/* */

Pitali smo dubrovačke političare trebaju li vlasnici SUV vozila plaćati veću cijenu parkinga

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Jurica Galoić/PIXSELL

Prošlog vikenda građani Pariza na referendumu su izglasali povećanje cijene parkinga za SUV-ove kako bi se smanjile prometne gužve i zagađenje okoliša. Bi li slična mjera dala rezultate u Dubrovniku?

Prošlog vikenda u Parizu je održan referendum na kojem se glasalo o povećanju cijene za parking SUV vozila. Cilj gradonačelnice Pariza Anne Hidalgo je smanjenje prometnih gužvi, posebno u centru, ali i zagađenje zraka. Na referendumu je 54,5 posto građana Pariza bilo za povećanje cijena parkinga koji je tom odlukom poskupio s dosadašnjih 6 eura u centru grada na čak 18 eura dok je izvan centra parkiranje nešto jeftinije – 12 eura. To pravilo vrijedi za vozila teža od 1,6 tona. Rat protiv SUV-ova odvija se i u drugim gradovima Francuske, ne samo Parizu.

Bi li ova ili slična mjera bila dobra za Dubrovnik? Bi li povećanje cijena parkinga za SUV-ove smanjilo gužve oko grada obzirom da je riječ o glomaznim vozilima, a dubrovačke prometnice su sve samo ne komotne? Predsjednik Gradskog vijeća Marko Potrebica (HDZ) smatra da svaki grad ima svoje specifičnosti.

-Ono što vrijedi za Pariz ne vrijedi za Dubrovnik i obratno. Mišljenja sam da ta mjera ne bi polučila nikakve rezultate. Što se tiče zagađenja valja naglasiti da je prosječna starost vozila u Hrvatskoj oko petnaest godina, pa samim tim SUV-ovi zagađuju manje nego stara vozila. Što se pak gužvi tiče, posebno onih oko stare gradske jezgre, na njihovom rješavanju radimo kontrolom taksija i drugih turističkih vozila što ćemo implementirati ove sezone, a to je puno važnije za poboljšanje cjelokupnog prometa od dodatnog naplaćivanja parkinga vlasnicima SUV vozila – zaključuje Potrebica.

'Fast food' rješenje

Gradski vijećnik Maro Kristić (nezavisni) kaže da je to ideja o kojoj bi se dalo porazmisliti posebno sada kada zakon dopušta takve intervencije lokalnoj samoupravi.

-Da se poveća cijena parkinga SUV-ova vjerojatno bi došlo do smanjenja gužvi u centru, jer bi se vlasnike demotiviralo na njihovo korištenju i kupnju. Nije isto je li oko grada vozi SUV ili Smart. Em bi se smanjile gužve, em bi se smanjilo zagađenje, a obje točke imaju uporište u zakonu. Naravno s druge strane kada govorimo o ograničenjima treba ponuditi alternativu, a to je u ovom slučaju poboljšanje javnog prijevoza – ističe Kristić.

Njegov kolega iz gradske vijećnice Đuro Capor (Srđ je grad) kaže kako gradska vlast ne čini dovoljno u pogledu zaštite okoliša.

-Pogledajmo samo ovu novu investiciju kraj Karingtonki i koliko je posječeno stabala. Još od doba Dubravke Šuice priča se o takozvanom Katastru zelenila koje nikad nije zaživjelo. Zato je smiješno kada gradska vlast priča o Smart Cityju i nekoj održivosti. Tako da udar na SUV vozila ne bi značio ništa prije donošenja drugih desetak- petnaest mjera o očuvanju okoliša. Dubrovnik ima ogroman problem po pitanju održivosti, dovoljno je pogledati politiku kruzera koji su veliki zagađivači i akumulatori prometnih gužvi. Možda bi povećanje cijene parkinga za SUV malo pomoglo pri rješavanju problema, ali to je samo kozmetička mjera. Kažem opet, moralo bi se donijeti još pregršt drugih odluka. Smiješno je da studije o održivosti dubrovačkog turizma plaćaju kruzing kompanije, a njihov zaključak je da Dubrovnik još ima mjesta za povećanje svojih brojki. Kako takve studije mogu biti nezavisne i objektivne? – pita se Capor koji je odgovore od gradske uprave tražio tijekom vijećničkih pitanja, ali mu na njih nikad nije odgovoreno.

Gradska vijećnica Anita Bonačić Obradović (SDP) smatra da bi ova odluka bila 'fast food' rješenje.

-Problem treba gledati sveobuhvatnije. Za rješavanje prometa prvenstveno treba poboljšati javni prijevoz. Dok se javni prijevoz ne poboljša ne možemo raditi na metodama obeshrabrivanja što jest mjera o povećanju naplate parkinga za SUV vozila. Dok nema alternative, svako poskupljenje parkinga je isključivo udaranje po džepu, a ne dubinsko rješavanje problema. Što se tiče zagađenja okoliša valja naglasiti da jedan kruzer zagađuje kao svi auta skupa, tako da se tu ne bi ništa puno postiglo – govori Bonačić Obradović, te dodaje:

Veliki infrastrukturni zahvati

-U Koprivnici gradska uprava i gradska poduzeća imaju vozila na struju koja međusobno dijele. Nema da svaki direktor ima svoje auto i da ga još koristi za privatne svrhe. To je dobra mjera kako za smanjenje zagađenja, tako i za smanjenje gužvi. Znači treba nam više rješenja, a ne samo izglasati da SUV-ovi plaćaju veći parking. Na kraju krajeva, vlasnici takvih vozila bolje su platežne moći, pa bi oni vjerojatno nastavili plaćati i ništa se ne bi riješilo.

Viktorija Knežević, kandidatkinja za gradonačelnicu na sljedećim izborima, mišljenja je da prometne probleme Dubrovnika mogu riješiti samo veliki infrastrukturni zahvati poput gradnje tunela.

-Mislim da povećanje cijene parkinga za SUV vozila u Dubrovniku nema smisla. Naši su vozači već kažnjeni kaosom koji vlada. Nekad mi se čini da nam fali 90 posto parkirnih mjesta ako bi htjeli svima omogućiti legalan parking. Negdje gdje fali 5 posto mjesta možeš taj broj osigurati ako motiviraš vozače da kupuju manja vozila, ali kod nas je razlika tolika da to nema smisla. Nama je jedina pomoć i jedini lijek da izgradimo ogromne podzemne garaže i izgradimo podzemne prometnice po uzoru na Monte Carlo. Sve drugo osim toga je placebo. Jedino što može riješiti problem su veliki, strukturni zahvati. Nadzemni promet će se moći ograničiti samo ako osiguramo odgovarajući podzemni. To imaju svi velegradi. Bez toga se ne može. Grad mora živjeti – mišljenja je Knežević.

Kristić pak smatra da gradnja tunela nije rješenje.

-Riječ je o skupocjenim projektima koji bi se desetljećima (g)radili. Pitanje je što će s prometom uopće biti u budućnosti. Trend u svijetu je da se ide ka smanjenju cjelokupnog prometa, poboljšanju javnog prijevoza, gradnji biciklističkih staza…

U čitavoj Europi promet je kaotičan. Svaki grad i država bore se na neke svoje načine. U budućnosti će se morati pronaći bolja i dugoročnija rješenja, jer ogromne prometne gužve i zagađenje zraka strašno smanjuju kvalitetu života.

Maro Marušić

Popularni Članci