“KUBLAI'S KAHN II“ I ''CILICIA'' Dvije neobične replike brodova iz 13. stoljeća čuvaju tradiciju i svjedoče o avanturama koje se pamte

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: Ivo Batričević, privatni album
Poticaj za pisanje ovog zanimljivog teksta su dva zaista neobična broda koja su bila u luci Gruž te sam ih oba dva posjetio kao predstavnik Lučke kapetanije na graničnom prelazu pri ulasku u našu zemlju. Razgovarao sam s kapetanima brodova i posadom te su me detaljno upoznali s brodovima i njihovim tradicionalnim plovidbama iz 13. stoljeća. To su bile replike nekadašnjih brodova, a armenska CILICIA je baš bila izgrađena kao 100 posto replika u kojoj su vjerno prikazali kako je brod nekada izgledao, s tim da su ipak imali ugrađene motore.

Piše: Ivo Batričević 

 Nevjerojatno je kako se Armenija pokazala kao zemlja koja drži do svoje pomorske tradicije te su medijski prezentirali sve o tome kako su nekada davno plovili i trgovali od 13. stoljeća. S CILICIOM su zaplovili tim starim rutama preko Crnog mora, cijelim Sredozemljem i Atlantskim oceanom sve do Amsterdama i naravno da su došli i do Dubrovnika. U prilogu je i  njihov propagandni letak s tog putovanja. U nas to i nije baš tako, osim što iz toga doba imamo nešto eksponata, kao i maketa koje možemo vidjeti po Pomorskim muzejima diljem naše obale.Iz tog doba mi imamo naše dvije replike, Tirenu i Karaku koje služe u turističke svrhe.

Istočnonjemački avanturisti

Axel Brummer i Peter Glockner, dvojica istočnonjemačkih avanturista, slučajno su se sreli kao tinejdžeri nakon rušenja Berlinskog zida u proljeće 1990. godine. Otkrili su kako imaju zajedničku strast, a to su avanturistička putovanja. Htjeli su upoznati kulture drugih zemalja te su planirali obići cijeli svijet, vidjeti način života u tim zemljama, naučiti o njihovim životnim stilovima,  načinu razmišljanja i filozofiji. U to doba su samo željeli slobodu kretanja te su maštali o putovanju oko svijeta na biciklima, nisu imali novaca, ali su bili uporni. Pomalo su počeli putovati, pisati knjige o putovanjima, dobivati prve honorare i uz nešto svojih novaca i podrške sponzora su tijekom 14 godina proputovali 130 zemalja, preko 135.000 kilometara s biciklom i 6.000 kilometara s kajakom. Na kraju su izdali sedam knjiga i stotine članaka objavljenih u Njemačkoj.       

Njihova najveća ekspedicija je bila putovanje putevima Marka Pola, poznatog mletačkog istraživača, putopisca i trgovca koji je iz Venecije krenuo u 13. stoljeću prema Dalekom istoku pješke do Kine. Naši avanturisti iz ove priče na put prema Kini uputili su se 2001. uglavnom slijedeći isti put Marka Pola te su se prema Kini uputili s biciklima. Nisu znali kada će se vratiti, ali očekivali su da će putovanje trajati dvije do tri godine. Nakon 9 mjeseci putovanja s biciklima do Kine i obilaska svih mjesta u kojima je Marko Polo boravio, počeli su se pripremati za povratak.

Obnovili đunku koja je bila potonula

U Indoneziji su našli staru kinesku 18-metarsku đunku koja je prethodno bila potonuta i bila je baš u lošem stanju. Vrijedio joj je samo trup te su je uz pomoć 20 njemačkih prijatelja i 40 indonezijskih volontera nakon punih pet mjeseci ipak osposobili za daleko putovanje prema Veneciji.

Brod - đunka je dobio ime KUBLAI'S KAHN II po Mongolskom caru Kublaj Khanu za kojega je Marko Polo radio 17 godina. Ukrcali su na brod još nekoliko volontera avanturista te su krenuli preko Saigona, Bornea, Singapura, Sumatre, provodeći po nekoliko tjedana u svakom kako bi istražili okolna područja. U Phuketu su bili vezani šest mjeseci čekajući dok nije prošla sezona monsuna. Nakon duge plovidbe u luku Gruž su uplovili 23. rujna 2005. da bi 25. rujna isplovili prema Veneciji. U prilogu fotografija kineske đunke u Gružu, koja im je bila posljednja luka ekspedicije, kao što je bila prije više od 700 godina i Marku Polu. Nakon povratka Axela Brummera i Petera Glocknera u Njemačku, njihov nemirni duh ih je tjerao na daljnja svjetska avanturistička putovanja...                                          

Tradicionalni trgovački brod iz Armenije

U ponedjeljak 11. listopada 2004. u gradsku luku je neočekivano iz Irakliona doplovio neobičan brod imenom CILICIA i izazvao veliko zanimanje brojnih ljubitelja brodova. Radi se o eksperimentalnoj replici trgovačkog jedrenjaka iz 13. stoljeća iz tadašnjeg Armenskog Kraljevstva Kilikie (Cilicie), a koja nas pomalo asocira na našu komišku falkušu. Izgradio ju je, u mjestu Masis na jezeru Sevan, 25. svibnja 2002. godine, AYAS, nautički istraživački klub iz glavnog armenskog grada Erevana.

Brod ima 50 bruto tonaže, dug je 20 metara, a izgrađen je iz hrastovine i jelovine. Ispitivanje broda i trening posade trajali su pune dvije godine, pa se  ovaj neobični jedrenjak na putovanje svojim povijesnim trgovačkim rutama po Crnom Moru, Sredozemlju i Atlantiku uputio u ljeto 2004. godine. Brod je nosio simbolične količine trgovačkih tereta onoga vremena i posjetio je na svojoj neobičnoj plovidbi od luke Batumi do Amsterdama ukupno 40 luka u više od 20 zemalja.

Očito je da je i Dubrovnik bio važna luka srednjovjekovnih trgovačkih brodova, što potvrđuje i ova posjeta. CILICIA je u utorak 12. listopada nastavila svoje neobično putovanje prema Veneciji i bilo ju je doista lijepo vidjeti među orijaškim mega kruzerima koji su tog dan u velikom broju popunili grušku luku. Zanimljivo je da je klub AYAS od svog osnivanja 1985. godine do danas uz svesrdnu financijsku pomoć armenske vlade rekonstruirao i replicirao 26 raznih armenskih povijesnih plovila. Posao je to doista vrijedan spomena, primjer i nama kako bismo se trebali s više pozornosti odnositi prema svojem golemom i bogatom pomorskom naslijeđu.

Popularni Članci