/* */

OD ILIJINE GLAVICE DO PILA ZA PET MINUTA? Zona zasad eliminirala gužve oko Grada, od sljedećeg tjedna stižu nova poboljšanja 

Autor: Ivona Butjer Mratinović Autori fotografija: Grgo Jelavic/PIXSELL, Ivona Butjer Mratinović

Područje oko Grada je 'prodisalo', a promet je neusporedivo protočniji. Rezultat je to uvođenja Zone posebnog prometnog režima za koji ne trebaju posebne ekspertize. Vidljivo je to golim okom. Tko god je prethodnih dana prošao tim područjem, uvjerio se u nepobitno poboljšanje. Nema zastoja, prometnih 'čepova' ni gužvi.  

Tome u prilog govore i brojke. Zona posebnog prometnog režima stupila je na snagu 2. lipnja i pokazuje kako se, od njene primjene, bilježi 2500 vozila manje na dnevnoj bazi. Svi građani Grada, ali i susjednih općina, koji imaju povlaštenu parkirnu karticu (PKK), mogu neometano prolaziti područjem i parkirati te ne trebaju popunjavati nikakve zahtjeve. Mogu to i ostali, ali s propusnicom. Sankcioniranje građana Dubrovnika i okolnih općina koji mogu izvaditi PKK, zbog kršenja pravila, predviđeno je tek za otprilike dva mjeseca. Dotad traje vrijeme prilagodbe i ono za njih ne predviđa nikakve kazne. Međutim, od sljedećeg tjedna kreće sankcioniranje svih drugih fizičkih osoba, gospodarstvenika i pravnih osoba koji nisu regulirali svoj status, a prolaze Zonom. Za njih je vrijeme prilagodbe, koje je trajalo tjedan dana, završilo. Također, u cilju smanjenja prometnih gužvi i bolje protočnosti, uvedena je i kružna autobusna linija 8A koja prometuje oko Grada, na relaciji Viktorija - Pile - Ina (Pod dubom) - Ilijina glavica - Viktorija.  

Počeci su uvijek najizazovniji, građanima, ali i turistima je potrebno vrijeme da se prilagode na nova pravila. Cijela priča još se uhodava pa je Dubrovački dnevnik stoga posjetio ekipu koja je zadužena za funkcioniranje nove zone. To su djelatnici Odsjeka za sigurnost i upravljanje kriznim situacijama i razvoj pametnog grada, koji je dio Upravnog odjela za poslove gradonačelnika, predvođeni Harisom Zelentrovićem.  

TELEFONI NE PRESTAJU ZVONITI, MAILOVI PRISTIZATI 

Ono što se ulaskom u njihove prostorije može primijetiti jest užurban rad. Jer e-mailovi s različitim upitima stalno pristižu, telefoni gotovo neprekidno zvone, a građani kucaju na vrata. Svi oni postavljaju različita pitanja oko Zone i njenog funkcioniranja, traže pomoć oko popunjavanja obrazaca, ali i pojašnjenje njihovih prava i obveza s dolaskom novih pravila. Tu su i veliki ekrani na kojima se prikazuju prizori koje snimaju kamere u realnom vremenu. I na svakoj od njih, barem što se prometa oko Grada tiče, vidljivo je kako je on itekako prohodan. Takvo što se još donedavno činilo nezamislivim. Pitamo ih koja su najčešća pitanja građana.  

„Najčešća pitanja se tiču natječaja i prolaska Uber vozila kroz Zonu. Pravo prolaska imaju jedino taksi vozila, pa tako i Uber, koja su pobijedila na natječajima. Samo njima će se pojavljivati zahtjevi za vožnju unutar Zone, ostalima neće. Imamo dosta upita od strane korisnika PPK, zatim i pitanja onih koji imaju suvlasništvo u nekretninama na području Zone... Dosta je građana koji se ne snalaze s ispunjanjem zahtjeva pa ih pozivamo kod nas, kako bismo im pomogli“ govori Zelentrović.  

Prema njegovim podacima, Ured dnevno zaprimi preko 500 poziva, 300-tinjak mailova te 150-200 zahtjeva. Zbog pojačanog obima posla, pomažu i kolege iz drugih odjela.  

„Dnevno zaprimimo sigurno preko 500 poziva. Radimo u dvije smjene, mobiteli nam neprestano zvone. Čim završimo jedan poziv, tu su tri nova. I moj privatni mobitel je stalno aktivan, zvoni i do 22:00 sata. Trudimo se svima što prije odgovoriti i dati potrebne informacije, zasad sve stižemo“, govori Zelentrović.  

PRAVILA KOJA BI SVI TREBALI ZNATI  

Potom objašnjava koja su to pravila koja bi svi građani trebali znati kako bi se lakše snašli u novom prometnom režimu. Kao što je već spomenuto, svi građani koji imaju PPK, bilo da žive u Dubrovniku ili susjednim općinama, imaju pravo neometanog prolaska Zonom. Svi oni koji je nemaju, mogu je dobiti od Sanitata i ona stoji od 8 do 15 eura mjesečno, ovisno o mjestu prebivališta. Oni građani koji žive na području Zone, a to su ulice Zagrebačka, Petra Krešimira, Frana Supila, branitelja Dubrovnika, s poprečnim ulicama, dobivaju plavu propusnicu te su dužni priložiti zahtjeve, prometnu dozvolu te dokaz o vlasništvu ili osobnu iskaznicu.  

Gosti koji odsjedaju unuzar Zone i dolaze svojim vozilima, vežu se uz žutu propusnicu. Vlasnici objekata u kojima odsjedaju dužni su priložiti ZK izvadak parkirališnog mjesta i upisati registarske oznake vozila gostiju koji dolaze u apartmane na linkove koje dobiju od Ureda. To moraju napraviti najkasnije do tri dana od dolaska gostiju u apartman.  

Smeđe propusnice namijenjene su pravnim osobama koje imaju parkirališna mjesta, primjerice hotelske kuće i pravne osobe koje su vlasnici apartmana te popunjavaju zahtjeve na sličan način kao i oni koji traže žute propusnice. Ovdje spadaju i taksisti koji su pobijedili na prethodno provedenim natječajima, a njihovi podaci su već ubačeni u sustav. Natječaj za preostalih 70 taksi stajališta, čime će svi oni koji na njemu pobijede osigurati neometan prolazak kroz Zonu, trebao bi biti raspisan u petak, 13. lipnja.  

Tu su još i propusnice 'ostalo'. One se izdaju obrtnicima koji posluju unutar Zone. Primjerice, ako netko od obrtnika posluje s nekim hotelom koji se nalazi na području Zone, dužan je dostaviti ugovor s tim subjektom, informaciju dokad ugovor vrijedi, ali i dokaz da je vlasnik vozila, dostavom preslika prometne dozvole. U prijevodu, ako je netko i prošao s registarskim oznakama koje nisu dubrovačke, nego primjerice zagrebačke, ta osoba je vjerojatno ishodila svoju propusnicu jer obavlja određenu djelatnost unutar Zone i/ili u Gradu i surađuje s nekim od subjekata na tom području.  

'SAMO DA POĐEM PO MALOG U ŠKOLU...' 

Propusnicu 'ostalo' mogu zatražiti i svi ostali građani koji žele proći vozilom kroz Zonu, ali ne spadaju pod nijednu od prethodno spomenutih skupina. Primjerice, to su građani koji žele pokupiti dijete iz škole jer pada kiša.  

„Građani nam uvijek mogu poslati zahtjev za propusnicu 'ostalo', navesti razlog i vrijeme kad ulaze u Zonu. Mi im izlazimo u susret, pogotovo tijekom trajanja školske godine, ali apeliramo na ishođenje PPK. To je puno jednostavnije rješenje nego svaki dan ispunjati zahtjeve i tražiti propusnicu pod 'ostalo'. Tolerantni smo prema građanima, samo od njih tražimo da nam daju određeni razlog zbog kojeg traže prolazak“, kazao je Zelentrović.  

Svi zahtjevi i obrasci dostupni su na službenim stranicama Grada Dubrovnika koje je potrebno popuniti i dostaviti Uredu koji ih potom razmatra i izdaje propusnice.  

ZALUTALI TURISTI  

Što se tiče turista, oni mogu vozilom ući u Zonu posebnog prometnog režima pod uvjetom da odsjedaju u nekom od hotela ili apartmana s parkingom unutar Zone. Voditelja ovog odjela pitamo kako se turisti koji ne smiju ući u Zonu snalaze. 

„U našem sustavu kamera je vidljivo kako se oni uglavnom okreću oko javne garaže. Od sljedećeg tjedna će na tom području biti i jedan zaposlenik Turističke zajednice koji će objašnjavati turistima kako ne mogu proći, ako nemaju već ugovoren smještaj u hotelima ili apartmanima s parkirnim mjestom te ih usmjeravati ka drugim parkiralištima.   

PRATE SE KRUZERI, ALI I PROGNOZA  

Uz velike ekrane, na pločama u uredu su postavljene i prognoze vremena, ali i brojevi turista koji dolaze na kruzerima. Sukladno tim informacijama, ali i onima koje su vidljive na ekranima, na teren izlaze redari kako bi promet bio protočniji i kako bi se spriječile gužve diljem Grada.  

Još jedan važan projekt ovog ureda je i Bus Web Shop koji je u glavnome umrežen sa Zonom.  

„Svi oni koji kupe 'slot' za zaustavljanje na platou Pile ili Ploče, automatski se pojavljuju u sustavu. Oni ne moraju podnositi zahtjeve, omogućen im je prolazak kroz Zonu. Bus Web Shop se glavnom odnosi na turističke autobuse. Stalno pratimo koliko turista dolazi u Grad, koliko ih je na kruzerima, umreženi smo s drugim odjelima, i tako smanjujemo odnosno povećavamo broj autobusa koji istovremeno dolaze na Pile. Pohvalio bih ovim putem dobru suradnju s agencijama koje uvijek spremno promijene uru ili mjesto dolaska, ako postoji gužva“, kaže Zelentrović.  

NEMOGUĆE JE POSTALO MOGUĆE  

Iza smanjenja gužvi oko Grada stoji velika kontrola i sistematski rad. Upravlja se tako brojem turista, brojem kruzerskih gostiju koji dolaze autobusima, u udarnim urama na pješački prijelaz na Pilama izlazi i prometni redar, a sada je uvedena i Zona posebnog prometnog režima. Trenutačno je oko 2500 vozila manje oko Grada, no moguće je kako će se taj broj s vremenom smanjivati. Naime, sve više građana će imati propusnice. Ali ne bi trebala postojati zagušenja i gužve kakvima su građani svjedočili, u neprekidnoj prometnoj koloni koja bi 'gmizala' od Ilijine glavice prema Gradu. Jer u njoj je praktički svako treće vozilo bilo – taksi vozilo.  

„Sada s Ilijine glavice do Pila prođete za nekih pet minuta, što je prije bilo nemoguće. Nadam se da će tako i ostati. Rezultati su itekako pozitivni, sve više ljudi se odazvalo, traže svoje propusnice, a sve je jasno kad vidimo sliku prometa. Riječ je o ogromnim pomacima, nemamo gužvi kakve smo dosad imali i područje je prohodno“, zaključuje voditelj Odsjeka za sigurnost i upravljanje kriznim situacijama i razvoj pametnog grada, Haris Zelentrović. 

Popularni Članci