/* */

Novi vatrogasni dom čeka GUP, problem bi mogao biti UNESCO: „Došli smo do maksimuma, bez novog doma slijedi nazadovanje“

Autor: Petra Srebrović

Gorjelo je prošlog vikenda na plaži Mandrač, ali srećom samo suncobran. No i taj manji požar otvorio je puno veće pitanje: kad će vatrogasci dobiti novi vatrogasni dom, koji nije na Buži, kako bi na intervencije mogli izaći lakše i brže? 

Bili su večernji sati, turistička sezona je u jeku, ali i sezona požara. U 22 sata dubrovački vatrogasci zaprimaju poziv - gori šuma na Mandraču. Na teren odmah izlazi sedam vatrogasaca s tri vozila Javne vatrogasne postrojbe Dubrovački vatrogasci, spremni na još jednu potencijalno opasnu intervenciju. Međutim, po dolasku ustanovili su kako se ipak radilo 'samo' o zapaljenom suncobranu.  

I dok se požar brzo lokalizirao i nije bilo veće materijalne štete, intervenciju je ponovno obilježio problem koji se, unatoč ponavljanjima, i dalje ne rješava. Kao i po tko zna koji put do sada, vatrogasci su se teško probili između silnih taksista i autobusa na Pilama.  Snimka koja se dijelila društvenim mrežama jasno prikazuje kolonu vozila, mahom taksista i autobusa, kroz koju su se vatrogasci morali "probiti" kako bi stigli do odredišta. 

Dubrovački vatrogasci, tihi heroji poznati po brzoj i organiziranoj reakciji, ponovno su uspjeli. Probili su se kroz prometnu gužvu, stigli na mjesto intervencije i uspješno ugasili manji požar. Ipak, jedno pitanje glasno zvoni - što ako sutra ne uspiju? Što ako u toj „jednoj sekundi ili minuti više“ u gužvi, izgori šuma, apartman, restoran s gostima… Tko će odgovarati? Nitko, jer nitko nije kriv za prometnu gužvu. Ali pitanje je tko bi se onda 'grizao' što ovaj problem nije riješen puno ranije, ako postoji već godinama, pa i desetljećima.  

Ovaj slučaj, koliko god djelovao minorno, upozorava na krupniji i trajniji problem, a to je nedostatna infrastrukturna podrška jednoj od ključnih službi u gradu. Pile su prometno čvorište autobusima, svakodnevno je zakrčeno turističkim vozilima, dok vatrogasci, čije se sjedište nalazi u neposrednoj blizini, moraju ozbiljno manevrirati kako bi se probili kroz gužvu. Vidjet ćete ih tako kako voze pločnikom, probijaju se kroz 'iglene uši' između vozila s jedne i stoljetnog kamena s druge strane, pod sirenama koje iznova upozoravaju na dugogodišnji problem.  

Zato je ponovno aktualizirano pitanje izgradnje novog vatrogasnog doma, koji bi, kako dubrovački vatrogasci govore već godinama, bio presudan za unapređenje sustava zaštite i spašavanja u gradu, ali i poboljšao njihove uvjete rada. Postoji ideja, postoji potreba, ali što je s realizacijom?  

ČEKA SE NOVI GUP 

Zapovjednik JVP Dubrovački vatrogasci, Zdravko Kovačić, u srpnju prošle godine, kratko nakon što je preuzeo dužnost na mjestu zapovjednika, za Dubrovački dnevnik je rekao kako mu je „postrojba dala sve, a da će on njoj dati novi vatrogasni dom“. Danas otkriva više o trenutačnim izazovima i planovima za novi dom, ali i što sve Dubrovnik riskira, ako ovakve situacije i dalje budu 'gašene' samo privremeno.  

Prema njegovim riječima, rješenje gorućeg problema je u izmjeni Generalnog urbanističkog plana. Upravo se u tim izmjenama, kaže, očekuje ucrtavanje lokacije za novi vatrogasni dom, na magistrali, iznad Ilijine glavice prema zapadu, u blizini prostora gdje se sada nalazi gradski vodospremnik.  

„Situacija je takva da idu izmjene GUP-a i ja se duboko nadam da će u tim izmjenama ta lokacija biti predviđena za vatrogasni dom. Ali tu postoji jedna stvar, navodno UNESCO radi problem jer se radi o buffer zoni“, rekao je Kovačić, dodavši kako vjeruje da se kroz konstruktivan dijalog ipak može pronaći rješenje. 

SPLITSKI PUT NIJE OPTIMALNO RJEŠENJE, MORA BITI MAGISTRALA 

Naglašava kako bi upravo ta lokacija bila optimalna, s nje bi se lako pokrivao i zapadni dio grada, uključujući Orašac, čija bi se sadašnja ispostava u tom slučaju mogla ugasiti.  

„Bila je spominjana lokacija ispod mosta, na Splitskom putu, tamo gdje je Vrtlar. Ali po pitanju struke to nije zadovoljavajuće jer se ponovno ‘cijepa’ postrojba. Kako s te lokacije Orašac ne možemo pokriti brzo i jednostavno, tada bismo morali imati tri jedinice: Orašac, Splitski put i Grad, a to bi značilo da svaka postrojba ima po pet ljudi. Kad krenu godišnji odmori, ostajete bez dovoljnog broja ljudi za ozbiljnu intervenciju“, upozorava Kovačić. 

Zbog toga bi bilo za očekivati kako su Grad, kao naručitelj GUP-a, i izrađivač GUP-a u procese planiranja uključili i vatrogasce, s obzirom na to kako samo oni znaju i mogu dati konkretne tehničke i operativne uvide. Međutim, do toga još uvijek nije došlo.  

„Trenutačno nitko ne razgovara s nama. Ali, prije tri godine, dok je još uvijek Stjepko Krilanović bio zapovjednik, podnijeli smo pismeno očitovanje po pitanju vatrogasnog doma. Vatrogasni dom zapravo je već bio u GUP-u, ali je u zadnjim izmjenama izbrisan. Tražili smo da se vrati na istu lokaciju, a ako ne može tamo, da se pronađe nova, ali svakako na magistrali“, rekao je zapovjednik.  

Možda je upravo to pismeno očitovanje razlog zbog kojeg je izostao daljnji razgovor, jer je shvaćeno dovoljno ozbiljno da će se i realizirati  No, i dalje ostaje pitanje je li to dovoljno i je li takav pristup ispravan kada se radi o jednoj od najvažnijih službi u gradu. 

ZONA JE SMANJILA GUŽVU I POMOGLA VATROGASCIMA  

Kovačić je komentirao i prometnu gužvu na Pilama zbog koje su vatrogasci nakratko 'zapeli' pri izlasku na intervenciju gašenja požara na Mandraču. Kaže kako je ova godina ipak znatno bolja, što se tiče gužvi oko Grada, u odnosu na prethodnu. Ipak, problem i dalje nije nestao.  

„To je bio prvi put ove godine da nam se dogodilo da smo 'zapeli', a prošle je godine to bilo redovno. Recimo, prošle godine, kad bismo vidjeli da se stvaraju zastoji, jedno bismo vozilo izmjestili na most dr. Franja Tuđmana, s posadom, jer bi otamo brže stigli do Lapada nego iz postrojbe“, pojasnio je. 

Poseban prometni režim u zoni oko povijesne jezgre definitivno je, kaže, donio poboljšanje. Postoji i stalna komunikacija operativnog centra vatrogasaca sa službom koja upravlja režimom, kako bi im u slučaju hitne potrebe poboljšali protok oko Grada.  

„Zona je učinila dobro. Ovo je bio prvi put da smo ostali u čepu, ali nije bilo strašno. Znalo se prošle godine događati da s upaljenom rotacijom stojimo pred vratima postrojbe i ne možemo se uključiti u promet“, kazao je Kovačić. 

Na pitanje kada se nada gradnji novog vatrogasnog doma i hoće li to dočekati prije mirovine, zapovjednik odgovara sa zadrškom, ali i optimizmom. 

„To je dobro pitanje jer imam uvjete za penziju i danas. Kad bi se počeo graditi do kraja mog mandata, bio bih sretan. Kad se krene graditi, to je već pola posla obavljeno, i to onaj najteži dio. Mandat je pet godina, a evo prva godina je prošla, baš mi je danas godišnjica (23.lipnja, op.a.). Došli smo do maksimuma i nešto se mora rješavati. Kad počnete stagnirati, onda to nakon nekog vremena više nije stagnacija, nego nazadovanje“, zaključio je zapovjednik dubrovačkih vatrogasaca, Zdravko Kovačić. 

Popularni Članci