Venecija je rekla 'da' Bezosu – bi li mogao i Dubrovnik? 'Može se, ali nemamo taj mindset i nedostaje nam lokacija'
Jeff Bezos i Lauren Sánchez rekli su sudbonosno “da” u jednom od najromantičnijih gradova svijeta – Veneciji
Trošak trodnevnog vjenčanja svjetskog moćnika procjenjuje se na više od 20 milijuna dolara, a sve je izgledalo poput holivudskog filma: od luksuznih palača, spektakularnih večera i svjetlosnih instalacija do privatnih jahti i zatvorenih kanala. Među uzvanicima su bili Oprah Winfrey, Leonardo DiCaprio, Ivanka Trump, Bill Gates i brojni drugi iz poslovnog, političkog i zabavnog svijeta. Ceremonija je održana u crkvi San Giorgio Maggiore, dok su se zabave protezale kroz Scuolu Grande della Misericordia i venecijanski Arsenal.
I dok su oni slavili ljubav zbog čega se grad pretvorio u zatvorenu pozornicu rezerviranu samo za njih i njihove goste, s druge strane održavali su se prosvjedi lokalnog stanovništva koje je upozoravalo na sve veću eksploataciju destinacije pod krinkom luksuza.
No, ovo vjenčanje pokazuje i drugu stranu medalje: ogromnu promotivnu vrijednost destinacijskog vjenčanja. U eri društvenih mreža i globalne vidljivosti, jedno luksuzno vjenčanje donosi višestruke koristi - od promocije destinacije do ekonomske dobiti za lokalne pružatelje usluga.
DUBROVNIK JE HIT DESTINACIJA, ALI…
S obzirom na sve to, nameće se pitanje - može li i Dubrovnik, kao perjanica hrvatskog turizma i već dokazana hit destinacija za vjenčana, biti domaćin nekom „vjenčanju stoljeća“? Što bi to značilo za grad i njegove stanovnike? Možemo li mi organizirati nešto takvo - logistički, infrastrukturno i kulturološki?
Odgovore na ta pitanja potražili smo od jedne od najpoznatijih organizatorica vjenčanja u Dubrovniku Ines Nanić.
„Mislim da bi se kod nas moglo odraditi slično vjenčanje kao Bezosovo, ali definitivno ne na razini kao u Veneciji, s tom logistikom i s tim kapacitetima. Mi kao grad nemamo taj mindset kao što ga imaju talijanski gradovi koji su otvoreni za takve event spektakle. Italija je jako otvorena za takva događanja i ja uvijek spominjem kako je njihova turistička zajednica jedna od najpopularnijih na svijetu. Čak imaju odjel u kojem se ljudi bave razvojem evenata i cijele industrije vjenčanja. Oni su odavno prepoznali i vidjeli koliki je potencijal toga, ne samo u vidu prihoda, nego i promocije destinacije te podizanja marketinga na više razina. Teško je financijski procijeniti koliki je doseg te industrije za pozitivan branding destinacije“, kaže Nanić.
Pojasnila je zbog čega smatra kako mindset Dubrovnika nije spreman za ovakve događaje.
„Mi smo mali grad, ali nismo ni toliko otvoreni za ovakve stvari. Primjerice da se ovo vjenčanje održalo na Lokrumu, stiglo bi pregršt negativnih komentara jer bi se cijeli otok trebao zakupiti. Sigurno bi ljudi govorili: 'prodali ste se za sitne pare'. Mislim da postoje iznimke i situacije za stvari za koje treba imati cijenu, a za koje ne treba. Jedan moj klijent nikako nije shvatio da se Stradun ne može zakupiti za svadbenu večeru njegovog sina gdje je trebalo biti tisuću ljudi. Za to jednostavno nemamo cijenu, ali za određene stvari možemo se potruditi, uz dobru logistiku i činjenicu da grad kao destinacija i lokalni poduzetnici i stanovnici mogu dugoročno profitirati. To nisu kratkoročni prihodi nego govorim o dugoročnom brandingu koji se s vremenom gradi“, govori Nanić.
PONUDA I LOKACIJE SU NAM OSKUDNI
Osvrnula se na pitanje balansa tijekom organizacije događaja poput vjenčanja, a da je sve održivo i u skladu s kulturnom baštinom Dubrovnika.
„To je kompleksno pitanje jer ne postoje standardi za to. Sve se zasniva na dobroj volji, pretpostavkama i zdravom razumu. Mi dajemo sve od sebe čak i da glazba bude u skladu s kulturom kao i sve drugo, ali ljudi koji komentiraju zaboravljaju da su to ipak privatni događaji. Kad se stavite u cipele tih ljudi koji žele proslaviti svoje rođendan ili imati svadbu, morate znati da oni žele da to izgleda onako kako su oni zamislili“, pojašnjava Nanić.
Dubrovačka organizatorica vjenčanja smatra kako se vjenčanje poput Jeffa Bezosa i Lauren Sanchez Bezos može izvesti i u Dubrovniku u suradnji s Gradom Dubrovnikom i lokalnim institucijama, no dodaje kako je pravo pitanje – imamo li ponudu za sve to?
„Vjerujem da bi takvo vjenčanje završilo tako da bi milijarderi samo bookirali lokacije i angažirali nekog lokalca da im bude koordinator za dozvole i odrađivanje lokalnih stvari koje ne mogu sami izvesti, a onda bi preko dobavljača realizirali 90 posto stvari izvana. Nažalost, mi nemamo kapacitet za takve goste. Postoje iznimke, ali one nisu dovoljne da se takva mega vjenčanja naprave. Dubrovnik se treba fokusirati na luksuzni segment, ali ne ovog tipa jer mi u poslu ove događaje zovemo unicorn (eng. jednorog) što se dogodi jednom u životu. Naša ciljana tržišta trebaju biti klijenti koji su bolje platežne moći, kojima je zanimljiva naša kultura, povijest i destinacija i koji razumiju cijelu priču Dubrovnika, i uz to angažirati lokalne dobavljače koji im mogu odraditi posao najbolje što mogu. Ekstra luksuzni gosti su navikli na drugačije obavljanje poslova, fleksibilnost, promjene u hodu i to bi bilo teško realizirati“, smatra Nanić.
Za ovakva događanja, dodaje organizatorica vjenčanja, bio bi idealan Lokrum zbog logistike, privatnosti, povijesti, kulture i estetike.
„Mogu vizualizirati da se nešto slično tamo održi poput cjelodnevne proslave na visokoj razini. No, još uvijek se moramo uvježbavati s elitnijim svadbama i raditi na promociji destinacija, educirati se prema napretku svih nas, da bi jednog dana parirali i stavili se na mapu takvih događaja“, savjetuje organizatorica vjenčanja.
Pohvalila je suradnju s Gradom kao i institucijama poput Državnog arhiva, Dubrovačkih muzeja, DPDS-a, i Revelinom.
„Kad su u pitanju dozvole, nemamo problema jer postoje ugovori i odluke koji se donose jednom godišnje. Event je najlakše realizirati sve na jednoj lokaciji. Kod nas dolazi do potencijalnih problema kada se izlazi iz gabarita onoga što je klasično. Primjerice, moja dugogodišnja želja je da organiziram vjenčanje u parku Gradac. Pitanje je dobre volje što se tu može učiniti i jesu li ljudi voljni stvarati nove lokacije. Događa nam se u gradu da ostajemo bez lokacija, umjesto da stvaramo nove lokacije za luksuzne događaje“, ukazala je Ines Nanić, organizatorica vjenčanja koja je u Dubrovniku realizirala brojna luksuzna okupljanja.
Ranije spomenuto vjenčanje Jeffa Bezosa i Lauren Sánchez bez sumnje je bilo spektakl koji je u punom smislu iskoristio snagu destinacijskog marketinga, s globalnim dosegom i neprocjenjivim publicitetom za Veneciju. I dok Dubrovnik već uživa status prestižne destinacije za vjenčanja, da bi se uopće približio razini takvih svjetskih evenata, potrebno je više od same ljepote. Nužni su sinergija grada, institucija i privatnog sektora, ali i promjena mindseta prema otvaranju grada selektivnom luksuzu koji donosi dugoročnu vrijednost. Možda još nismo spremni za „vjenčanje stoljeća“, ali smo sigurno na dobrom putu – ako znamo kamo želimo ići.