PRIČA O SANITATU Treći dio: Lapad ni do koljena Gružu

Autor: Petar Ipšić
U nekoliko nastavaka donosimo vam povijest gradske komunalne tvrtke Sanitat. 

U prošlom nastavku spomenuli samo kako je početkom 80-ih tvrtka Sanitat na upravljanje dobila danas najunosniju djelatnost – parkirališta.

Sanitat tada počinje upravljati parkiralištima Žičara, Tenis-Tabor i Pile. Na Pilama je bilo ucrtano 40 mjesta, te po 125 na ostala dva. Radi usporedbe, zbog trendova u automobilskoj industriji prema kojima su moderni automobili sve dulji i širi danas je na Pilama 30-ak mjesta, a na Žičari i Buži po 110. U to vrijeme na području Grada bilo je najviše 2.500 automobila.

-'Međutim, taj broj se povećao na 20.000 automobila, dok broj parkirnih mjesta nije rastao, jer su se garaže pretvarale u poslovne prostore i dogodio se svojevrstan prometni kolaps', sjeća se dugogodišnji dirketor Sanitata Niko Kapetanić.

U promijenjenim okolnostima uspostavljanje uličnih parkirališta uskoro postaje nužnost. -'U naplaćivanje parkiranja na ulicama krenuli smo iz potrebe regulacije prometa. U to vrijeme nitko nije ni razmišljao o zaradi, pa smo najprije stidljivo počeli s naplatom ulicama oko Grada.'

Da bi se spriječila zloupotreba i parkirališta Žičara, Tenis-Tabor i Pile se tretiraju kao ulična parkirališta. -'Čitav današnji sustav je takav da naši zaposlenici na parkingu ne rade izravno s novcem, a sve se automatski knjiži na račun.'

Parking na Pilama nedavno je renoviran te je pretvoren u zatvoreno parkiralište s rampom, a postoje planovi da se dogodine na isti način urede i ostala dva spomenuta parkirališta, kaže Kapetanić.

Tržnica na Gundulićevoj poljani 1912. godine 

I u prošlom nastavku spomenuli smo kako Sanitat upravlja tržnicama na malo na području grada Dubrovnika još od 1976. godine.

-'Oduvijek smo imali te tri tržnice. U Gradu na Gundulićevoj poljani tržnica je posljednjih godina više turističke namjene. Tržnica u Lapadu, s druge strane, nikad nije saživjela', smatra Kapetanić.

-'Kada je 1989. godine tržnica u Gružu obnovljena je i osuvremljena tada je ona u Lapadu živnula, ali je 'potonula' čim se gruška ponovno otvorila. Isto se dogodilo prošle godine kada se renovirala ribarnica u Gružu. Pokazalo se da su ljudi u Lapadu zainteresirani, a mi smo je osposobili i uredili ne bi li saživjela. Ona desetljećima traje, ali to nikada nije bilo ono što smo mi htjeli.

(Gruška tržnica 1991., nekoliko mjeseci prije nego što je potpuno uništena tijekom jednog od napada na Dubrovnik)

(Fotografija gruške tržnice iz 1993. godine)

Najveća gradska tržnica, ona u Gružu, u Domovinskom ratu potpuno je uništena, i to samo dvije godine nakon što je obnovljena. Od 9. do 13. studenog uništeno je oko 60 posto tržnice a šteta je tada procijenjena na oko 500. 000 maraka. Uništena je prodavaonica na tržnici od 150 četvornih metara, caffe bar i prodavaonica, kameni stolovi te većina natikrivenih štandova. Stradao je natkriveni dio ribnarnice i javni WC, tada jedini u tom dijelu grada.

U prethodnim nastavcima pisali smo kako su poslovi dezinskecije, dezinfekcije i deratizacije (DDD) od osnutka 1966. godine činili osnovnu djelatnost tvrtke, no isto tako čitavu povijest Sanitata obilježilo je dodavanje novih djelatnosti, uglavnom neprofitabilnih i onih s kojima se Grad Dubrovnik nije mogao nositi. Jedna od njih je i služba pauka.

U mandatu gradonačelnika Vida Bogdanovića, krajem 1990-ih, uz higijenski servis, osnovan je i pogon pauka koji je djelovao u sklopu gradske tvrtke 'Dubrovnik parking'.

'Prema statističkim pokazateljima u lipnju 2000. godine premješteno je 236 vozila, što je 61 vozilo više nego u svibnju. Prihod polako počinje stizati rashod', ustvrdio je gradonačelnik Vido Bogdanović nakon iznošenja izvješća o radu gradskog pogona 'Dubrovnik parking', uz napomenu da bi djelatnici 'Dubrovnik parkinga' trebali s gradskih prometnica 'dizati' sva nepropisno parkirana vozila, a ne samo ona koja ugrožavaju sigurnost u prometu. -'Ja ću djelatnicima 'pauka' dati ovlasti da bez odobrenja policije odluče koje će se auto 'dignuti', jer budu li čekali policiju, neće ništa dočekati!', kazao je gradonačelnik Bogdanović negodujući na parkirane automobile na Pilama te princip policajca da se automobili s prometnica 'dižu' po Zakonu iz sigurnosti prometa na cesti samo ako ugrožavaju sigurnost drugih u prometu.

(Izvadak iz teksta 'Pauk ljeti u dvije smjene', Slobodna Dalmacija 28. srpnja 2000., autorica Paulina Peko)

U ožujku 2002. godine, na sjednici Gradskog vijeća odlučeno je da se služba pauka pripaja Sanitatu. Tada je gradonačelnica bila Dubravka Šuica. Osnovni razlog za takvu odluku krio se u činjenici da je tadašnji 'Dubrovnik parking' poslovao negativno, s minusom od 130 tisuća kuna.

-'Čim se promijenila vlast, utrapili su nam i higijenski servis (zbrinjavanje pasa lutalica) i pauka, obe djelatnosti su bile 'gubitaši' i nije ih bilo jednostavno obavljati, pogotovo unutar Grada. U jedan dan svih 12 zaposlenika pauka dobili su otkaz i isti dan se zaposlili u Sanitatu', prisjeća se Niko Kapetanić.

Nastavlja se...

Popularni Članci