NOSAČI ZRAKOPLOVA I HELIKOPTERA KOJI SU POSJETILI DUBROVNIK 'San Marco' je u ratu donio humanitarnu pomoć, a 'Cavour' je zapovjedni brod talijanske mornarice
Nalazili su se u Gružu, odnosno kod Dakse, a neke od njih su građani imali priliku razgledati
Pet nosača zrakoplova koji su boravili na sidrištu pored otoka Lokrum bili su tema feljtona "Priče o moru i brodovima" iz veljače 2022. godine. To su bili američki nosači zrakoplova: CV- AMERICA, CV- JOHN F. KENNEDY, CV- SARATOGA, CVN- DWIGHT D. EISENHOWER, CVN- GEORGE WASHINGTON. Tema ovog feljtona je šest nosača zrakoplova i helikoptera od kojih su četiri bila vezana u luci Gruž, a dva su bila na sidrištu pored otoka Dakse. Samo helikoptere su na svojim palubama i hangarima nosili sovjetski MOSKVA (100) i LENINGRAD (853) te talijanski ITS SAN MARCO (L9893) i francuski DIXMUDE (L9015), a kombinirano zrakoplove STOVL karakteristika (Short Take-Off / Vertical Landing) i helikoptere su nosili američki USS SAIPAN (LHA-2) i talijanski ITS "CAVOUR" (CVA 550). Navedeni brodovi su bili u prijateljskoj posjeti s namjerom da im se posada odmori i razonodi od dugotrajnih plovidbi i svakodnevnih vježbi, a ITS SAN MARCO (L9893) je 1991. doveo humanitarnu pomoć za vrijeme ratne blokade Dubrovnika.
.MOSKVA (100) i LENINGRAD (853)
Sovjetski nosači helikoptera MOSKVA (100) i LENINGRAD (853) su bili brodovi blizanci crnomorske flote koji su ušli u službu 1967. i 1968. godine. U planu je bilo izgraditi 12 ovakvih brodova blizanaca, ali su izgradili samo ova dva, a od trećeg koji je trebao nositi ime KIEV su odustali 1969. godine. Imali su svaki po 11920 tona istisnine- deplasmana (težina broda u tonama) tj. potpuno opremljeni po 15580 tona. Bili su dugi 189 i široki 34 metra te ih je opsluživalo 850 članova posade. Dvije parne turbine ukupne snage 100000 SHP (shaft horsepower) su im preko dvije propele davale maksimalnu brzinu do 30 čvorova. Mogli su s jednim punjenjem goriva ploviti do 7000 nautičkih milja pri brzini od 15 čvorova. Brodovi su bili opremljeni protupodmorničkim naoružanjem te protuzračnom obranom i projektilima. Mogli su nositi i uskladištiti ispod palube 18 helikoptera Kamov Ka-25 Hormone ili Mi-8. LENINGRAD je otpušten iz vojne službe 1991. te je 1995. izrezan u indijskom rezalištu brodova. MOSKVA je otpuštena iz službe 1996. da bi sljedeće godine završila u rezalištu. Za brodove sovjetske flote zanimljivo je to što su na bokovima imali napisane brojeve- oznake koji nisu ništa značili jer su ih Sovjeti iz taktičkih razloga često mijenjali dok su ratni brodovi ostalih svjetskih sila držali iste oznake na boku broda od izgradnje pa do rezališta. Prilažem fotografije oba broda koji su bili usidreni na vanjskom sidrištu između otoka Dakse i Koločepa slikane 1979. godine.
ITS SAN MARCO (L9893)
ITS SAN MARCO (L9893) je drugi brod desantne platforme klase San Giorgio talijanske mornarice. Ta klasa brodova talijanske mornarice, poznata i kao klasa Santi (budući da tri jedinice koje je čine nose imena triju svetaca), sastoji se od tri amfibijska ratna broda tipa desantne platforme (LPD): San Giorgio, San Marco i na kraju, s nešto drugačijim dizajnom, San Giusto. ITS SAN MARCO je izgrađen u talijanskom brodogradilištu Mofalcone, a stupio je u službu 14. svibnja 1988. te mu je matična luka Brindisi. Ima 8000 tona deplasmana, dug je 133 i širok 20,5 metara te ga opslužuje 180 članova posade. Dva diesel motora Grandi Motori Trieste GMT A 420.12, ukupne snage 16800 KS ga preko dvije propele pokreću brzinom od 21 čvora. Na svojim palubama može ukrcati tri helikoptera AW-101, pet helikoptera Bell 212 helikoptera ili 18 helikoptera NH90. Dana 18. studenog 1991. ITS SAN MARCO doveo humanitarnu pomoć za vrijeme ratne blokade Dubrovnika. Brod je i danas u službi.
USS SAIPAN (LHA-2)
USS SAIPAN je klase Tarawa brodova nazvana po prvom brodu iz te klase, a napravljeno ih je ukupno pet od naručenih devet jer ih je zamijenila modernija verzija. Brod je bio amfibijsko jurišne namjene, a ujedno i nosač zrakoplova i helikoptera. Ime je dobio po poznatoj bitci kod Saipana u Drugom svjetskom ratu. Na brodu osim redovnog naoružanja su se nalazili zrakoplovi STOVL karakteristika i eskadrila od 22 helikoptera. Izgrađen je u brodogradilištu Ingalls Shipbuliding (SAD) te je ušao u službu 15. listopada 1977. Imao je 39300 tona punog deplasmana (težina opremljenog broda u tonama), bio je dug 250 i širok 32,5 metara. Dvije Westinghouse parne turbine s reduktorom ukupne snage 140000 SHP (shaft horsepower) su ga preko dvije propele pokretale brzinom od preko 20 čvorova (20 +). Imao je 894 člana posade. Posjetio nas je od 19. do 24. kolovoza 2000. došavši iz La Spezie i isplovivši za Trst. U dva dana koja su bila omogućena za posjete, brod je razgledalo oko 3200 ljudi. Nakon posjete Dubrovniku dogodio se napad na američki razarač Cole u Adenu u Jemenu te je brod pojačao mjere predostrožnosti i otkazao neke posjete u Mediteranu. U studenom se vratio u Hrvatsku i to u Rijeku gdje je sudjelovao u zajedničkoj međunarodnoj vježbi Slunj 2000. USS SAIPAN je 2009. godine završio svoju službu te je uskoro izrezan.
ITS "CAVOUR" (CVA 550)
ITS CAVOUR, talijanski nosač zrakoplova i helikoptera, ujedno je i zapovjedni brod talijanske ratne mornarice. To je najveći ratni brod izgrađen u Italiji nakon Drugog svjetskog rata. Stupio je u službu 10. lipnja 2009., a matična luka mu je La Spezia. Puna istisnina - deplasman mu je 27 500 tona (težina opremljenog broda u tonama). Dužina preko svega mu je 244 i širina 39 metara. Četiri General Electric/Avio LM2500 + plinske turbine ukupne snage 88.000 KS ga pokreću 28+ čvorova brzine. Opslužuje ga 451 člana posade. ITS CAVOUR je višenamjenski ratni brod čije su mogućnosti veće nego kod klasičnih nosača. Osim brodskog naoružanja, na svojoj palubi nosi 20 zrakoplova STOVL karakteristika (Short Take-Off / Vertical Landing) koji su sposobni u radnjama za nadzor mora, projekciju snage, amfibijske i ekspedicijske zadaće, operacije održanja mira, neborbenu evakuaciju, humanitarnu pomoć i spašavanje nakon prirodnih katastrofa. Osim toga, ITS CAVOUR se može rabiti i za zadaće borbene potpore amfibijskim operacijama i snagama na kopnu te za uništavanje ciljeva na moru i u zraku. Njegova helikopterska grupa, njih 12, može obavljati prijevoz snaga, oružja i opreme mornarice i kopnene vojske. Pod zapovjedništvom kapetana Luca Conti, brod je uplovio u luku Gruž 21. studenog 2014. te je bio organiziran posjet za građanstvo. Brod je i dalje u službi.
DIXMUDE (L9015)
DIXMUDE (L9015) je amfibijski jurišni brod i nosača helikoptera, francuske mornarice. To je treći brod koji nosi to ime i treći brod klase Mistral. Izgrađen je u francuskom brodogradilištu Chantiers de Saint- Nazaire, a stupio je u službu 27. prosinca 2012. godine te mu je matična luka Toulon. Ima 21300 tona punog deplasmana, dug je 199 i širok 32 metra te ga opslužuje 177 članova posade. Dva dizel- electric Rolls- Royce jačine sedam megawata mu daju brzinu od 18,8 čvorova. Pri brzini od 15 čvorova može prijeći 10700 nautičkih milja. U unutrašnjosti broda se nalaze četiri desantna plovila i dvije lebdjelice, a pružaju i smještaj za 450 vojnika s punom opremom. Na njegovim palubama ili u unutrašnjosti broda se nalazi 16 teških ili 35 laganih helikoptera. DIXMUDE (L9015) je uplovio u Dubrovnik 12. srpnja 2025. pod zapovjedništvom kapetanom bojnog broda Jacelynom Delrieuom. Nakon završetka posjeta Dubrovniku, brod će nastaviti ploviti po svojim obavezama francuske mornarice.