NAPETO NA ZBORU GRAĐANA OKO BRZE CESTE Stanovnici stigli s transparentima, odmah na početku došlo do prepirke (FOTO)
Zbor građana održao se u sportskoj dvorani OŠ Mokošica, a okupio se popriličan broj građana Rijeke dubrovačke.
Neki su ponijeli i transparente na kojima pišu parole poput "Ombla iznad profita", a ponovno se može vidjeti i osmrtnica na kojoj piše Rijeka dubrovačka.
Na Zboru su prisutni gradonačelnik Mato Franković, župan Nikola Dobroslavić, ali i predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić uz ostale predstavnike, kao što su Pavao Kristek, Mario Pokrivač iz IGH. Tu su zamjenici gradonačelnika i župana, kao i pročenici resornih odjela, ali i predsjednici gradskih kotareva Komolac i Mokošica.
Tu su, između ostalih, i gradski vijećnici Andro Vlahušić i Đuro Capor, kao i predsjednik Gradskog vijeća Marko Potrebica.
Prvo se okupljenima obratio Mato Franković.
„Posljednjih par mjeseci čuo sam puno glasova protiv i za, upravo zato sam htio da u jednom konstruktivnom razgovoru čujemo što tišti stanovnike Mokošice, Komolca i da čuju ljudi glas naroda. Ono što očekujem od svih nas ovdje da večeras na jedan kulturan i pristojan način komuniciramo s čime smo zadovoljni i s čime nismo zadovoljni. Molio bih da ostanemo na razini kulturne i pristojne komunikacije jer se sve može reći na taj način“, kazao je gradonačelnik.
„Vezano za stav Grada, mi podržavamo ono što narod želi. Ali isto tako želim da vi budete svjesni što, kako i na koji način. Jer moramo biti svjesni opterećenja prometnica, potrebno je naći rješenje koje će poboljšati, unaprijediti život stanovnika Rijeke dubrovačke“, dodao je.
Odmah na početku došlo je do 'zapinjanja'. Jedan od mještana upao je u riječ gradonačelniku.
„Molim vas sjednite, kako vas nije sram?!“, rekao je gradonačelnik dodavši kako će svi dobiti priliku govoriti.
„Možemo drugačije razmišljati i promišljati neke stvari, ali nema razloga da se vrijeđamo. Ja sam bio i ostao uz narod i svoje se riječi držim“, kazao je gradonačelnik.
BLAGI PRISTUP PREMA GRAĐANIMA
Josip Škorić iz Hrvatskih cesta rekao je da je Zbor građana neuobičajen, ali zbog važnost projekta koji će iznositi više od 400 milijuna eura, ne žele nikome nametati rješenja pogotovo jer se radi o javnim novcima.
„Kroz povijest i kroz ranije projekte znate da svaki veliki projekt izaziva određene nedoumice i otpor. Sjetimo se mosta Franja Tuđmana, Pelješkog mosta… S vremenom se stekne svijest o važnosti projekta“, kazao je Škorić i dodao ako postoji suglasje da treba postojati cesta, da je već veliki dio napravljen.
Rekao je da su za Studije okupljeni vrhunski stručnjaci, ali da želi čuti i mišljenje građana.
„Mi planiramo ovaj projekt financirati iz sredstava EU, zato nam se malo žuri. Međutim, ni EU ne želi financirati projekte protiv kojih je lokalna zajednica“, kazao je Škorić i rekao građanima da ih doživljava kao prijatelje i da im može jamčiti da varijantno rješenje koje je odabrano akceptirala važnost ambijenta na najvećoj mogućoj razini.
Okupljenima je prikazana video vizualizacija projekta. Iz publike se moglo čuti „Bože sačuvaj!“, a na kraju videa uslijedio je kratki pljesak i sarkastično „bravo“. Gradonačelnik je ponovno opomenuo mještane. „Gospodin Škorić je mogao donijeti odluku i bez vas, a došao je čovjek da vas čuje, jeste li za ili protiv. Ne trebamo dobacivati, zviždati, pljeskati“, kazao je gradonačelnik Franković. Krenula je prezentacija projekta.
Prvo je predstavljena analiza prometa, koja pokazuje opterećenje između Ilijine glavice i Župe skoro sto posto, a u sezoni daleko prelazi kapacitete. Situacija nije puno bolja ni u drugim dijelovima grada. Donesen je pogled i u 2040., ukoliko se ništa ne bi radilo, došlo bi do još goreg stanja. Naglašena je važnost toga da nova prometnica privuče dio lokalnog prometa, upravo zbog tih opterećenja.
Za novu trasu razmatrana su četiri moguća koridora. Čvor Osojnik je u tome vrlo važan, u njemu svi mogući koridori počinju, objašnjeno je na prezentaciji. Predstavljena je opcija uz postojeći most, koja ima svoje probleme – nema prostora za spoj na postojeću cestovnu mrežu, nije moguć nastavak trase kroz Župu dubrovačku, a HIA je za ovu opciju utvrdila velik/vrlo velik negativan utjecaj. Razmatrala se opcija da se postojeći most ruši, a izgradi novi most koji bi bio za četverotračni promet, no onda bi se promet vratio na županijsku cestu u Rijeci dubrovačkoj, što je neprihvatljivo. Također nije moguć nastavak trase kroz Župu dubrovačku, a HIA je i tu opciju ocijela negativno. Tako da su te opcije odbile.
Što se tiče opcija po sredinu, koridor je potrošen, moguće uz znatno smanjenje brzine prometovanja, neadekvatan je spoj na cestovnu mrežu, ne može se nastaviti trasa kroz Župu dubrovačku, a HIA također to ne prihvaća. Dvije su opcije kod Omble, uzvodno i nizvodno. Uzvodno nije prihvatljiva, zbog ugroze okoliša, nizvodno jest, ne ugrožava izvor, moguć je nastavak kroz Župu dubrovačku, omogućuje brzi spoj sa Ilijine glavice na brzu cestu. Omogućuje i spoj ostalih naselja u Rijeci dubrovačko i zaleđu Srđa (Mokošica, Komolac…), spoj preko Pobrežja već je djelomično izgrađen, stvara se „prsten“ oko Grada kojim bi se Grad i naselja mogli brže povezati. Prema prezentaciji, maksimalno rasterećuje postojeću državnu cestu D8 i poboljšava uvjete razvoja osnovne, turističke djelatnosti. Prema ocjenama HIA-e, varijante preko Omble imaju znatno manje utjecaje od onih kod mosta.
Nakon predstavljanja analiza, uslijedila je rasprava, a njen tijek pročitajte OVDJE.
Ivana Smilović