' /* */

TSS "CHUSAN" Preživio je požar, a zanimljivu je ulogu imao i u utrci automobila u Sydneyu

Autor: Ivo Batričević
Dana 5. lipnja 1970. godine u 7:00 sati ujutro pod gradske se mire usidrio britanski transatlantik CHUSAN na svom kružnom putovanju kojeg je 30. svibnja započeo u luci Southampton tičući luke: Lisabon, Dubrovnik, Bari, Alghero (Sardinija) i Malaga te se vratio u luku polaska 13. lipnja. Na lokrumskom je sidrištu ostao do 23:00 sata, što mu je ostala i jedina zabilježena posjeta našemu Gradu.   

Novogradnja broj 964 porinuta je u more koncem lipnja 1949. s navoza engleskog brodogradilišta Vickers- Armstrong Ltd, Barrow - in- Furness te tom prigodom krštena imenom istočnokineskog otočja Chusan (Zhoushan) kao treći brod istoga imena u floti britanskog P&O (Peninsular and Oriental Steam Navigation Company), ovaj put građen u sklopu obnove njegovih u ratu stradalih brodova.

Cijena izgradnje broda je bila 3.492.000 britanskih funti. CHUSAN je sa svojih 24215 bruto tona bio nešto manji blizanac nama poznatijeg broda HIMALAYA, a u svojim je plovidbama prema Indiji i Dalekom istoku zamijenio također nam dobro znanog VICEROY OF INDIA. Bio je dug 205 i širok 26 metara, a na sedam je putničkih paluba mogao prihvatiti 988 putnika o kojima se brinulo 577 članova posade. Šest DRG parnih turbina ukupne snage 16500 KS proizvedene u istom brodogradilištu gdje je i brod građen, a one su mu preko dvije propele omogućavale plovidbu maksimalnom brzinom od 23 čvora.

NAJVEĆI I POSLJEDNJI BROD P&O-A ZA DALEKOISTOČNE PLOVIDBE

Prve putničko-teretne i poštanske komercijalne plovidbe CHUSAN poduzima u rujnu 1950. i uglavnom održava redovite pruge iz Londona (Tilbury) prema indijskom Bombayu, potom koncem iste godine produžava do Hong Konga i Yokohame, a od 1963. i do Sydneya. Tek povremeno poduzima i turistička kružna putovanja.

Bio je najveći, ali ujedno i posljednji brod kojeg je P&O izgradio za svoje dalekoistočne putničke plovidbe. Zanimljivu je ulogu CHUSAN imao u utrci automobila Sydney Marathon sa startom 24. studenog 1968. u Londonu, te prolaskom kroz ciljnu crtu 17. prosinca u Sydneyu. Trasa utrke je išla preko Pariza, Munchena, Venecije, Zagreba, Beograda, Istanbula, Teherana i Kabula do Bombaya gdje je 70 prvoplasiranih sudionika ukrcano na CHUSAN i prebačeno do australskog Fremantlea, odakle su nastavili utrku prema Sydneyu.

CHUSAN, u međuvremenu popularno nazvan "Happy Ship" (Sretni brod), odlazi na svoje posljednje putovanje prema Indiji u siječnju 1970., da bi po povratku bio stacioniran u Southamptonu. Poduzeo je nekoliko turističkih krstarenja u kojima je tako jednom doplovio i do Dubrovnika.

Nakon požara koji je u srpnju uništio originalnu ciminjeru, brod je prebačen u flotu P&O Passenger Divison, te je nakon rekonstrukcije zaplovio isključivo na turističkim kružnim putovanjima. Konačno je umirovljen 23. ožujka 1973. i nakratko raspremljen u Southamptonu. CHUSAN je nakon 23 godine neumornih plovidbi, sredinom iste godine stigao u svoju posljednju luku tajvanski Kaohsiung gdje je u rezalištima Chou's Iron & Steel Company uskoro završio u hrpi sekundarnih sirovina. 

Popularni Članci