' /* */

BLACK PRINCE je jedini kruzer na svijetu koji bi po krmi spustio u more svoje privatno kupalište s bazenom

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: I.B. osobna arhiva
Naš sugrađanin Ivo Batričević u novom izdanju feljtona 'Priče o moru i brodovma' piše o Black Princeu koji je jedini kruzer na svijetu koji bi po krmi spustio u more svoje privatno kupalište s bazenom, a posjećivao je i Dubrovnik. 

Brod BRAEMAR iste kompanije poznat je po svom povijesnom prolasku kroz Korintski kanal 2019. godine, a bio je najveći brod koji je do tada prošao kanalom pod zapovjedništvom dubrovačkog kapetana Joza Glavića.  

I.B. osobna arhiva

Sredinom 19. stoljeća, točnije 1848., Frederik Christian Olsen iz norveškog gradića Hvitstent je zajedno sa svoja dva brata osnovao brodarsku kompaniju ''Fred. Olsen'' kojom danas upravlja već peta generacija ove poznate brodovlasničke obitelji. Od 1995. na čelu ove velike brodarske grupacije, koju danas sačinjava deset kompanija, je Anette S. Olsen. Sve donedavno obitelj je imala isključivo teretne brodove, a tek se od 1966. počela baviti i putničkim prijevozom. Te je godine u Ipswichu (Engleska) osnovan ''Fred. Olsen Lines'' koji je zajedno s Bergen Lineom kupio prva dva broda namijenjena trajektnom prijevozu, prijevozu rashlađenih tereta i kružnim putovanjima - BLACK PRINCE i BLACK WATCH. Bili su to kombinirani brodovi za prijevoz robe, automobila i putnika, imali su po 9500 bruto tona. Partneri zajedno djeluju punih 20 godina, a kada su se 1986. razdijelili, svaki je brodar preuzeo po jedan brod. Tako je ''Fred. Olsen Lineu'' ostao BLACK PRINCE koji je odmah kompletno preuređen samo za kružna putovanja, a i brodarska kompanija dodaje u imenu kompanije riječ „Cruise“ te se tako od tada, a i danas zove ''Fred. Olsen Cruise Line'', a ona je dio velike kompanije ''Fred. Olsen & Co.'' sa sjedištem u Oslu u Norveškoj. 

I.B. osobna arhiva

Mijenja ime u VENUS

BLACK PRINCE je kao novogradnja broj 561 izgrađen 1966. u Luebecker Flender Werke u njemačkom Lübecku. Građen je kao trajekt za prijevoz 200 auta, imao je rashladni prostor za prijevoz voća na liniji iz Londona do Kanarskih otoka i otoka Madeire, imao je 350 kreveta, a mogao je ukrcati ukupno 693 putnika. Dva diesel glavna pogonska stroja Crossley Pielstick ukupne snage 12310 kilovata omogućavala su mu preko dvije propele plovidbu od 22 čvora brzine. Te plovidbe je obavljao na istim linijama s potpuno istim brodom blizancem imena BLACK WATCH. 

Od 1970-1986 BLACK PRINCE mijenja ime u VENUS u najmu pod vlasništvom partner brodarskih kompanija BDS (Bergen Steamship Company), DFDS i Norwegian Line te plovi sjevernim morem na trajektnim linijama. Od 1986. je ponovo u vlasništvu Fred. Olsen Cruise Linea koji mu vraća ime BLACK WATCH, te ga temeljito preuređuje u kruzer 1986. u finskom brodogradilištu Wartsila. Nakon preuređenja imao je 11200 bruto tona, duljinu 141, širinu 20 i gaz od 6,10 metara, a na svojih sedam putničkih paluba je mogao prihvatiti 446 putnika koje su opsluživali 200 članova posade. 

I.B. osobna arhiva

Razglednice sa sidrišta pred Lokrumom

Od svih ostalih svjetskih kruzera je bio specifičan i prepoznatljiv jer je na gornjoj palubi prema krmi imao dva veoma mala jedra koji su bili samo ukras i davali su ugodu putnicima pri kupanju u obližnjem bazenu. Međutim u dijelu bivše garaže za aute preuredili su prostor za dodatno uživanje putnika, sada već kruzera, a dio garaže prema krmi je ostao skladišni prostor u kojemu je smješten bazen i kupalište koje bi nakon sidrenja izbacio u more po krmi broda. To nije imao niti jedan do sada meni poznati kruzer, osim nekih koji bi izbacili malu platformu za njihove vodene igračke kao što su male jedrilice, vodeni skuteri itd. Na fotografijama u prilogu mogu se vidjeti  ta veoma mala ukrasna jedra na gornjoj krmenoj palubi i taj zaista poseban morski bazen - kupalište van broda po krmi. Zanimljivo je i da je Fred. Olsen Cruise Line izdao tri brodske razglednice slikane na sidrištu pored Lokruma, koje su  također dio osobne kolekcije. Nemam točne datume njegovih dolazaka, ali fotografije pokazuju da je bio vezan u luci Gruž te da je bio usidren pred Daksom i pred Lokrumom.

I.B. osobna arhiva

“OLA ESMERALDA“  i odlazak u rezalište

Svjetska konvencija SOLAS 2010 (International Convention for the Safety of Life at Sea ) ne dozvoljava da putnički brodovi u međunarodnoj plovidbi plove, osim pod određenim uvjetima konvencije. Tako je i BLACK PRINCE nakon 43 godine uspješne plovidbe u floti Fred. Olsena umirovljen 16. listopada 2009. Početkom sljedeće godine prodan je brodarskoj kompaniji Servicios Acuaticos Venezuela iz Venecuele koja mu je promijenila ime u OLA ESMERALDA. Nova namjena broda su putovanja unutar venecuelanskih voda, a bio je stacionirani brod-hotel. Tako stari brod bilo je sve teže financijski održavati te je na kraju u listopadu 2013. završio u rezalištu brodova Santo Domingo u Dominikanskoj Republici.       

Nastavak dolazaka u Dubrovnik s drugim brodovima 

Od 1996.godine floti Fred. Olsen Cruise Linea se pridružuju polovno kupljeni kruzeri BLACK WATCH (3), zatim 2001. BRAEMAR koji je 2009. produžen za 31,2 metra te se dobro sjećamo njegovog povijesnog prolaska kroz Korintski kanal 2019. godine, a bio je najveći brod koji je do tada prošao kanalom pod zapovjedništvom dubrovačkog kapetana Joza Glavića.  BOUDICA i BALMORAL u Fred. Olsen Cruise Line dolaze 2006. Dva najnovija broda koji su  kupljeni od Holland America Line imena BOREALIS i BOLETTE još nisu posjetili Dubrovnik zbog Covid 19 krize. Primjećujemo da su svi brodovi Fred. Olsena imali početno slovo “B“ u imenu broda.

Popularni Članci