Turistička sezona pod povećalom: Brojni prekršaji i preko sto tisuća eura kazni u Dubrovačko-neretvanskoj županiji
Sezona donosi više posla, osobito u turističkim destinacijama kao što je Dubrovnik. Međutim, donosi i niz inspekcija, koje su proteklih par mjeseci 'harale' cijelom Hrvatskom, pa tako i Dubrovačko-neretvanskom županijom. I dok se ovo ljeto puno pričalo o cijenama, malo se govorilo o poštivanju propisa i kvaliteti usluga. Zbog toga smo poslali upit Državnom inspektoratu i dobili detaljan izvještaj o tome što su proteklih par mjeseci zatekli na krajnjem jugu Hrvatske
Hoteli, kampovi, marine, ugostiteljski objekti, trgovine i mnogi drugi gospodarski objekti našli su se ovo ljeto pod povećalom Državnog inspektorata. Dubrovačko-neretvanska županija nije iznimka jer je u okviru pripreme za turističku sezonu, a s ciljem osiguravanja zakonitog i sigurnog poslovanja u djelatnostima povezanim s turizmom, niz inspekcija u razdoblju od 12. svibnja do 15. rujna provodio koordinirane nadzore. Vrsta inspekcije ovisila je o nadležnosti i vrstama djelatnosti koje su kontrolirane, a kako navode iz Državnog inspektorata - ovim sveobuhvatnim pristupom omogućena je detaljna i učinkovita kontrola rada velikog broja gospodarskih subjekata.
Gledajući generalno, najčešće utvrđene nepravilnosti u koordiniranim inspekcijskim nadzorima odnosile su se na neudovoljavanje propisanim minimalnim uvjetima u ugostiteljskim objektima u pogledu opreme, uređenja i kategorizacije objekata, neregistrirano pružanje ugostiteljskih usluga smještaja, nepridržavanje higijenskih standarda posebice u provedbi HACCP sustava (sustav analize opasnosti i kontrole kritičnih točaka u proizvodnji, pripremi i distribuciji hrane) i higijene objekata, neregistrirano pružanje ostalih usluga, nepravilno označavanje hrane, nepoštivanje oznaka zemljopisnog podrijetla.
Među nepravilnostima česte su i one vezane uz radno-pravne statuse radnika, zakašnjele prijave na mirovinsko osiguranje, neosposobljenosti radnika za rad na siguran način, neizradu procjene rizika, neisticanje obavijesti o načinu podnošenja pisanih prigovora, nepropisno odvajanje i zbrinjavanje otpada, ispuštanje otpadnih voda bez vodopravne dozvole, neishođenje potvrde o vodonepropusnosti sabirnih jama, oglašavanje vrste ugostiteljskog objekta koja nije utvrđena rješenjem, higijenski minimum, sanitarne iskaznice, proizvode bez deklaracije, neisticanja oznaka o zabrani usluživanja odnosno dopuštanja konzumiranja alkoholnih pića osobama mlađima od 18 godina, nepostojanje interne sljedivosti hrane te na neizradu plana evakuacije kao i na izostanak osobne zaštitne opreme.
TURISTIČKA INSPEKCIJA NAPLATILA 63 KAZNE
No, fokusirajmo se ipak na naše područje. U periodu od četiri mjeseca na području Dubrovačko-neretvanske županije turistička inspekcija ukupno je obavila 270 nadzora. U njima je utvrđeno 267 povreda propisa. Za dio utvrđenih nepravilnosti, točnije njih 60, primijenjeno je načelo oportuniteta odnosno upozorenja što znači da inspektori Državnog inspektorata nakon utvrđenih nepravilnosti nisu pokrenuli prekršajne postupke nego su prekršitelji zapisnički upozoreni o mogućnosti otklanjanja utvrđenih nepravilnosti u određenom roku, a bez izricanja daljnjih sankcija.
Inspektorat je protiv počinitelja nadležnom sudu podnio i 19 optužnih prijedloga za pokretanje prekršajnog postupka, dok je u ostalim prekršajnim postupcima donesen 45 prekršajni nalog na ukupan iznos od 86.696,04 eura. U prekršajnim se postupcima odlučivalo i o utvrđenoj protupravno stečenoj imovinskoj koristi ostvarenoj počinjenjem prekršaja. Naplaćene su i 63 kazne na mjestu počinjenja prekršaja u ukupnom iznosu od 17.665,83 eura.
NEISPRAVNO OZNAČAVANJE, NEISTICANJE CIJENA...
Poljoprivredna inspekcija Državnog inspektorata sudjelovala je u 64 kontrole. U njima su utvrđene 32 povrede propisa, za što je izdano devet prekršajnih naloga, a za dvije nepravilnosti je primijenjeno načelo oportuniteta. Kako su nas izvijestili iz Državnog inpektorata, poduzimanje mjera i pokretanje postupaka je u tijeku.
Najčešće utvrđene nepravilnosti su se odnosile na neispravno označavanje poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, kao i za nepretpakiranu hranu se nije mogla utvrditi sljedivost. To zapravo znači da inspektori nisu mogli utvrditi odakle dolazi hrana koja nije pakirana u zatvorene ambalaže s deklaracijom, a sljedivost se odnosi na praćenje hrane kroz sve faze – od proizvodnje do prodaje, što nije moguće bez oznake.Također je utvrđena zlouporaba oznaka zemljopisnog podrijetla.
Na naše područje stigla je i tržišna inspekcija, a obavljeno je ukupno 86 kontrola. Utvrđeno je ukupno 57 povreda, među kojima su primjerice neisticanje maloprodajnih cijena, neisticanje uvjeta prodaje, neisticanje obavijesti o načinu podnošenja pisanog prigovora, povrede vezano uz Odluku o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda i određenih kategorija proizvoda u trgovini na malo i Odluku o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene (kao mjera izravne kontrole cijena u trgovini na malo), kao i povrede odredbi Zakona o trgovini.
I u ovom slučaju, inspektori su izrekli opomene za utvrđene nepravilnosti koje su otklonjene tijekom nadzora te za koje trgovac nije u povratu počinio prekršaj. No, za povrede za koje nije primjenjivo načelo oportuniteta, inspektori su poduzeli zakonom propisane mjere – kažu iz Državnog inspektorata.
POSEBAN NAGLASAK NA ZAŠTITU PRAVA RADNIKA
Ove godine inspekcijski su nadzori tijekom turističke sezone bili posebno usmjereni na zaštitu radničkih prava, uključujući ispravnu prijavu zaposlenih i zakonito zapošljavanje stranih državljana.
U kontrolama u razdoblju 12. svibnja do 31. kolovoza 2025. godine na području Dubrovačko - neretvanske županije, inspekcija rada nadležna za nadzor u području radnih odnosa obavila je ukupno 173 kontrole kod poslodavaca koji obavljaju ugostiteljsku djelatnost, i to u hotelima, kampovima i ugostiteljskim objektima.
Najčešće nepravilnosti su one u vođenju evidencije o radnicima, posebice o radnom vremenu radnika, neprijavljivanje radnika na obvezno mirovinsko i obvezno zdravstveno osiguranje, uključujući i prijavljivanje nakon proteka propisanog roka, neizdavanje radnicima pisane potvrde o sklopljenom ugovoru o radu prije početka rada kada ugovor o radu nije sklopljen u pisanom obliku, sklapanje ugovora o radu na određeno vrijeme protivno odredbama propisa i slično.
Zbog osnovane sumnje u počinjenje ukupno 52 prekršaja, protiv poslodavaca je nadležnim sudovima podneseno 13 optužnih prijedloga te je izdano 28 prekršajnih naloga i obaveznih prekršajnih naloga. Osim toga, doneseno je i osam upravnih mjera, od toga pet rješenja u skladu s odredbama zakona kojima je poslodavcima naloženo podnošenje prijave na obvezno mirovinsko osiguranje za radnike za koje je utvrđeno da su obavljali neprijavljeni rad, kao i uplata novčanog iznosa od 2.650,00 eura za svakog neprijavljenog radnika u korist Državnog proračuna Republike Hrvatske (za 9 radnika, ukupno uplaćen iznos od 23.850,00 eura), dva rješenja na temelju odredbi Zakona o radu te jedno rješenje privremene zabrane obavljanje djelatnosti u nadziranom poslovnom objektu u trajanju od 30 dana zbog nezakonitog rada državljanina treće zemlje (bez dozvole za boravak i rad ili potvrde o prijavi rada).
Navedena mjera zabrane obavljanja djelatnosti nije izvršena, a usmeno rješenje je ukinuto jer je poslodavac u roku od tri dana inspektoru rada dostavio dokaz o uplati u korist Državnog proračuna Republike Hrvatske u iznosu od 3.981,68 eura.
BEZ DOKAZA O OSPOSOBLJENOSTI – NEMA RADA
U istom vremenskom razdoblju inspektori rada nadležni za nadzor u području zaštite na radu na području Dubrovačko-neretvanske županije obavili su 86 inspekcijskih nadzora. U nadzorima je kontrolirana primjena odredbi Zakona o zaštiti na radu u djelatnosti ugostiteljstva.Od sveukupno 86 akcija, devet inspekcijskih nadzora je obavljeno u hotelima, četiri u kampovima, jedan u marinama te 72 u ostalim ugostiteljskim objektima (restorani, barovi, catering, objekti jednostavnih usluga).
Tijekom akcije 'Turizam 2025.' inspektori rada za područje zaštite na radu su donijeli ukupno 194 upravne mjere, na osnovu utvrđenih prekršaja. Od toga su usmenim rješenjima izrekli 59 upravnih mjera zabrane na mjestu rada. Najveći broj mjera odnosio se na privremeno udaljavanje s mjesta rada radnika za kojeg poslodavac ne može predočiti dokaze o osposobljenosti za rad na siguran način i ispunjavanju propisanih uvjeta te na zabranu korištenja neispravnih sredstava rada i osobne zaštitne opreme. Doneseno je i 135 upravnih mjera, kojima je poslodavcima naređeno otklanjanje raznih nezakonitosti.
Najveći broj naredbi se odnosio na ispitivanje sredstava rada, ispitivanje parametara radnog okoliša, na obvezu osiguranja dostupnosti propisane dokumentacije radnicima, na izradu procjene rizika te na organiziranje prve pomoći radnicima na mjestu rada. Inspektori su na mjestu počinjenja prekršaja izrekli 42 novčane kazne, a iznos od 17.863,07 eura uplaćen je u korist Državnog proračuna. Većina prekršaja poslodavaca odnosila se na obveze poslodavaca vezane uz izradu procjene rizika i dostupnost procjene na mjestu rada te na neprovođenje praktičnih vježbi evakuacije i spašavanja.
VELIK BROJ POSLUJE U SKLADU SA ZAKONOM, ALI...
Kad se rezimira izvještaj Državnog inspektora i uvrste se sve navedene inspekcije, može se vidjeti da je broj ukupno utvrđenih nepravilnosti prešao 400. Optužnih prijedloga izdano je 32, a prekršajnih naloga 82. Upravnih mjera doneseno je 202, a prema ustupljenim podacima, naplaćeno je skoro 150 tisuća eura kazni u Dubrovačko-neretvanskoj županiji.
„Provedeni nadzori ususret i tijekom turističke sezone 2025. ukazali su kako velik broj gospodarskih subjekata posluje u skladu sa zakonskim i podzakonskim propisima, ali i kako kod određenog broja gospodarskih subjekata postoji potreba za poboljšanjem.
I ove godine, koordinirani inspekcijski nadzori inspekcija Državnog inspektorata pokazali su se kao učinkovit mehanizam koji izravno doprinosi jačanju pravne sigurnosti, zaštiti potrošača i poštivanju prava radnika, a zahvaljujući ovakvom, koordiniranom i sveobuhvatnom pristupu, značajno je podignuta razina sigurnosti, kvalitete usluge i zakonitosti poslovanja u turističkom sektoru Republike Hrvatske”, zaključili su iz Državnog inspektorata.