/* */

Život i turizam nisu ravna crta: Ožujak i travanj bili su slabiji, a za to postoji razlog

Autor: Petra Srebrović Autori fotografija: Grgo Jelavic/PIXSELL

Posljednjih mjesec dana u Dubrovniku se mogu čuti priče kako će sezona biti nikad gora. 

Te su priče potekle manje od rezervacija i najava za sezonu, a više od brojki u predsezoni – konkretno od brojki u ožujku i prvoj polovici travnja. Naime, do sredine travnja ostvareno je oko sto tisuća dolazaka i oko 250 tisuća noćenja, što je za 17, odnosno 8 posto manje u odnosu na prošlu godinu. Hoće li se trend pada nastaviti i u sezoni? Na to smo pitanje pokušali dobiti odgovor na glavnim adresama za strategiju razvoja dubrovačkog turizma – u uredima gradonačelnika, Turističke zajednice i Zračne luke.  

DRAŠKOVIĆ: SVJESNI SMO DA SU BROJKE U PRVIM MJESECIMA SLABIJE 
Direktor Turističke zajednice grada Dubrovnika Miro Drašković govori kako su svjesni da su brojke u prvim mjesecima ove godine nešto slabije u odnosu na isto razdoblje prošle godine, ali i da postoji nekoliko objektivnih razloga za to.  
„Prije svega, Uskrs ove godine dolazi znatno kasnije – 20. travnja, dok je lani bio koncem ožujka, što je već tada generiralo povećan turistički promet“, objašnjava Drašković kako je taj pomak utjecao na brojke u ožujku, koje su zbog toga nešto niže.  

Otkriva i kako Dubrovnik ukupno bilježi manji broj dolazaka s njemačkog i skandinavskog tržišta.  
„To je bilo očekivano s obzirom na to da je ove godine izostao zimski charter program putničke agencije W Touristic, koji je prethodnih sezona značajno doprinosio dolascima iz tih zemalja“, objašnjava.  

Uočen je i smanjen broj dolazaka s domaćeg tržišta te iz Bosne i Hercegovine.  
„To se ponajprije može pripisati lošijim vremenskim uvjetima i izostanku kraćih, vikend boravaka“, navodi Drašković i podsjeća kako smo 2024. imali i Europsko prvenstvo u vaterpolu pa se u tom periodu ostvarilo 3000 noćenja više, što je bitna razlika u periodu zimske sezone. 
„MORAMO IMATI REALNE, URAVNOTEŽENE I KONKURENTNE CIJENE“ 

Kakvu ukupno predsezonu očekuje čelni čovjek glavne dubrovačke turističke organizacije? Drašković govori kako prema dosadašnjim podacima i najavama s tržišta, očekuje stabilnu i kvalitetnu predsezonu. 
„Kasniji Uskrs pomiče intenzivniji turistički promet u drugu polovicu travnja, što se vidi i kroz konkretne najave i popunjenost u smještajnim kapacitetima“, govori.  

Još od prošle godine ministar turizma Tonči Glavina upozorava na važnost cjenovne konkurentnosti destinacije. Drašković govori kako su i ove godine cijene vrlo aktualna tema u razgovorima s predstavnicima turističkog sektora – od hotelijera do privatnih iznajmljivača i ugostitelja.  
„Jasno je da pojedini sektori najavljuju određene korekcije cijena, međutim, ono što je posebno važno jest potreba za zadržavanjem realne, uravnotežene i tržišno konkurentne cjenovne politike. Svi su svjesni kako današnji gosti vrlo pažljivo procjenjuju omjer cijene i kvalitete usluge, osobito u predsezoni, kada je konkurencija među destinacijama najizraženija. Upravo zato kontinuirano ističem, već posljednje tri godine, koliko je važno očuvati povjerenje gostiju kroz korektnu i održivu politiku cijena, u skladu s kvalitetom ponude“, navodi Drašković, ali podsjeća da same cijene, ipak, na kraju određuje svaki dionik za sebe i Turistička zajednica na formiranje krajnje cijene nema utjecaja.  

Kada se gledaju brojke nautičkog turizma, u ožujku je zabilježen značajan pad u odnosu na prošlu godinu, dok je kumulativ od početka godine do kraja ožujka - značajno bolji, u odnosu na prošlu godinu.  
„Prema dostupnim podacima za ožujak, zabilježen je pad u nautičkom turizmu u odnosu na isti mjesec prošle godine – dok je u ožujku 2023. ostvareno 344 noćenja, ove godine ih je bilo 102. Ipak, važno je naglasiti kako se radi o vrlo malim brojkama koje nisu presudne za ukupni tijek nautičke sezone“, iznosi Drašković.  

ZRAČNA LUKA NA UZLAZNOJ PUTANJI 
Dok su ukupne brojke dubrovačkog turizma u blagom padu, u Zračnoj luci Ruđera Boškovića bilježi se rast.  
„Podaci zimskih mjeseci pokazuju rast prometa u usporedbi s 2024. godinom. U siječnju je zabilježen porast broja putnika od 31,5 posto, uz povećanje broja operacija za 22,73 posto“, iznosi glasnogovornica Marina Ruso Mileusnić.  

Trend rasta se nastavio i nakon siječnja.  
„U veljači je broj putnika porastao za 26 posto, dok je broj operacija zabilježio rast od 20,86 posto u odnosu na prethodnu godinu“, govori.  

Početkom ožujka uvedene su linije za Madrid, Manchester, Dublin, Pariz i Istanbul, kao i dodatne linije za London, što je rezultiralo povećanjem broja letova i destinacija, a time i većim brojem putnika.   
„Ukupno 48.998 putnika u ožujku predstavlja rast od 14,87 posto u odnosu na ožujak 2024., dok je sa 600 operacija zabilježeno povećanje od 21,46 posto“, donosi brojke glasnogovornica.  

Što se tiče popunjenosti zrakoplova, prema podacima Zračne luke, u siječnju i veljači 2025. godine su ostvareni slični rezultati kao i 2024., kada je popunjenost zrakoplova iznosila između 50 i 60 posto.  
„U siječnju 2025. popunjenost je dosegnula 51 posto, dok je u veljači porasla na 62. Iznimka je popunjenost zrakoplova u ožujku 2024., kada je iznosila 71 posto, dok je u istom razdoblju 2025. zabilježena na razini od 64 posto“, govori.  

U konačnici, u prvom dijelu travnja 2025. godine (od 1. do 13. travnja) popunjenost zrakoplova iznosi 65 posto. I glasnogovornica Zračne luke ističe da je Uskrs, koji znatno utječe na odabir razdoblja putovanja, u 2024. godini bio krajem ožujka, a sada u drugoj polovici travnja.  

FRANKOVIĆ: “NEMAMO RAZLOGA ZA BRIGU” 

Dubrovački gradonačelnik Mato Franković uvjeren je kako prostora za brigu, zbog nešto slabijih brojki, nema. 
"Mislim da će sezona biti izvrsna. Kako dolazim iz turizma, mislim da sam itekako kompetentan komentirati turističke brojke i očekivanja. Ne možemo uspoređivati ovu i prošlu godinu, jer smo prošle godine imali rani Uskrs, a sad je kasni. O tome ovisi i brojke koje onda padaju ili rastu", smatra Franković.  

Otkrio je i kako se nedavno održalo Turističko vijeće na kojem su hotelijeri, privatni iznajmljivači i Zračna luka izvijestili kako su najave izvrsne.  
„Osigurali smo promociju na svim najvažnijim tržištima. I sam sam održao prezentaciju Dubrovnika brojnim turističkim agencijama iz cijelog svijeta. To možda netko shvaća kao političke poruke, ali mi šaljemo slike grada i podupiremo sve organizatore putovanja da Dubrovnik vide kao poželjnu destinaciju", rekao je i dodao kako gotovo svakotjedno što on, što njegova zamjenica Jelka Tepšić, daju intervjue za vodeće svjetske medije i pričaju o Dubrovniku i održivosti turizma.  

Za kraj je poslao i poruku turističkim djelatnicima.  
"Nastavite raditi jednako uspješno kao i prošle godine, a ničega se mi ne moramo bojati", izjavio je gradonačelnik Mato Franković. 

Nakon svega se može ustvrditi jedno – ne može i ne treba svaka sezona biti rekordna. Kako u svakom poslu postoje oscilacije, a ni život nije ravna crta, tako ne može biti ni turizam. Kada se sve brojke 'stave na papir', jasno je kako razloga za apokaliptične najave propasti sezone – nema. Prošle je godine, jednostavno, bilo nešto više razloga za doći u Dubrovnik ranije nego ove godine – od ranijeg Uskrsa do Europskog vaterpolo prvenstva. Kako datum Uskrsa ipak ne možemo prilagoditi (pred)sezoni i turizmu, kao što to činimo brojnim drugim stvarima u ovom gradu, ostaje na razmišljanje treba li napraviti više različitih događaja zbog kojih bi turist u Dubrovnik došao u ožujku – iako može očekivati kišu bez sunca, a neće ni u more baš uskočiti. 

Pa da u zaključku parafraziramo izbornog stratega nekadašnjeg američkog predsjednika Billa Clintona - It's the offer, stupid!  

Popularni Članci