test

„Vođenje Libertasa je dinamično i zahtjevo, a za onoga koji želi raditi, posla i mjesta napretku uvijek ima“

Autor: Petra Srebrović Autori fotografija: Petra Srebrović
Hoće li za korisnike poskupjeti usluge zbog rasta cijena energenata?

U rujnu 2021. godine Franko Mekišić preuzeo je direktorsku funkciju Javnog gradskog prijevoznika Libertas, a na tom je mjestu naslijedio Antu Vojvodića, sadašnjeg pročelnika Upravnog odjela za proračun, financije i naplatu Grada Dubrovnika. S obzirom na to kako je mjesto direktora preuzeo u krizno, pandemijsko vrijeme, a sada i u vrijeme enormnog rasta cijena goriva i nestabilnog tržišta sirovina, njegov mandat je od samog početka obilježen velikim poslovnim izazovima. Razgovarali smo s direktorom Mekišićem o trenutnoj situaciji u Libertasu, najavljenim poskupljenjima, kao i razvoju i budućnosti društva.

Iako ste u Javnom gradskom prijevozniku Libertas relativno 'freški' direktor, ipak ste tu proveli i značajan dio svoje poslovne karijere. Od 2012. do 2019. radili ste kao samostalni referent, bili ste i pomoćnik direktora. Jesu li vam tadašnje pozicije pomogle u boljem razumijevanju današnje pozicije direktora? Možete li ocijeniti i usporediti Libertas u razdoblju prije vašeg odlaska 2019. i Libertas danas?

Funkcija direktora tvrtke poput Libertasa, društva koje je od iznimne važnosti, i za Grad, i za susjedne općine te korisnike naših usluga, kompleksna je i zahtjevna, a to je osobito izraženo u pandemijskom vremenu koje je cijeli prijevoznički sektor usmjerilo u nekom nestandardnom smjeru. Iz ove činjenice proizlazi niz izazova u svakodnevnom poslovanju koje timski rješavamo.

Poznavanje situacije unutar tvrtke, promatrajući je kroz vrijeme koje sam prethodno proveo radeći u Libertasu, pruža mi jedinstvenu mogućnost uvida u funkcioniranje najvećeg komunalnog poduzeća u vlasništvu Grada Dubrovnika. Libertas je jedinstven u tome što je, više nego druge gradske tvrtke, svakodnevno vidljiv i dostupan svakom korisniku naših usluga. 

Uspoređivati 2019. godinu i sadašnje vrijeme je iznimno teško i nezahvalno jer je riječ o dijametralno suprotnim godinama, tržištima koja se u bitnome razlikuju, vremenu bez pandemije i vremenu, nadamo se, postpandemije. 

Petra Srebrović

Prošlo je šest mjeseci od vašega imenovanja na funkciju direktora. Tada ste isticali kako će nova funkcija za vas predstavljati veliki poslovni izazov. Kako rezimirate pola godine vođenja Libertasa; koji su vam bili ili jesu najveći izazovi?

Živimo u vremenu u kojem se izazovi mijenjaju jedan za drugim. Čim uspješno prebrodimo jedan, dođe drugi i sve to u vremenu iznimno nestabilnih pokazatelja, što zbog pandemije, što zbog ostalih situacija na tržištu. Vođenje Libertasa je svakako dinamično i zahtjevno. Tko želi raditi kako valja, posla i mjesta napretku uvijek ima. 

Čini se kako je s vašim dolaskom nastupio i 'mali val' informatizacije i modernizacije poslovanja Libertasa: poboljšane su neke usluge i dopunjeni sadržaji, među ostalim uveden je besplatan internet na Autobusnom kolodvoru, omogućeno je beskontaktno, kartično plaćanje na prodajnim mjestima, učenici više ne moraju donositi potvrde za produživanje pokaza... Imate li u planu još neke promjene i modernizacije poslovanja?

Jedan od strateških ciljeva Libertasa, uz modernizaciju voznog parka i primjenu novih tehnologija u poslovanju, jest informatizacija tvrtke. Uz onu vanjsku, koja je vidljivija korisnicima, vrlo su aktivni procesi informatizacije unutar same firme, a u tijeku je i projekt modernizacije sustava naplate što je jedan od zahtjevnijih zadataka. 

Isticali ste kako vam je jedan od osnovnih ciljeva mandata modernizirati vozni park. Koliko je vozni park do sada moderniziran? Koja je prosječna starost voznog parka prije vašega mandata, a kolika je sada? 

Kad smo se već dotaknuli modernizacije voznog parka, vrijedi istaknuti kako ona ide posredstvom fondova Europske unije, na tom polju smo se pokazali kao dobar partner i tvrtka koja ima pristup Fondovima te je i s te strane prepoznata kao atraktivan i poželjan dionik.  

Prosječna starost vozila unutar flote Libertasa je trenutno oko 12 godina, dok bi se novom akvizicijom ona spustila na 9 godina. 

Petra Srebrović

U studenom ste potpisali ugovor o nabavci 18 novih autobusa; kada oni stižu na naše prometnice?

Ovisno o kojoj grupi natječaja govorimo, rokovi  isporuke su različiti, ali prema najavama, svih 18 autobusa trebalo bi se na našim prometnicama naći za vrijeme ovogodišnje, nadamo se, uspješne ljetne turističke sezone.

Ove zime pravi mali hit na dubrovačkim ulicama bio je električni autobus koji je obavljao testne vožnje na Montovjerni i Bosanci. Kakvi su zaključci nakon testnih vožnji; hoće li stanovnici tih područja u skorije vrijeme dobiti manji, kompaktniji autobus i češći vozni red?

Cilj testiranja vozila na električni pogon je bilo ispitivanje prohodnosti dijelova Grada koji u ovom trenutku nisu izravno povezani s poslovnim centrom ili Pilama. Tijekom četverodnevnog testiranja iskušane su mogućnosti povezivanja Montovjerne, Viktorije i Bosanke. Vozilo se pokazalo dobrim na području Grada te je zadovoljilo parametre koji su postavljeni na početku testnog perioda. Naravno, Libertas uvijek nastoji unaprijediti svoju uslugu. Međutim, razvojno nam je dosta toga uvjetovano financijama.

Gradonačelnik Franković je jednom prilikom istaknuo kako je Libertas prestao biti 'tvrtka slučaj' i kako je sada stabilna tvrtka koja je uspješno odolijevala u svim ovim kriznim vremenima. Nakon korona krize koja je pogodila sve segmente društva i ekonomije, a prijevoz je svakako pretrpio veliki financijski udarac, sada je došla 'kriza cijena'. Gorivo je značajno poskupjelo, kako se JGP Libertas nosi s ovom situacijom? Uspijevate li održati poslovanje 'u plusu'?

Zbog trenutne situacije na tržištu brojni segmenti društva uvelike trpe, manje-više sve gospodarske grane pod snažnim su cjenovnim udarom uzdrmane dijelom i nestašicama sirovina, tako i prijevoz. Cijene svih energenata fluktuiraju, ne samo goriva, štoviše na rekordno visokim su razinama. To je obilježje vremena u kojem se nalazimo i gospodarski djelujemo, i kao tvrtka, i kao gospodarstvo u cjelini. I s ovim se nosimo na način kako i koliko možemo, održavajući uslugu prijevoza na razini prije ova posljednja dva vala poskupljenja cijena goriva, svjesni (ne)prilika vremena u kojem svi živimo. 

Nedavno ste se sastali s gradonačelnikom na temu povećanja cijena energenata, poglavito goriva i utjecaja koje ono ima na poslovanje Libertasa. Tada su iz Grada Dubrovnika objavili kako je Uprava Libertasa zadužena da u najkraćem mogućem roku izradi modele korekcija cijena usluga, a koji bi imali što manji pritisak na korisnike. Jesu li ti modeli izrađeni?

Pokušavajući predvidjeti moguća kretanja cijena energenata, koji fluktuiraju zbog ratnog sukoba u Ukrajini, ali i smanjene dostupnosti goriva na međunarodnim tržištima, održan je i taj, rekao bih redovan sastanak, koji je rezultirao konstruktivnim prijedlozima obiju strana. 

Što će konkretno poskupjeti od usluga i koje će biti nove cijene? Hoće li se većina 'tereta poskupljenja' prebaciti na povremene korisnike, odnosno one koji kupuju karte za prijevoz, ili će poskupjeti i pokazi za skupine građana (učenike, odrasle, umirovljenike...)

Neka moguća rješenja smo razradili, ali nadamo se da će se stanje stabilizirati i da će sve ostati na ovoj cjenovnoj razini. 

Na sastanku je najavljena i izrada prijedloga za privremene redukcije u broju polazaka na određenim linijama. Je li prijedlog izrađen i koje će linije biti reducirane?

Tematika na koju se referirate u ovom pitanju dio je istog sastanka o kojem smo govorili, a i zaključak je isti; službe Libertasa razradile su različite scenarije, pripremili smo set mjera  kojima bismo se prilagodili tržištu pokušavajući zadržati razinu našim korisnicima zbog kojih Libertas i postoji.

Kako će to korelirati s obzirom na česte pritiske sugrađana o nedovoljnom broju polazaka za određene linije, na primjer broja 5, nezadovoljni su i stanovnici Gorice zbog privremenog ukidanja linije 2, slična priča je na Nuncijati s linijom 3A, u Mokošici 1C...

Po ovom pitanju važno je istaknuti kako je ponovno osigurana jednaka povezanost, gledano kroz dnevni broj polazaka, svih dijelova grada koji su u jednom trenutku bili značajnije izloženi remodulacijama voznog reda zbog mjera koje su u tom trenutku bile na snazi. 

Od mog dolaska u Libertas, dodani su polasci na Bosanci, Osojniku, dodatno je povezana Gorica, a radi se i na tome da,  čim se ostvare potrebni gospodarski i funkcionalni preduvjeti, dođe i do šireg postupka reaktivacije nekih linija. 

Na samom početku vašega mandata kazali ste kako vam je važno očuvati stabilnost poslovanja i radna mjesta. Hoćete li moći sačuvati radna mjesta u aktualnoj situaciji i racionalizaciji poslovanja?

Stabilnost poslovanja Libertasa i očuvanje radnih mjesta smo definirali kao jedan od najvažnijih ciljeva te u njima za sada uspijevamo.

Petra Srebrović

Ako dođe do pada cijena goriva, odnosno nekog dužeg povratka cijena na one prije ovih naglih poskupljenja, hoće li se cijene usluga vratiti 'na staro', ili je najavljeno poskupljenje usluga dugoročno?

Uzevši u obzir kako u trenutku dok razgovaramo nije došlo do ikakve korekcije cijena za korisnike naših usluga, one su i dalje na razini iz 2012. godine. 

Dosta prijevoznika nerijetko ističe kako im Libertas stvara nelojalnu konkurenciju, u vidu povremenog prijevoza putnika s kruzera, s obzirom na to da je Libertas na jedan način 'povlašten', jer ne plaća zaustavljanje na Pilama. Mogu se čuti i komentari kako su 'autobusi nabavljeni za građane, a voze turiste'. Jeste li se suočili s tužbama vezanim uz ovu temu i kakvo je pravno stajalište Libertasa za ovaj vid poslovanja?

Prije svega, važno je pojasniti proces koji dovodi do angažmana Libertasa u situacijama na koje se referirate u svom upitu. Dakle, brodarske kompanije imaju agencije s kojima surađuju. Agencije prikupljaju ponude te same odlučuju koga angažirati za pojedine usluge. Libertas na upit agencije pošalje ponudu i ne utječe na to hoće li biti prihvaćena ili ne. Važno je istaknuti kako Libertas ispunjava sve uvjete koji su propisani za obavljanje te djelatnosti, a tržište diktira svoje parametre. 

Postupke i komentare ostalih dionika ne možemo i nećemo komentirati; to niti je pristojno niti je konstruktivno. 

Najave iz Grada Dubrovnika idu u smjeru 'rezerviranja' zone oko povijesne jezgre u najvećem dijelu za građane Dubrovnika i za JGP Libertas. Gradonačelnik je isticao kako će brojni posjetitelji našeg Grada izabirati Libertas kao tvrtku koja im je osnovni pružatelj usluge dolaska iz turističkih hotela do povijesne jezgre. Jeste li razgovarali s gradonačelnikom na tu temu, koje je vaše stajalište i očekujete li da će se to ostvariti za vrijeme vašeg mandata?

Grad Dubrovnik je čimbenik koji promišlja i upravlja prometom na svom administrativnom području te kao takav donosi odluke koje se tiču reguliranja prometa. Svakoj odluci Grada Libertas će se prilagoditi; treba biti svjestan kako je uredno odvijanje prometa jedan od preduvjeta normalnog funkcioniranja i razvoja Grada. 

Grgo Jelavić/PIXSELL

Ako turistička sezona 2022. bude uspješna kako se najavljuje, mogu li Dubrovčani očekivati neka nova ulaganja unutar Javnog gradskog prijevoznika? Isticali ste kako intenzivno radite na tome da još jednom 'povučete' sredstva EU fondova za nabavku autobusa. 

Dao Bog da sezona bude najbolja do sada, no nju prvo treba odraditi pa analizirati ostvarene rezultate. Europski fondovi su mehanizam koji uvelike potpomaže razvoj, ne samo Libertasa i Grada Dubrovnika, već i Republike Hrvatske. Zajednički cilj je svima što bolji prijevoz, što noviji autobusi, i na koncu, što viša razina usluge našim krajnjim korisnicima. 

Nedavno ste potpisali dodatak Kolektivnom ugovoru kojim je zaposlenima u Libertasu smjenski rad u drugoj i trećoj smjeni dodatno honoriran uvećanjem od 10 posto, što rezultira 300-400 kuna većom plaćom. Kakva je 'radna klima' u Libertasu, jesu li vozači, ali i ostali zaposleni zadovoljni, biste li rekli kako je Libertas poželjan poslodavac?

Ponudu i potražnju diktira tržište, a tržište rada nije iznimka. Dodatak Kolektivnom ugovoru je potpisan, uspješno je implementiran te se redovito provodi. Činjenica kako sada u Libertasu radi oko tri stotine djelatnica i djelatnika dovoljno govor o tome kako je riječ o stabilnom gospodarskom subjektu. 

Iz tiskanog izdanja Dubrovačkog dnevnika 

Popularni Članci