DRUGA STRANA RADA NA KRUZERU: Ako vas vide, ne piše vam se dobro...
Kako izgleda rad na kruzeru, koje su prednosti koje mane, pročitajte u pismu jednog od onih koji se okušao u radu na 'plovećim gradovima'.
Rekla - kazala. Tako smo svi mi pošli raditi na brod, više-manje. Bilo da smo čuli od bliskih poznanika ili smo pročitali na internetu kako je kruzer "obećana zemlja" i savršeni posao. Naravno, to je daleko od činjenice.
Ukoliko kontaktirate agenciju za željeni posao, vrlo vjerovatno će vam biti ponuđeno mjesto Assistant Waitera (pomoćnog konobara) ili Stateroom Stewarda (sobar/sobarica).
Neku malo veću poziciju skoro je i nemoguće dobiti osim ako se zaista ne istaknete između svih kandidata ili imate preporuke od Predsjednika države. Ostale načine neću ni da spominjem.
Naravno oni će Vam reći kako će plaća biti od 6,000 - 9,000 kuna, kako vrlo brzo možete napredovati, kako ćete obići cijeli svijet, kako ćete nakon nekoliko ugovora kupiti auto, kuću, stan, riješiti kredite, vratiti sve dugove i živjeti sretno do kraja života. Da, to se može pronaći u dječjim slikovnicama i bajkama. Wow!! Nemoguće jel'da?
To je ono što privuče svaku osobu. Novac! Htjeli mi to priznati ili ne, svi radimo za novac, ne trpimo nemogućeg šefa jer hoćemo. Jednostavno moramo!
Smiješno je što se sve o tom poslu piše, čak i tragikomično, a teška je navlakuša!
Naravno, kao i u svakom poslu ima lijepih momenata i onih loših.
Ajde, da krenemo od onih lijepih strana.
Radit ćete na brodu, upoznati mnogo ljudi različitih nacionalnosti i godina. Vidjet ćete mjesta o kojima ste sanjali. Kupit ćete sebi sve što niste mogli. Laptop, Iphone 5, tablet, robu itd...
Bit ćete u crew baru gdje alkoholno piće možete popiti za 10 kuna! Da, vjerovali ili ne 10 kuna. Smiješna cijena. Častit ćete sve oko sebe jer možete, napit se, otići u kabinu i vidjeti da ste potrošili samo 15 dolara. Kako lijepo zvuči?!
Kada Vas budu pitali kako Vam je, Vi ćete reći da je savršeno, da je ok, ima posla, ali ništa toliko da je ne moguće izdržati. Postavljat ćete slike na Facebooku, Instagramu, Twitteru, svi će Vam lajkati cca. 50 lajkova po slici i Vama će to dati dodatnu motivaciju za daljnji rad. Poslat ćete novac kući, pomoći svojoj obitelji koja će lijepo ili solidno živjeti dok se vi topite na brodu.
Netko će Vas mrziti, netko će biti sretan radi Vas.
Nitko ne želi priznati da mu je loše. Da ne bi bila ona stara - "sam pao, sam se ubio". Ili: ''Eto, vidiš rekao sam ti''. Pa se osjećamo mizerno.
Nije sve onako kako izgleda.
Letite na drugi dio svijeta (12-14sati) sami, ne znate gdje dolazite, kako će Vam biti. Tisuće pitanja u glavi. Nemate nikog svoga, makar i poznanika, onog što ga baš i ne simpatizirate, pa da sada sjedne s Vama da popriča sjelo bi kao "fukari 10 dolara". Plačete jer ostavljate one koje volite, mamu, tatu, brata, sestru, ženu, ljubavnicu ljubavnika.
Kada dođete na brod, tu nastaje opći kaos. Dođete u MSA (ljudi koji bi Vam trebai biti od pomoći za svu papirologiju i daljnje upute), sve što dobijete je ključ od kabine i kažu Vam kome se trebate javiti za potpisivanje ugovora.
MSA Vam kaže da idete u CTC da potpišete ugovor nakon toga u Storage room po robu. Nakon toga, brate dragi, snalazi se sam. Jer, ne znaš gdje je Starboard side a gdje Port side. Brod ima 12 ili 14 ili manje paluba, a ti ne znaš gdje ti je glava, a ne kabina. Zovi Managera da kazeš da si na brodu, da te uputi dalje. Što je MSA, CTC, Storage room. Starboard i Port side??? A tek odakle mi broj telefona od Managera? Odgovora nema. Snalazi se! Pitaj nekoga!
Oni što su tu na prvom ugovoru, na brodu tek 2-3 mjeseca gledaju te kao vanzemaljca jer su zaboravili da su i oni nekada bili tu prvi dan. Neki će pomoći. Većinom jadni ljudi lete kao muha bez glave i rade svoj posao.
Kad dođete u kabinu, od šoka ne znate bi li išli doma ili ostali. A gdje ćeš doma, kad si tu tek došao?! Nije ti dom 2 sata vožnje od posla. Budi sretan da ne naletiš na smrdljivu kabinu u kojoj ti se cimer nije okupao od prošlog mjeseca. Veličina kabine? Opisati se ne može. Krevet veličine tijela, (ako si 1.80), širine tvog tijela tj. kukova. Pa spavaj dragi brate. Nema okretanja tokom noći, kao doma, da se 'razvališ' po krevetu.
Prvi dan se počinje odmah raditi. Nema odmora dok traje obnove. Ovisi koji je department, ali uglavnom niže rangirani departmenti počinju odmah raditi. Daju Vam zadatke. I jos se čude kako ne znaš?? Oprosti, pao sam sa Marsa prije par sati. Odakle da znam?
Nakon prvog dana ste još u šoku, što, gdje, kako? 4000 putnika i 1000 zaposlenika. Ideš spavati. Poviše tebe je cimer doveo neku Filipinku s kojom znate što radi, pa ne možeš zaspat do ujutro. Uzmeš cigare i odeš na palubu da ih ne slušaš. 03:30 je ujutro a ti počinješ raditi za 2 sata. Pušiti možete samo na jednoj strani broda, na označenom mjestu. Ne dao dragi Bog da pređeš tu prokletu crvenu ili žutu liniju. Ako Vas vidi osiguranje, dobit ćete opomenu. Pa sutra idite kod nadređenog da Vas tlači zašto si prešao liniju? Budi sretan da prođeš s opomenom - usmenom. Odlično, zar ne? Da li je potrebno spominjati da je hrana svaki tjedan ista?! Pa jedi, care moj. Riže ima za izvoz. Čekaš Novu Godinu ili Bozić da promjene hranu i stave nešto novo, nešto drugačije. Vas 150 stoji u liniji i čeka da uzme hranu. Slično kao u zatvoru, samo što u zatvoru imaš vremena. Ovdje se kantina otvara u 17:00, u 17:30 počinješ raditi. Čekaš na liniji 15 minuta, imaš 15 minuta da jedeš i trči, stepenicama, ne liftom, jer nećeš stići.
Tipično američki, sve je tempirano. Biti na palubi i slušati muziku? Ne smiješ glasno. Uzmi slušalice pa slušaj. Da li je spomenuto da internet košta 20$ za 2 sata. Pojede Vam pola sata samo što se spojite. Zvati doma, nekad i nemoguće, jer kasnimo 3-4 sekunde pa kad nešto rečeš, mama ti se ubaci, pa ti, pa ona. Pa bi najradije bacio telefon. Jer signal je nikakav.
Izlazak u luku se svodi na traženje interneta, kako bi pokazali svima i napravili check in. Excuse me, ja sam u New Yorku, a gdje ste vi miševi? Jadno. Neki odu na plažu, imaju 2 sata vremena.
Cure najbolje prolaze na brodu! Čast izuzetcima. Prije nego što me ženski rod popljuje, molim Vas da razumijete o čemu pričam. Ne pričam o nečasnim curama koje su došle da zarade komad kruha, curama koje su se iskreno zaljubile, pričam o onim curama koje su vrlo brzo shvatile kako funkcionira brod pa su postale ''bliske'' sa svojim nadređenima. I pogađate, naravno. Eto promocije. Najlakši način da dobijete promociju. Inače morate godinama i godinama raditi i moliti Boga da Vam se smiluje manager, da prepozna Vaš rad da dobijete poziciju.
Rijetki su oni koji su zaista toliko vrijedni ljudi i da ih prepozna šef. Jer svoj svoga gura, kao i na kopnu.
Da li Vam je agenicija spomenula svoju proviziju? Nije? Znam! Nije nikome od nas. Da li Vam je agenicja spomenula koliko radite sati na dan? Nije! Reći ću Vam ja, pomoćni konobari cijeli dan uz mizerne pauze. Sobari/sobarice ista stvar. Da skratim. Sve niže rangirane pozicije rade od jutra do sutra. Slobodne dane zaboravite! Imate slobodne sate.
A da li znate da, kada ste Port manning, to znači da ne možete izaći vanka cijeli tjedan. Da, cijeli tjedan. Osim ako ne zamjenite vasu ID karticu (na kojoj piše Vaš broj, jer ste kompaniji samo broj). Nekada i to ne možete zamijeniti. Pa budi na brodu narednih 7 dana!
Da li ste znali, a vjerovatno niste, ono sto piše u novinama, a nitko ne govori istinu da ljudi na suđu zaradjuju 10,000 Kuna? Kakva je to laž! Jadni ljudi rade za 800$. Da, za 800$ i tretiraju ih kao životinje, kao nikoga i ništa. Veća gospoda tj. veće pozicije jedva im se znaju javiti kad prolaze brodom.
Da li su Vam rekli za treninge koje, pogodi, imaš uvijek kad imaš par sati slobodno. Da, da. Ti bi malo odmorao? Ne funkcionira brod tako!
A safety drill?? Sat vremena na +40 slušaš cruise direktora kako lupa o sigurnosti, za vas i goste. I tako u nedogled.
Moderno robovlasništvo. Ljud u kuhinji rade također za 800$. Svi smo svjedoci da naši ljudi (Balkanci) u kuhinji ne rade. Samo Indijci i Indonežani ili Filipinci. Oni rade za mizerne pare jer taj zarađeni novac u njihovoj državi je bogatstvo.
Takodjer ih tretiraju kao životinje. Ako hoćete malo bolju hranu, budite s njima dobri pa da Vam oni daju nešto iz kuhinje ili ukradite sami hranu, da Vas ne vide. Ako Vas vide, ne piše Vam se dobro.
A da li Vam je agenicja spomenula special cleaning? Da, da. Radit ćete do 23:00 ili 00:00 a onda ćete raditi special cleaning do 05:00 ujutro jer naredni dan dolazi US Public Health department, državna firma koja vodi brigu o higijeni tj. sve mora biti uredno i čisto, iako je to daleko od istine. brod ne može biti prljaviji nego što jeste.
Navest cu pozicije kojima je najgore i onima kojima je malo bolje. Pri tome napominjem bez obzira na plaću i poziciju, nikome nije lako. Ali evo pozicija koje ne bih neprijatelju preporučio:
ASSISTANT WAITER
ASSISTANT STATEROOM STEWARD / STATEROOM STEWARD
GALLEY STEWARD
Ovo izbjegavajte pod svaku cijenu. Sada je plaća assistant waiter 1000$, računajte Vaše troškove. Higijenske potrepštine, internet i telefon, ako ćete zvati doma itd. Rezime - bolje ostati doma u nekom restoranu za 6000 kuna + bakšiš nego se topiti na kruzeru.
Ako me pitate da li ja osobno dajem preporuku da se ide na brod raditi, uvijek ću reći - da, jer treba sve u životu probati. Je li teško? Jest! Puno odricanja. Ali, dobro pripazite na koju poziciju. Nije brod kao što je prije bio!
Sretno i nadam se da će agencije imati bar malo ljudskog poštovanja pa da ljudima, pogotovo mlađima, objasne kako stvari stoje i da im kažu pravu istinu o radu na kruzerima.