KONČAR I ŠEGON U AKCIJI Hoće li se na mjestu brodogradilišta Leda na Korčuli graditi nautička marina?
Brodogradilište Leda na Korčuli, čak i za hrvatske prilike, doživjelo je nevjerojatan apsurd. Podsjetimo ukratko o čemu se radi - Leda je do 2014. godine odlično poslovala i bila je u plusu. U to zlatno doba bila je u vlasništvu nizozemske tvrtke Peters Shipyard Adriatic B.V., imala je oko stotinjak zaposlenih, a preživjela je čak i recesiju. Te godine dolazi do razlaza među nizozemskim partnerima i početka krize u Ledi. Suvlasnik Geert Lucas van Voorn prevario je svog partnera Piera Titusa Meindertsa i naposljetku besplatno dao vlasništvo nad Ledom sisačkom poduzetniku Nandoru Rajšliju (!).
O svemu ovome Dubrovački dnevnik je iscrpno pisao. Nakon što je Rajšli preuzeo poslovanje, Leda kreće s gomilanjem gubitaka, pa prvo dolazi do predstečajne nagodbe, a potom i odlaska firme u stečaj, koji još uvijek traje, a vodi ga stečajni upravitelj Marko Fak.
Vjerovnici prvog reda su radnici Lede kojima se nije isplaćivala plaća, pa svoja potraživanja nastoje naplatiti u stečaju. Tu sada u priču, prema informacijama s kojima raspolaže Dubrovački dnevnik, ulijeće tvrtka Jadranska ulaganja koja otkupljuje potraživanja od radnika. Jadranska ulaganja su tvrtka sa samo jednim zaposlenim – direktorom Nenadom Končarom koji je ujedno i vlasnik firme. Nenad je sin Danka Končara, hrvatskog poduzetnika iz Londona javnosti najpoznatijeg kao kupca Brodotrogira koje je sada u predstečaju.
Skupština u svibnju dat će dio odgovora
Stečajnog upravitelja Marka Faka pitamo koliko je toga do sada otkupila firma Jadranska ulaganja te imaju li većinu glasova u Skupštini Lede?
-Mene Jadranska ulaganja nisu službeno obavijestila da su otkupljivali dugovanja radnika. Možda i jesu, ali ja to ne znam. Ono što znam jest da su otkupili dugovanja prema HEP-u. Da bi se službeno zavelo tko je što otkupio, nadležni sud mora donijeti rješenje. Onda će se znati situacija u Skupštini Lede i koliko tko ima glasova tako da vam za sada ne mogu kazati imaju li Jadranska ulaganja većinu u Skupštini ili ne. Sredinom svibnja bi se trebala održati Skupština vjerovnika, pa će tada sve biti jasnije. Ne znam koji su planovi Jadranskih ulaganja i što oni namjeravaju s Ledom, moj interes je jedino namirenje vjerovnika u što većem postotku. A Skupština će većinom glasova donijeti odluku u kojem smjeru dalje želi ići – kazao nam je Fak dodavši da koncesija Lede još uvijek uredno teče.
Iako još uvijek nije službeno poznato ni koliko su do sada potraživanja otkupila Jadranska ulaganja od radnika Lede, ni imaju li većinu, ipak je sigurno da je Nenad Končar itekako zainteresiran za spomenuto brodogradilište. Stoga smo za komentar cijele priče zamolili gradonačelnicu Korčule Niku Silić Maroević.
Nika Silić Maroević
-Istina je da su Končari zainteresirani za Ledu, a operativac na terenu je Ivo Šegon – kaže nam korčulanska gradonačelnica.
Nenad Končar i Ivo Šegon, inače sin Branka Šegona, bivšeg pomoćnika ministra financija Slavka Linića, imaju zajedničku firmu Korkyra Nautical Center koja je osnovana prošle godine. Obitelj Šegon inače preko tvrtke Ovalis Nova upravlja marinom u Vela Luci. Ni Končarima nautičke marine nisu stran biznis. Onu u Trogiru su prodali, a investirali su u Marinu Polesana u Puli.
Lokacijska dozvola za marinu
Pitanje se nameće samo od sebe – ako tvrtka Jadranska ulaganja želi ući u vlasništvo Lede, koji im je sutra cilj – nastaviti brodogradnju ili graditi marinu s pratećim hotelsko-turističkim sadržajima? Nije tajna da se godinama po Korčuli šuška kako je lokacija na kojoj je sada Leda previše vrijedna za brodogradnju i kako bi bilo puno bolje da se prenamijeni u nautičku luku. Korčulanska gradonačelnica nam kaže da su predstavnici tvrtke Jadranska ulaganja bili s njom na sastanku.
-Kazali su mi da prvo moraju donijeti stečajni plan kako bi se namirili vjerovnici, te da bi se u ovom trenutku nastavilo kao do sada. No s druge strane otvoreno su mi rekli da su zatražili lokacijsku dozvolu za nautičku luku s druge strane uvale Ježevica, odnosno nisu krili svoje planove za turistička ulaganja. Na ovom dijelu za koji su zatražili dozvolu u prostornom planu jest upisana namjena za nautički turizam – kaže Silić Maroević, te dodaje što je ključno u cijeloj priči:
-Treba napraviti vrhunsku studiju tog područja i temeljem analize donijeti odluku što bi bilo najbolje za razvoj Korčule, odnosno je li moguće pomiriti međusobno egzistiranje nautike, turizma i brodogradnje. Ovako kako je bilo do sada ispada da nam se sve događa slučajno, odnosno mi ničim ne upravljamo i taj mi je osjećaj jako težak. Jedni imaju nostalgiju prema brodogradnji, a drugi smatraju da bi bilo puno bolje turistički razvijati to atraktivno područje. Ali to su sve rekla-kazala ocjene, zato nam je potrebna vrhunska studija koju uskoro planiramo provesti. Ja osobno nisam za monokulturu i da sve bude turizam. No jedno ne mora nužno isključivati drugo. Vidjela sam po svijetu da se moderna brodogradilišta nalaze usred turističkih gradova. Hoćemo li mi više ikoga zapošljavat osim konobara i kuhara? – pita se korčulanska gradonačelnica.
Zamolili smo je da nam kaže osobno mišljenje o Jadranskim ulaganjima. Smatra li da će oni sutra na lokaciji Lede pokušati ostvariti nautički turizam ili ih ipak interesira nastavak brodogradnje?
-Mislim da je njih privukao prostor koji je atraktivan. Da se tamo kojim slučajem nalazila mesnica, oni bi se u početku bavili prodajom mesa (smijeh). Vidjet ćemo što će navesti u stečajnom i investicijskom planu. Javnost se uvijek boji investitora o kojima mediji često pišu, ali ne mora nužno značiti da su njihove namjere loše. Vidjet ćemo – zaključuje Silić Maroević.
Zanimljivo, za brodogradilište Leda bila je zainteresirana i firma Nauić Nautika d.o.o., koja se više od 30 godina uspješno bavi brodogradnjom. Njihova odvjetnica Sandra Russo Zelenović kaže da su razgovarali sa stečajnim upraviteljem Lede krajem 2021. i početkom 2022. godine, te da su mu poslali pismo namjere vezano uz preuzimanje Lede putem stečajnog plana. Nuić Nautika je i dalje u isčekivanju stečajnog plana i odgovora na upućeno pismo namjere.
Nuić Nautika želi nastaviti brodogradnju
- Moj klijent Nuić Nautika izvršavao je određene poslove na prostoru Lede u stečaju u proteklom periodu. U međuvremenu do klijenta je došla informacija da drugo trgovačko društvo otkupljuje potraživanja od radnika. Prije otprilike mjesec dana Nuić Nautika je bilo pred sklapanjem pravnog posla koji bi se izvršavao na prostoru Lede, no tada smo dobili informaciju od stečajnog upravitelja da Leda ne može sklopiti nove ugovore, odnosno ugovoriti nove poslove na rok od 5 do 6 mjeseci, upravo iz razloga otkupa tražbina radnika i poslovnih planova koje ima trgovačko društvo koje je otkupilo tražbine radnika – kazala nam je Russo Zelenović.
Sandra Russo Zelenović
Osvrnula se na važnost brodogradnje, koja na Korčuli ima ogromnu tradiciju.
- Namjera moga klijenta je da oživi brodogradilište, da zaposli određeni broj lokalnih radnika i lokalnih tvrtki i obrta, dakle nastavak djelatnosti brodogradnje, a ne prenamjena i korištenje navedenog prostora u neke druge svrhe. Jedinstvena važnost brodogradnje nije samo proizvod “brod“, već i zapošljavanje cijelog niza struka koje su neophodnu za izgradnju i opremanje broda (inženjeri, projektanti, brodomonteri, zavarivači, hidrauličari, strojari, električari, stolari, cjevari, elektroničari, viličari, bravari, tokari i ostali). Nuić Nautika želi na Korčulu donijeti svoje znanje, iskustvo i poslove te Ledu učiniti profitabilnim, konkurentnim brodogradilištem i izvoznikom. Nadamo se da još jedna povijesno važna industrijska grana, koja je obilježila otok Korčulu kroz stoljeća, neće biti ugašena radi turističkih sadržaja i objekata kako smo to svjedoci u drugim dijelovima Hrvatske – zaključuje odvjetnica, te naglašava da brodogradnja na Korčuli vjerojatno egzistira još od doba Ilira dok su pisani tragovi o gradnji brodova zabilježeni već u 14. stoljeću.
Marko Fak nam je pak kazao da Nuić Nautika nije istaknula kako bi otkupljivala potraživanja radnika, a da je njemu glavni cilj namirenje vjerovnika. Ipak, zar ne bi bilo bolje za radnike da se nastavi brodogradnja, pa da i dalje rade, nego da im se isplate dugovanja, pa da na kraju ostanu bez posla?
Tvrtku Jadranska ulaganja kontaktirali smo da nam kažu svoju stranu priče, ali na naš upit nisu odgovorili. Za kraj valja istaknuti da je Brodotrogir, inače u vlasništvu obitelji Končar, također potraživao od Lede dvadesetak milijuna kuna navodnih dugovanja, no njih je osporio stečajni upravitelj, pa zadovoljštinu pokušavaju naći u sudskom procesu koji još uvijek traje. No to je zasebna tema.
Maro Marušić
VEZANE VIJESTI: