PREMIJERA 'OBRANE SOKRATOVE' NA LOVRIJENCU Istina će vas osloboditi i navesti na razmišljanje
Radi se o djelu jednog od najuglednijih redatelja u regiji Tomija Janežiča koje je urađeno prema Platonovom izvorniku, a bazira se na promišljanjima ljudi snimljenih na diktafonu. Jednako kao i tada, i danas se pred modernog čovjeka postavljaju temeljna etička pitanja – što je to zapravo istina, postoji li univerzalna istina ili svatko ima svoju verziju iste? Što je život i koji je njegov smisao, a povrh svega kakvo je zapravo društvo u kojem živimo i koje su slabosti današnjeg čovjeka? Na sceni se ni u jednom trenutku ne pojavljuje glumac, nego se samo čuje njegov glas, što predstavu svakako čini neobičnom.
Posebno je zanimljiv komentar na današnje stanje u samom gradu. 'Prolazim pored Orlandovog stupa i na njemu nema zastave Libertasa. Grad umire,' čulo se s diktafona. Dotaknuta je i tema hrvatske stvarnosti koja je, čini se, danas lošija nego ikada. Vladajući su bahati, kupuju nove automobile dok narod živi u siromaštvu, beznađu i bez ikakve perspektive. 'Kako danas žive branitelji?', postavlja se pitanje, posebno naglašavajući kako su to oni isti ljudi koji su u ratu za zemlju predstavljali heroje, da bi se nakon tog istog rata od njih okretalo glavom.
No, to svakako nije najtragičnije od svega. Tijekom predstave pušten je i poznati govor Ruže Tomašić prema kojem su svi koji žive u Hrvatskoj, a nisu Hrvati, zapravo gosti. To ga je potaknulo na razmišljanje o pasivnosti građana koji poginju glavu pred kriminalom kojeg provode vladajući, koji se ne bune zbog teškoća s kojima se susreću na svakodnevnoj razini, dok posve drugačije reagiraju kada se radi o nekim nebitnijim stvarima, poput utakmica protiv Srbije.
'Predstava je nastala iz misli. Onako kako je sam Sokrat razmišljao, tako smo i mi krenuli. Kad smo počeli, nismo znali ništa,' kazao je Alen Liverić koji je utjelovio Sokrata. 'Poznato je i to kako je Sokrat išao u grad, upoznavao ljude i razgovarao s njima. Tako sam i ja lutao Dubrovnikom i snimao ljude, razgovarao s njima i čitao Sokrata,' kazao je.
'Poznati filozof Pitagora svojim je učenicima govorio skriven iza zavjese, kako ga ne bi vidjeli i kako bi slušali samo njegov glas. Kod Sokrata je to zamišljanje njegovog bitka još zanimljivije jer je zapravo Sokrat bio Platonov lik o kojem se jako malo zna i za njega se veže jako mnogo projekcija koje su same sebi paradoksalne. Kada počnete istraživati na koje su načine ljudi predstavljali Sokrata, kako su ga zamišljali i što on sve za njih predstavlja, shvatite da ljudi pričaju o unutrašnjoj slici tog starog mudraca, ali pitanje je koliko taj povijesni Sokrat stvarno ima taj status. No, to je neka druga priča' kazao je Janežić te dodao kako je ideja bila objediniti razmišljanja o društvu u kojem živimo i životu, budući da je i sam Platon smatrao kako nepromišljen život nije vrijedan življenja.
U navedenoj je predstavi prikazana svojevrsna društvena kritika, ali i surova istina koja će gledatelja osloboditi, ali i navesti na razmišljanje. Janežič je uz koncept i režiju, napravio adaptaciju i montažu, Alen Liverić njegov je Sokrat u Dubrovniku, a dramaturgiju i tekst priredila je Katija Legin. Za prostor se pobrinuo Radivoje Dinulović, zvuk Willem Miličević, asistent redatelja zadužen za komontažu bio je Dušan Mamula, Romana Bošković za prostor i tehničku podršku, dok su asistenciju u procesu pružili Danilo Milovanović i Karla Crnčević. Predstava je na programu Igara 20., 21. i 22. kolovoza, s početkom u 21:30 sati, na tvrđavi Lovrijenac.