„CLIPPER ADVENTURER“ i sedam brodova blizanaca: Jedan je poznat kao 'brod duh', a samo jedan još plovi
Izgrađeni su u brodogradilištu u Kraljevici, pa iako im je porijeklo hrvatsko, rijetko su nas posjećivali. Njihova zanimljiva životna priča se u našim istraživanjima povijesti dubrovačkih kružnih putovanja nikako nije mogla zaobići
Sudoimport iz Moskve, najveći trgovinski partner hrvatskih brodogradilišta sedamdesetih godina prošlog stoljeća, naručio je za brodare iz Vladivostoka, Murmanska i Novorosijska u brodogradilištu u Kraljevici, izgradnju osam istovjetnih putničko-teretnih brodova za kružna putovanja u otežanim uvjetima plovidbe, ledom okovanih mora na ruskom Dalekom Istoku.
Bili su to brodovi od 4000 bruto registarskih tona, duljine 100 i širine 16,2 metara, koji su na svojim palubama mogli prihvatiti oko 200 putnika. Brodski strojevi MAN B&W - Uljanik ukupne snage 3900 KW omogućavali su im preko dvije propele brzinu od 17 čvorova.
Novogradnja broj 406 imena MARIA YERMOLOVA zaplovila je 1974. godine kao prvi brod po kojem je ova serija i dobila ime. Sljedeće mu se godine pridružuju novogradnje imena MARIA SAVINA i ALLA TARASOVA, a 1976. i LYUBOV ORLOVA. U 1977. godini su zaplovile novogradnje OLGA ANDROVSKAYA, OLGA SADOVSKAYA i KLAUDIYA YELANSKAYA.
REKORD ZA NAŠA BRODOGRADILIŠTA
Ovu najveću seriju putničkih brodova ikada izgrađenih u našim brodogradilištima zaključila je 1978. novogradnja broj 419 pod imenom ANTONINA NEZHDANOVA. Svi su brodovi nosili imena velikih ruskih kazališnih glumica. Uvjet sovjetskih naručitelja je bio da svi brodovi moraju imati navigacijske uređaje i kompletnu opremu za kuhinju sovjetske proizvodnje. Ostalo je zabilježeno da su nas od ove velike serije, posjetile jedino ANTONINA NEZHDANOVA i to 30. rujna i 6. studenog 1980. i ALLA TARASOVA, ali pod drugim vlasnikom i imenom CLIPPER ADVANTURER od 2005. do 2008. godine.
U teškim plovidbama sjevernim morima prvo su posustale OLGA ANDROVSKAYA izrezana 1998. i OLGA SANDOVSKAYA koja je doživjela istu sudbinu 2005. U listopadu 2004. stradala je u tajfunu ANTONINA NEZHDANOVA koja se u japanskoj luci Fushiki jednostavno prevrnula na bok. MARIA SAVINA je 1997. prodana u Filipine gdje je plovila pod imenom SAMPAGUITA FERRY 2., a danas više ne plovi te nema podataka o njenoj sudbini. Nakon plovidbi oko Murmanska, MARIA YERMOLOVA je od 1984. održavala liniju iz Lenjingrada do Rostocka, Rige i Tallina, da bi se nakon šest godina ponovo vratila u matičnu luku. Rekonstruirana je 1998. u riječkom Viktoru Lencu. Godine 2015. je promijenila ime u VOLGARI te 2017. završava u rezalištu brodova. KLAUDIYA YELANSKAYA je od 2014. u raspremi luke Murmansk te vjerojatno više ne postoji. LYUBOV ORLOVA je krstarila s 216 putnika i 62 člana posade u vodama oko Antarktika, pa je odatle do nas i dospjela vijest da se nasukala 20. studenog 2006. u zaljevu Whalers Bay na južnošetlandskom otoku Deception. Odsukana je uz pomoć španjolskog ledolomca LAS PALMAS te se pogonom vlastitih strojeva uspjela vratiti u argentinsku luku Ushuaia.
BROD DUH
LYUBOV ORLOVA je kasnije prebačena u kanadske vode, gdje je zbog financijskìh problema u rujnu 2010. zaplijenjena u luci St. John's Newfoundland. Nakon dugogodišnjeg mrtvog veza konačno je početkom 2013. prodana u staro željezo. U teglju prema rezalištima u Dominikanskoj republici, upala je u veliko nevrijeme, te je usred oceana ubrzo napuštena.
Dugo je Sjevernim Atlantikom plutala kao brod - duh za kojeg su se vezale svakojake priče. Nikada se nje saznala njegova konačna sudbina, ali se pretpostavlja da je potonula u međunarodnim vodama nekih 1300 milja od irske obale. ALLA TARASOVA je 1997. prodana brodaru Clipper Cruise Line sa Bahama pa je sljedeće godine u Danskoj kompletno preuređena za smještaj 122 putnika.
Od tada po svim morima svijeta plovi pod imenom CLIPPER ADVENTURER pod kojim je uplovljavao i u grušku luku od 2005. do 2008. Od 2012. mijenja ime u SEA ADVENTURER, a od 2017. nakon potpune rekonstrukcije u OCEAN ADVENTURER i plovi za Quark Expedition u krstarenjima polarnim morima Arktika i Antarktika. Od svih osam brodova ove serije, jedino on još plovi. Iako su brodovi ove serije rijetko dolazili u Dubrovnik, njihova zanimljiva životna priča i hrvatsko porijeklo po gradnji se u našim istraživanjima povijesti dubrovačkih kružnih putovanja nisu nikako mogli mimoići.