S njom je Naser uplovio u Gruž, a sa svojih 156 godina ova megajahta i danas plovi

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: Ivo Batričević/Privatni album
Povijesna jahta, u vlasništvu egipatske mornarice, izgrađena je davne 1865.,  a još uvijek je lijepa i još uvijek plovi. Bila je šest dana naš gost u luci Gruž 1958. godine pod imenom EL HORRIYA.

U naš Dubrovnik do sada su uplovljavali jako stari brodovi kao što je u ožujku 2004. bio kod nas brod - knjižnica DOULOS građen daleke 1914. godine, a on je samo dvije godine mlađi od poznatog TITANICA građenog 1912. DOULOS nam je također poznat jer je godinama dolazio kao kruzer pod imenom FRANCA C, a danas se nalazi na suhom kao brod hotel u Singapuru. Drugi najstariji brod koji i dalje dolazi u Dubrovnik je nama poznati jedrenjak - kruzer SEA CLOUD građen daleke 1931. te je i dalje aktivan.

Međutim,  tema ovog feljtona je megajahta – brod duljine 146 metara koji nas je posjetio  29. lipnja 1958. godine pod imenom EL HORRIYA. Uopće ne znam zašto se malo piše o njemu jer on je ipak star 156 godina tj. građen je u 19 stoljeću, a i danas plovi pod imenom EL MAHROUSA. Imao je parni pogon na bočne lopatice, a od 1912. godine i bežičnu telegrafiju. Kako uopće početi pisati o brodu na kojemu je plovilo toliko poznatih vladara, državnika, poznatih osoba jer malo tko na svijetu ima toliku povijest koja se veže za Egipat, a da to ne pođe udugo.

Ivo Batričević/Privatni album

 EL MAHROUSE nema ni na jednom popisu jahti, a ni brodova jer on je danas kao brod u vlasništvu Egipatske ratne mornarice i povremeno služi kao rezidencijalna jahta. Niti jedan brod - jahta nema toliku povijest,  ali ta je povijest važna za Egipat.  Zanimljiv je i razlog njegovog  posjeta Dubrovniku.

Graciozna jahta EL MAHROUSA (u prijevodu s arapskog „Čuvana Božjim blagoslovom“ ili „Zaštićena“) je sagrađena daleke 1865. na obalama rijeke Temze u Londonu od Samuda Brothers of Poplar za egipatskog vladara Ismail Pašu i bila je egipatska kraljevska jahta sve dokle monarhija nije srušena 1952. Nakon abdikacije kralja Faruka I nova egipatska vlada brod koristi za mornarske vježbe Egipatske mornarice te je 1956. preimenuju u EL HORRIYA (u prevodu „Sloboda“), a povremeno je služila i kao predsjednička jahta.

Egipatska mornarica je čuva kao povijesno blago njihove zemlje jer su na njoj plovili svi njihovi kraljevi i predsjednici te jako puno predsjednika drugih zemalja i bila je prvi brod u konvoju nakon puštanja u promet novoizgrađenog Sueskog kanala 1869. Jahta EL MAHROUSA / El HORRIYA je bila prisutna na svim događanjima koja su se zbivala oko Sueskog kanala, pregovora s državnicima, posjetima drugih država i na svečanosti otvaranja novog proširenog Sueskog kanala dana 6. kolovoza 2015. i naravno bila je prva u konvoju sa svim državnicima koji su prisustvovali tom događaju.

Na fotografiji u vlasništvu kolekcionara Eda Šuljka koju je postavio u Facebook grupi Dubrovnik nekad 2012. godine uz dvije fotografije iz osobne kolekcije vidi  se predsjednička jahta EL HORRIYA u posjeti luci Gruž 29. lipnja 1958. kojom je doplovio egipatski predsjednik Gamal Abdel Naser. Na svojoj jahti - školskom brodu GALEB ga je osobno dočekao Josip Broz Tito. Dok su Naser i Tito boravili na Tjentištu na obilježavanju 15.-te obljetnice Bitke na Sutjesci, jahte EL HORRIYA i GALEB su bile vezane u Gružu sve do 5 srpnja. Nakon povratka s proslave oba državnika su sa svojim jahtama otplovili prema Splitu i Brijunima.

Ivo Batričević/Privatni album

Brod je nastavio ulogu u postrevolucionarnoj povijesti zemlje i sudjelovao je u proslavi dvjestogodišnjice neovisnosti Sjedinjenih Američkih Država, 1976. godine. EL HORRIYA je odvela egipatskog predsjednika Gamala Abdela Nasera na brojna mjesta  i države, a s predsjednikom  Anwarom Sadatom je otplovila do izraelske luke Jaffe tijekom  mirovnih pregovora između Izraela i Egipta 1979.  Nakon posjete brodu EL HORRIYA predsjednik Hosni Mubarak 10. rujna 2000. joj vraća staro izvorno ime El MAHROUSA. Jahta je i dalje u upotrebi iako tek nekoliko puta godišnje isplovi, ali EL MAHROUSA sa svojih 156 godina još plovi. Od izgradnje pa do dolaska u Gruž su je tri puta produživali (125 m., 137,5 m., 146 m. ) i još dva puta preuređivali te su joj 1905. bočne lopatice zamijenili krmenim propelama i ugradili parne turbine snage 4800 kilowata s kojim je postizala putnu brzinu od 13 čvorova, a maksimalnu 16 čvorova.

Preinakom 1912. su joj ugradili i bežičnu telegrafiju. Opslužuju je 160 članova posade, a boravi u vojnoj bazi luke Aleksandrija. Ova zanimljiva i povijesna jahta u luci je Gruž bila vezana punih šest dana 1958. s tim da je Naser s njom još jednom bio na Brijunima 1956. godine na poznatom susretu Tito – Naser - Nehru gdje su se dogovorila osnovna načela Pokreta nesvrstanih, ali tada jahta EL HORRIYA nije doplovila do našeg Grada.

Popularni Članci