društva radi na četiri projekta s bespovratnim sredstvima u iznosu preko milijun eura. Pred nama je  mogudnost pripreme projekata za EU financiranje, ,,Digitalna tranzicija’’ i ,,Green Airport’’, ukupno  projicirana bespovratna sredstva u iznosu od oko 4 milijuna eura. 

Ovom prigodom zahvaljujem svim svojim suradnicima, kolegama direktorima, svim zaposlenicima  naše tvrtke, te posebno i zaposlenicima mnogih drugih društava koje stalno rade u našoj zračnoj luci,  kao što su Newrest Dubrovnik, Securitas, INA avioservis, Croatia Airlines, Turkish Airlines, British  Airways, rent a car agencije, taksi služba, turističke agencije, mjenjačnice i ostale uslužne djelatnosti.  Naročito zahvaljujem na suradnji zaposlenicima i vodstvima Postaje aerodromske policije, Hrvatskoj  kontroli zračne plovidbe, Zavodu za hitnu medicinu, carinskoj ispostavi u zračnoj luci, te svim ostalim  službama bez kojih se ne bi mogao odvijati uredan promet, ako sam nekoga izostavio, ispričavam se. 

Svima koje sam gore naveo čestitam Božid i želim prvenstveno dobro zdravlje i svako dobro u novoj  2021 godini, a kako bi što prije zaboravili 2020.  

Posebno veliko hvala svim predstavnicima medija koji su objektivno izvještavali o svemu u zračnoj  luci i uredno pratili naš rad u ovim iznimno teškim vremenima, te im želim sretan i blagoslovljen Božić i dobro zdravlje u Novoj godini,' napisao je u svojoj obavijesti direktor Zračne luke Frano Luetić.

Popularni Članci