Stručnjaci složni, sezona će biti izvrsna, Franković poručio: I ove ćemo godine biti šampion turizma!
Prva tri mjeseca ukazivala su na lagani pad turističkog prometa, no da to nije nužno pokazatelj loše sezone, pokazao je standardni porast broja dolazaka i noćenja za Uskrs
Dubrovnik je turistički grad i za očekivati je da veliki broj građana pažljivo prati kretanja i brojke dolazaka i noćenja jer su, direktno ili posredno, svojim poslovima povezani s turizmom. Upravo zato, nakon što su brojke bile nešto niže u početnim mjesecima godine, započela je lagana „panika” oko moguće loše sezone. Zbog sve glasnijih šuškanja i negativnih najava, reagirao je i gradonačelnik, rekavši da će – sve biti u redu.
„Nije trebalo dugo čekati, statistike pokazuju kako je od 01.01. do 21. 4. 2025. ostvareno 379.053 noćenja (index 102) što u navedenom periodu predstavlja rast od dva posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Svaki korak ka održivom turizmu radimo promišljeno s ciljem rasta predsezone i posezone, a zadržavanjem prošlogodišnjih brojki u glavnoj sezoni. I u prošloj godini Dubrovnik je bio šampion, a bit će i u ovoj godini. Pred nama je još puno posla i konstantnog rada na održivom turizmu”, napisao je prije nekoliko dana na svojim društvenim mrežama gradonačelnik i naglasio da bi bilo dobro da se kandidati za gradonačelnike prije govora o glavnoj gospodarskoj grani prvo raspitaju kod turističkoj stručnjaka, a ne straše sugrađane najavama loše sezone.
Provjerili smo ima li razloga za zabrinutost, kakva je zapravo trenutna situacija, ali i postoje li dobra očekivanja za sezonu.
Razlika u predsezoni u usporedbi s prošlom godinom je takva iz jednog jednostavnog razloga, smatra Nino Dubretić iz Direct Bookera – Uskrs je bio kasnije nego prošle godine.
„Ove godine smo imali snažan podbačaj u trećem mjesecu upravo iz tog razloga. Kad gledate postotke, ako imate konkretan događaj u mjesecu van sezone, onda mogu postojati znatne razlike u postotnom broju, lako se to promijeni, i poraste i padne. Četvrti mjesec je dosta stabilniji turistički mjesec, ove godine je 'dobio' Uskrs, ali neće tako znatno porasti kao što je pao treći mjesec. U nekim apsolutnim brojevima mislim da će biti standardna vansezona, nema više tog dvocifrenog rasta, što je i normalno, sad će to ići dalje kao i inače, iste brojke ili lagani rast, a ne trebamo se ni bojati pada. Bitno je da imamo letove, dolaze novi, nije realno uvijek rasti, ali ako se u apsolutnom broju vrtimo na sličnim brojevima kao prošle godine, trebali bi svi biti zadovoljni”, kaže Dubretić.
SVE VIŠE 'LAST MINUTE' DOLAZAKA
Očekivanja za sezonu su, dakle, da će biti ista ili poprilično slična prošlogodišnjoj, što i ne čudi nakon godina eksponencijalnog rasta. Što se tiče popunjenosti privatnog smještaja, Dubretić kaže da je to uvijek individualno.
„Tko želi imati u predsezoni goste, ako nema popunjenosti, mora spustiti cijenu. Uvijek ponavljam da je privatni smještaj živo tkivo, ako nešto ne prolazi, cijena se mijenja. Uvijek se može naći, iz pozicije gosta, nešto za tvoj džep. Jer ako destinacija ima raspoloživosti, cijena će ići dolje i možeš dobro proći 'last minute'. Pokazalo se da smo sve više 'last minute' destinacija, ne samo mi, već je tipično ponašanje gosta kad putuje generalno postalo takvo da se odluka o putovanju donosi sve kasnije i kasnije, to je moderno društvo i nešto na što se godinama navikavamo”, objašnjava Dubretić i dodaje da je zato i teško govoriti o razini popunjenosti privatnog smještaja.
„Sada iznajmljivač koji nema popunjeni sedmi i osmi mjesec ne osjeća nikakvu paniku. A prije 10-15 godina bi to bilo baš zabrinjavajuće”, kaže. Što se tiče cijena noćenja, nekih većih oscilacija nema, već se gibaju 10-15 posto 'gore, dolje', a objašnjava i da kad nema većih amplituda možemo zapravo govoriti o stabilnom tržištu.
Da nema razloga za zabrinutost, barem prema sadašnjim pokazateljima, smatra i predsjednica Županijske komore Nikolina Trojić.
„Sve je očekivano, ništa neobično, sezona kod nas uvijek krene intenzivnije s Uskrsom, što smo mogli vidjeti po broju gostiju koji su 'sramežljivo' stizali prije Uskrsa, a nakon Uskrsa Grad vrvi ljudima, a i privatni i hotelski smještaj se puni intenzitetom koji je očekivan. Vidim da su komentari ljudi dobri, da ulazni podaci 'bookinga' dobro idu i da su svi većinom zadovoljni. Prema onome što pratim, cijenama se dosta dobro i oprezno pristupilo. Kao promjenu bih, u usporedbi na prethodne godine, možda istaknula lagani izostanak njemačkih turista, ali ih kompenziraju neke druge emitivne destinacije. Mi smo većinom UK i SAD tržište, s naglaskom na domaće goste u predsezoni, a možemo dodati i Skandinavce koji dolaze. Prema svemu što vidimo, zasad su podaci pozitivni, najave su također takve”, kaže Trojić. Dodaje da su moguće oscilacije u privatnom smještaju jer se turisti sada dijele na povećani broj kreveta, a radi se o brojci koja raste iz godine u godinu, zbog čega nekima može doći do razlike u popunjenosti.
'BIT ĆE TO JOŠ JEDNA DOBRA SEZONA'
„Prema trenutnim podacima i trenutnoj globalnoj situaciji, možemo biti dosta zadovoljni. Stanje je stabilno, ali izazovno s aspekta jer nikad ne znamo što će se novo dogoditi i u ekonomskim, ali i u sigurnosnim tokovima, uz izazov oko radne snage. Operativno-radni izazovi su nikad veći, sigurnost je na nivou, najave su solidne, sve je u skladu s očekivanjima. Ako stvari ostanu ovakve kakve su sada, bit će to još jedna dobra sezona”, objašnjava Trojić, ali naglašava da je po njoj važnije vidjeti što će biti u posezoni.
„Uvijek je sezona vrijeme kad imamo brojke koje su zaista impresivne i svake godine se miču, pitanje je želimo li uopće više povećavanje brojki. Bolje je da su na nekoj pristojnoj razini, da ne moramo svake godine rasti, već bi bilo dobro da rastemo u pred i posezoni. Za te dijelove godine moramo razmišljati i o letovima i o sadržaju. Što se tiče sezone, ona ide svojim tijekom, na tržištu vlada optimizam, kao i dobri signali emitivnih tržišta. No uvijek volim skrenuti pažnju na to da moramo biti iznimno pametni i mudri u smislu kreiranja sadržaja, ponude, razine kvalitete. Na tržištu dolazi do velikih promjena u smislu kupovne moći i mislim da svatko treba računa o tome kome se na tržištu obraća. Nije problem ako nekada treba cijenu dići ili spustiti, politika cijena je odraz situacije na terenu”, objašnjava Trojić i naglašava da i povremena potreba za spuštanjem cijena nije 'tragedija' već sve to određuje tržište.
„Mislim da smo u optimističnom razdoblju, samo treba pratiti što se na tržištu događa. Sigurno će i ove godine biti brojnih medijskih napisa da smo preskupa destinacija, da naši gosti odlaze u Grčku, Tunis, Egipat... Ali mislim da dubrovačko-neretvansko tržište ne bi trebalo podlijegati takvim napisima, mi imamo razinu kvalitete i ponude koja ima svoga kupca, a ono što je na nama je da poradimo na kvaliteti tako da onima koji dođu ostavimo dobar dojam i da oni ostave dobre komentare”, zaključila je Trojić.