/* */

Obnova povijesnog kanala: Stradun će i dalje plaviti tijekom velikih padalina, ali neće biti izlijevanja fekalija

Autor: Aida Čakić Autori fotografija: Goran Mratinović/DD

Dovršetak sanacije povijesnog kanala mještovite odvodnje ispod Straduna bila je tema današnjeg okruglog stola u organizaciji Vodovoda Dubrovnik.

Na okruglom stolu sudjelovali su Lukša Matušić i Vicko Begović iz Uprave Vodovoda Dubrovnik i Tonči Janković iz tvrtke Anafora koji je bio izvođača radova, Vedran Kosović iz Društva prijatelja dubrovačke starine, Mihaela Skurić iz Zavoda za obnovu Dubrovnika, Bruno Diklić iz Konzervatorskog odjela u Dubrovniku te gradonačelnik Grada Dubrovnika Mato Franković.

Točni Janković govorio je o važnost ovog projekta, a posebno je istaknuo koliko su važni bili oni koji su još ranije govorili o nužnosti čišćenja kanala koji ima slivne površine preko 16 kilometara kvadratnih koje se slijeva kroz Stradun.

"Preduvjet je bila detekcija postojećeg stanja, a nakon toga smo mi hrabro, uz podršku mještana i Vodovoda, krenuli u izazov. Najteži dio posla je bila prijetnja od odrona jer to su stari kanali, a nakon toga problem je bio odvoz materijala jer je 80 posto toga bilo u krutom stanju kojeg smo morali pretvoriti u žitku masu i prevoziti malim uređajima", kazao je Janković.

BILO JE SVEGA - OD GRAĐEVINSKOG OTPADA DO MASNOĆE

Naglasio je kako je iznenađen onim što je zatekao ispod Straduna, a to je bio građevinski otpad i sloj od 20 centimetara koji je posljedica pranja i sanacije Dubrovnika. Sve to se moralo, dodao je Janković, razbijati pneumatikom što je bilo otežavajuće. Naveo je podatke - preko 2000 kubika je doneseno žitke mase, plus krutine i sapunizirane mase.

Janković je istaknuo kako treba osvježiti podzemlje grada kako bi mogla funkcionirati odvodnja.

"Ne postoji kanal koji će brzo odvući veliku količinu vode koja nastane uslijed velikih padalina. Kanali ne mogu popiti incidentne padaline i Stradun će i dalje plaviti ali neće biti fekalne odvodnje. Riječ je o najnižoj točki odvodnje jer je takva hidraulika sustava zbog ogromnih količina kiša", kazao je Janković koji je upozorio kako grad mora smanjiti tonažu vozila koja prolaze Stradunom.

"Vi ste jači od Venecije - oni imaju gondole po kanalima, a vi imate glisere u kanalu", rekao je Janković nakon prikazivanja kratkog filma i prezentacije čišćenja kanala ispod Straduna.

Predsjednik DPDS-a Vedran Kosović koji je ujedno bio i nadzorni inženjer na ovom projektu pohvalio je radove i istaknuo kako na niti jedan problem u radovima nisu odgađali nego su sve riješili.

Bruno Diklić, pročelnik Konzervatorskog odjela istaknuo je kako su konzervatori bili uključeni u cijeli projekt te su davali upute kako treba sanirati kanal.

SUSTAV KANALIZACIJE JE VRIJEDNIJI OD SPONZE

"U ovim radovima bila su uključena tri parametra a to su: da je zahvat što minimalniji, da se intervencija vidi i da je reverzibilno u smislu da se može nešto drugo raditi za 100-200 godina, ako se neki drugi gradonačelnik odluči na drugo rješenje. Ovaj pothvat nije imao alternativu stoga se moralo ići u sve ekstremne uvjete da se taj infrastrukturni objekt sanira, obnovi i stavi u funkciju", poručio je Diklić.

Diklić je naglasio kako je čišćenje povijesnog sustava mješovite odvodnje osvijestilo dio grada kojeg građani nisu poznavali.

"Ova priča je o dijelu grada kojeg nitko ne vidi jer ljudi nisu svjesni da postoji - kad pustiš vodu nije te briga gdje ona ide. Svi znaju za Sponzu, Knežev dvor, ali usudim se reći da je sustav kanalizacije vrijedniji jer u Srednjem vijeku malo tko je to imao. Sad ljudi znaju što im je pod nogama, a mi ćemo i dalje naglašavati vrijednost i nužnost čuvanja tog dijela grada", poručio je Diklić.

Ravnateljica zavoda za obnovu Mihaela Skurić istaknula je kako je kako je važno da su u ovaj projekt bile uključene sve strukture od građevinaca do povjesničara.

Vicko Begović iz Vodovoda naglasio je kako ovaj projekt sanacije nije bio invazivan.

OSTAJU JOŠ ULICE

"Sad u kanalu imamo minimalni pad i otpadne vode idu same prema crpnoj stanici pa je održavanje kanala puno lakše", istaknuo je.

Direktor Vodovoda Lukša Matušić govorio je o budućim projektima Vodovoda.

"Ostaju nam ulice koje nisu odrađene kroz projekt aglomeracije. Sad je bio fokus na Stradunu koji je bio u očajnom stanju, bilo je puno zatrpanih dionica, masnoće i građevinskog materijala. Izgradili smo 200 metara novog cjevovoda, novu mrežu hidranta pa je samim time i bolja opskrba grada. Još nam je ostalo 30-ak ulica koje su izazov za Vodovod", kazao je Matušić.

Gradonačelnik Mato Franković pohvalio je Tončija Jankovića na dobro odrađenom poslu.

"Za izvesti ovaj posao treba biti entuzijast i zaljubljenik u taj posao, a kod Tončija se vidi ljubav prema tom poslu. Drago mi je da sam u svom mandatu doživio čist kanal ispod Straduna, obnovljene Jezuite... to govori kako se skrbi o baštini. Mi smo ovaj grad naslijedili i sačuvat ćemo ga budućim generacijama", poručio je Franković.

Popularni Članci