'

KARTE 'PO ZLATO' Pitali smo Croatiu Airlines zašto su tako skupi Dubrovčanima, ovo je njihov odgovor

Autor: Ivona Butjer Mratinović Autori fotografija: CROATIA AIRLINES
Dubrovčani za brojne europske destinacije mogu letjeti povratno za svega 30-ak eura. Zašto nam je onda Zagreb toliko skup?  

Najava kako Ryanair od ove godine uvodi hrpu novih letova oduševila je javnost jer 'doći će gosti'. To je i očekivano jer od turizma se u Dubrovniku živi, direktno ili indirektno. No, nije Dubrovnik samo i jedino destinacija, nego i grad živih ljudi i nije dolazak novih gostiju jedini benefit. Benefit je i to što sada Dubrovčani imaju još šire opcije za putovanja po Europi po prihvatljivim cijenama.  

Sada, sredinom svibnja, nude se letovi iz Dubrovnika uz smiješne cifre od 13 eura u jednom smjeru, dakle niti 30 eura u oba – Oslo, Berlin, London, Bruxelles, Dublin, Beč, Milano, Bari, Rim, birajte gdje ćete! Tek koji euro više izdvojit ćete za Napulj, Veneciju, Stockholm, Poznan, Krakow, Helsinki, Pariz, Ženevu, Atenu… Mogućnosti su ogromne! 

I to jest uglavnom, ali nije samo Ryanair, nego i Vueling, Volotea, EasyJet i ostali 'niskotarifaši' koji sve više prepoznaju Dubrovnik kao zanimljivo tržište.  

'NEMAMO BRZI VLAK, A NI AUTOCESTU' 

Jasno je kako niskotarifaši imaju svoje olakšice i uz njih im se očito isplati voziti za 30-ak eura u oba smjera. No, građani se sve više pitaju kakvi su to troškovi Croatia Airlinesa kada let koji se odnosi na najosnovniju uslugu samog prijevoza, bez dodatne prtljage i dodatnih usluga, košta oko 100 eura. Dakle, za poći i vratiti se do glavnog grada Hrvatske, Dubrovčanin treba izdvojiti 200 eura, a u to nije uključen kufer.  

Brojni Dubrovčani su se obratili redakciji, nezadovoljni cijenama letova domaćeg avioprijevoznika na relaciji Dubrovnik-Zagreb i obratno. Smatraju kako ni sama usluga ne vrijedi toliko pa se žale na zrakoplove u kojima su im noge 'skvrčene', na avione za koje tvrde kako se iznajmljuju od Trade Aira, koji je također low coster, koji bi mogli biti i udobniji, a ne dobiju ni neku posebnu uslugu. Doduše, let traje tek 50-ak minuta, ali je i to za njih argument zbog kojeg bi cijena karte trebala biti nešto povoljnija. Javio nam se i Dubrovčanin koji je nedavno letio na relaciji Dubrovnik-Zagreb i let, bez prtljage, platio gotovo 200 eura, a uskoro putuje u Italiju gdje ga je cijena Ryanairova leta izašla svega 30 eura.  

„Dubrovčani koji putuju za Zagreb, uglavnom to rade zbog toga što moraju na liječnički pregled ili putuju poslovno. Ne može to biti baš toliko skupo! Mi moramo imati mogućnost po prihvatljivijoj cijeni doći do glavnog grada“, govori nam sugrađanin.  

Brojni europski gradovi povezani su brzim vlakovima, a udaljenosti kao što je ona između Dubrovnika i Zagreba prevaljuju za svega četiri sata.  

„Koju onda opciju mi imamo? Sjesti na autobus, voziti se po sedam, deset ili 12 sati pa još iznajmiti apartman u Zagrebu čija se cijena približila cijeni apartmana u Dubrovniku? Sve to zbog jednog pregleda ili poslovnog sastanka… Ili možda voziti do Zagreba autocestom koja čak ni ne vodi skroz do Dubrovnika i nadati se da se neće dogoditi neka prometna nesreća ili zastoj na magistrali, što će produljiti to vrijeme dok se dohvatite Ploča. Jedini način na koji se brzo može doći do Zagreba je avion, ali su cijene zaista nepristupačne“, govori nam sugrađanin.  

ZAGREB JE DUBROVČANIMA NAJUDALJENIJI GRAD 

Ovu temu nedavno je otvorio gradski vijećnik Andro Vlahušić koji je poentirao kako je Zagreb Dubrovčanina najudaljeniji europski grad, s obzirom na to kako ostale gradove mogu posjetiti po znatno nižoj cijeni. I sam je nedavno posjetio Milano po povoljnoj cijeni.  

„Autocesta ide do Ploča, ne do Dubrovnika, druga opcija je avion. Za vrijeme svog gradonačelničkog kandidata sam stalno govorio kako je jedan od ključnih problema grada njegova prometna izoliranost pa smo uveli mjeru 'zračni most'. Kad smo ga uveli, prosječna cijena karte je bila niža nego sada, a sugrađani bi tom mjerom dobili 250 kuna po smjeru, dakle povratni let bi ih izašao za 500 kuna manje zbog te mjere. S Croatia Airlinesom sam pregovarao kako bismo trebali unaprijed kupiti njihovih 30 posto karata, dakle oko 30 tisuća karata – 20 tisuća ljeti i 10 tisuća zimi“, izjavio je Vlahušić dodavši kako su karte, kad on više nije obnašao funkciju gradonačelnika, dodatno poskupjele zbog porasta cijene rada i goriva. Smatra kako je tada nova gradska uprava ukinula tu mjeru 'samo zato što je to bila njegova ideja'. Za ovu mjeru je na godišnjoj razini Grad izdvajao oko dva milijuna kuna godišnje. Kao jedino rješenje ovog problema vidi daljnje subvencioniranje cijena karata do Zagreba.   

„Mi se nalazimo u jednoj apsurdnoj situaciji u kojoj nam je Zagreb postao najudaljeniji europski grad. Do njega je realno jedino poći avionom koji je skup. Skupo je i autom pa nam onda očito jedino ostaje da se vratimo u rane ‘60-e kad je autobus bio jedino prijevozno sredstvo za 95 posto ljudi. No, to bi bilo apsurdno“, zaključuje Vlahušić.  

OSIM ŠTO JE SKUPO, ČESTO NI NEMA KARATA 

Pitanje skupih karata Croatia Airlinesa povukao je i gradonačelnik Mato Franković na Gradskom vijeću koji je kazao kako nije samo problem cijena, nego i njihova česta nedostupnost.  

„I sam često putujem za Zagreb. Imamo dvije nevjerojatne situacije – prva je skupoća karte, a druga nemogućnost dobivanja te karte. Od lipnja pa dalje je nemoguće bukirati kartu. Mi ćemo uskoro odraditi sastanak s CA jer mislim kako nije korektno penalizirati građane Grada. Grad je subvencionirao avioprijevoz, a oni su digli cijene karte za subvenciju. Grad je za taj program platio 11 milijuna kuna. Ne znam koliko košta jedan avion, puno je skuplji, ali barem smo im kupili rep. Moramo pronaći novi model, ne možemo davati subvenciju, a da oni na tome zarađuju. Ne može biti da je Ryanairu isplativo voziti za 15 eura do Rima, a Croatiji treba platiti do Zagreba 150 eura“, izjavio je Franković.  

ŠTO KAŽE CROATIA AIRLINES? 

Upit oko cijene karata poslali smo Croatia Airlinesu odakle su nam objasnili zašto je cijena karte za Dubrovnik dodatno poskupjela i kako je moguće da se Ryanairu, bez obzira na olakšice, isplati letjeti za 15 eura po smjeru iz Dubrovnika po Europi, dok je njihova karta čak 10 puta skuplja.  

„Prije svega, važno je naglasiti da je međunarodni zračni prijevoz oslobođen obračuna PDV-a, dok se u domaćem prometu na cijenu usluge avioprijevoznika i pristojbe zračnih luka obračunava 25 posto PDV-a, što je prihod države. Najpovoljnije povratne karte na liniji Zagreb – Dubrovnik - Zagreb dostupne su na kompanijskim web stranicama već od 106,96 eura, što uključuje 32,48 eura pristojbi zračnih luka, 26,40 eura prihoda države od PDV-a te 1,36 eura prihoda Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo. Preostalo je prihod Croatia Airlinesa, što iznosi po smjeru 23,36 eura. Uz to navedena najniža cijena karte uključuje ručnu prtljagu i besplatno korištenje check in šaltera, što prijevoznik kojeg spominjete dodatno naplaćuje na navedene najniže cijene. Cijena aviokarata uvjetovana je s više faktora, kao što su troškovni element usluge, tržišna potražnja, dostupni kapacitet i drugo, dok je konkretno cijena karata na relaciji Dubrovnik-Zagreb dodatno poskupjela u posljednjih nekoliko godina zbog toga što što su zračne luke Zagreb i Dubrovnik povećale iznose pristojbi na što se obračunava PDV“, stoji u odgovoru domaćeg avioprijevoznika.  

„U aktualnom ljetnom redu letenja, koji je prilagođen potražnji za uslugama zračnog prijevoza, Croatia Airlines na svim domaćim letovima, pa tako i na letovima između Zagreba i Dubrovnika, nudi cjenovnu politiku sukladnu kvaliteti usluge mrežnog (legacy) prijevoznika. Putnicima su za sve linije u domaćem redovitom prometu na raspolaganju karte u pet cjenovnih razreda – FlyEasy, FlyOpti i FlyFlexi za putovanja u ekonomskom razredu te FlyBWise i FlyBizz za putovanja u poslovnom razredu.. Cijena karata ovisi o trenutnoj raspoloživosti sjedala, odnosno o tome koji je cjenovni razred dostupan u trenutku rezervacije i kupnje karte“, stoji u odgovoru Croatia Airlinesa.  

Karta u jednom smjeru s kuferom kreće se oko 100 eura, kako smo već napomenuli, no nešto je povoljnija ako se kupi nekoliko mjeseci unaprijed. Nevolja je u tome što Dubrovčani zaista uglavnom putuju zbog liječničkih pregleda ili sastanaka za koje obično ne znaju mjesecima unaprijed pa svoj jedini jednostavan put do metropole najčešće skupo plaćaju.  

Popularni Članci