NOVA PRAVILA NA PILAMA? Na stolu ukidanje vinjeta: 'Rezidencijalni gosti su u lošijem položaju od kruzerskih!'

Autor: Petra Srebrović Autori fotografija: Grgo Jelavić/PIXSELL

Odgađa se implementacija zone posebnog prometnog režima oko Grada, a razgovara se i o mogućem ukidanju vinjeta za autobuse koji se zaustavljaju na Pilama i iskrcavaju goste s kruzera. Zaključci su to sa sastanka na kojem su sudjelovali predstavnici Grada i putničkih agencija koje posluju u Dubrovniku 

Zona posebnog prometnog režima koja je trebala biti implementirana ovih dana, ipak će 'na čekanje'. Rezultat je to tragične nesreće koja se dogodila sredinom veljače na Jadranskoj magistrali iznad grada kada se ogroman komad stijene odlomio sa Srđa i pao na kombi koji je prolazio tom cestom iz Župe dubrovačke prema gradu. U odronu je smrtno stradala jedna osoba, dok je jedna osoba teško ozlijeđena.  

Ovo nije prvi put da se događaju odroni sa Srđa, ali je izgubljen život bio konačni alarm za uzbunu, pa će se uskoro pristupiti postavljanju zaštitnih ograda duž kritičnog dijela prometnice kako bi se i cesta i ljudski životi zaštitili od budućih odrona. Za početak je riječ o postavljanju 150 metara ograde na najkritičnijem dijelu, ali bit će potrebno postaviti ograde duže i od kilometra.  

Zbog tih radova na cesti će dolaziti do otežanog prometovanja, a vrlo vjerojatno i do zatvaranja prometnice.  Kako je riječ o jednoj od najfrekventnijih prometnica koja vodi iz grada prema Župi dubrovačkoj i Konavlima, Zračnoj luci Ruđer Bošković, ali i granicama s Crnom Gorom i BIH; ceste ispod magistrale – Zagrebačka ulica, Ulica Petra Krešimira IV. i Ulica dalmatinske brigade postat će 'žile kucavice' za rutu koja vodi iz grada.  

Sve te ulice obuhvaćene su i Odlukom o zoni posebnog prometnog režima, pa se njena implementacija ipak mora odgoditi. Jasno je kako se ne može zabraniti promet velikom broju vozila kroz ulice koje vode iz grada u trenutku kada ključna prometnica biva zatvorena ili pod opterećenjem zbog radova, a jedini drugi izlaz je kroz Komolac preko Brgata, cestom koja je strma, vijugava i uska i nedovoljna za izdržati opterećenje koje je očekivano.  

Osim odgađanja potpune implementacije zone posebnog prometnog režima oko Grada, još jedna novost pred ovu turističku sezonu je i moguće ukidanje vinjeta za autobuse koji se zaustavljaju na Pilama i iskrcavaju goste s kruzera. Riječ je o zaključcima sa sastanka koji su održali gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković i njegova zamjenica Jelka Tepšić s predstavnicima putničkih agencija koje posluju u Dubrovniku.  

VIŠE FLEKSIBILNOSTI ZA DOMAĆE  

Predsjednik Strukovne grupe putničkih agencija Županijske komore Dubrovnik, Daniel Marušić objasnio je kako je na sastanku bilo riječi o Odluci koja se tiče zaustavljanja i parkiranja turističkih autobusa na Pilama, odnosno u zoni posebnog prometnog režima, kao i o Odluci o uvjetima ulaza, prometovanja i izlaza vozila iz zone posebnog prometnog režima.  

Goran Mratinović/DD

„U ime agencija sam naglasio kako bi cijeli režim prometa oko Pila i zaustavljanja trebao biti fleksibilniji, ali i bolje organiziran što se tiče rezidencijalnih gostiju. Oni su i dalje u jednom nepovlaštenom statusu. Još uvijek smatram kako povlašteni status imaju nositelji koncesija, tj. oni koji imaju koncesiju s Lučkom upravom, odnosno agencije i kruzeri koji prevoze goste s kruzera. Oni imaju više fleksibilnosti i prava korištenja Pila, naspram dubrovačkih agencija koje nude usluge rezidencijalnim gostima. Dakle grupe i turisti koji borave u Dubrovniku su de facto u nepovoljnijem položaju što se tiče bukiranja termina i korištenja Pila“, govori Marušić i dodaje kako smatra da je potrebno uvesti određene promjene.  

„Ne bi se smjelo dopuštati da nositelji vinjeta neograničeno dolaze na Pile i bukiraju slotove u najfrekventnijim periodima, a da onda s druge strane rezidencijalne goste degradiramo u korištenju Pila. Svi se mi, od agencija do Turističke zajednice, Grada Dubrovnika, hotela, ugostitelja i svih ostalih subjekata, borimo za rezidencijalne goste cijene godine, želimo ih dovesti u Dubrovnik, da ovdje borave duže i troše, a onda ih se stavlja u nepovoljniji položaj“, upozorava Marušić.  

NEKADA SE IDE I MIMO PRAVILA  

Marušić je naveo primjere koji su se događali u sezonama 2023. i 2024. godine.  

„Gost bi htio doći iz Vile Dubrovnik, Palacea ili Orašca na Pile, javio to dva-tri dana ranije, a ne postoji mogućnost da ga se dovede jer su svi slotovi rezervirani za kruzerske goste. Onda taj gost s kruzera dođe u Grad na nekoliko sati, ali nositelji vinjeta koji ga dovode na Pile imaju neograničen broj dolazaka i mogu bukirati Pile unaprijed mjesecima pa i godinama. Tada naš rezidencijalni gost, koji stoji u Dubrovniku duže, troši više i za kojega smo se svi borili da dođe, ne može doći željenim načinom na Pile, jer mu se to ne dozvoljava“, iznosi Marušić i dodaje kako se u takvim situacijama moralo iznalaziti rješenja.  

„Mi smo takvih situacija, u kojima nema slotova za rezidencijalne goste, imali. Onda se telefonira, traže se rješenja, nekad se ide i mimo pravila, pa se iskrcava goste na ilegalna mjesta. Recimo, navečer kada je rampa postavljena, a nema nikoga na Pilama... A gdje bismo trebali ukrcati i iskrcati goste ako tijekom dana imamo promjenu u programu, pa kasni brod, kasni avion... Ako želite promijeniti slot u sistemu – ne možete jer su svi slotovi zauzeti“, iznosi Marušić pa govori kako ih se onda upućuje na druge načine prijevoza poput taksi vozila ili Libertasovih autobusa, što u njihovom organiziranom turizmu, jednostavno nije opcija.  

Grgo Jelavić/PIXSELL

Autobusi koji prevoze kruzerske goste plaćaju 3000 eura godišnju vinjetu i imaju neograničen broj iskrcaja na Pile

REZIDENCIJALNIM GOSTIMA ISTA PRAVA KAO KRUZERAŠIMA 

„Naša inicijativa je da se sustav napravi što više otvorenog tipa, da rezidencijalni gosti Dubrovnika imaju jednaka prava kao što ih sada imaju kruzerski gosti. Kruzerski gosti sada, u odnosu na rezidencijalne goste, imaju jedan privilegirani sustav zaustavljanja na Pilama. To je zapravo u početku i bila namjera, da se organizira i kontrolira turiste koji dolaze s kruzera, ali smo u tome mi, dubrovačke agencije koje dovode rezidencijalne goste, ispali iz slike. Dubrovnik dnevno ima dva do tri kruzera, oni po godinu dana unaprijed znaju kada će uploviti i isploviti pa mogu slobodno i bez ikakvih konsekvenci bukirati slotove na Pilama. U isto vrijeme mi, dubrovačke i sve druge agencije, koji imamo rezidencijalne goste, ne možemo znati godinu dana unaprijed kako će izgledati program grupe, kada bi htjeli doći na Pile, kada bi htjeli imati večeru i slično“, iznosi Marušić i upozorava kako nije realno bukirati slotove na Pilama pa po tome raditi programe grupama.  

„Tako se jednostavno ne može raditi, jer mi ne znamo dovoljno unaprijed kojim avionom i kada gosti dolaze u grad. Znamo otprilike neke stvari poput koliko će tu boraviti, ali stvari se u današnjem svijetu brzo mijenjaju. To nije turizam kao prije 20 ili 30 godina kada se sve ispoštovalo onako kako je dogovoreno mjesecima ranije. U današnjem svijetu vi mjesec ili dva ranije ne znate ni program grupe, pa nekad čak niti hoće li grupa doći jer se dolasci znaju potvrđivati kasnije“, govori.  

Napominje kako sve agencije, Turistička zajednica, Grad, hoteli i brojni stručnjaci ulažu ogromno vrijeme, znanje i iskustvo kako bi se doveli rezidencijalni gosti.  

„Ne znam niti koliko puta i sam volontiram na nekim stvarima, dajem svoje vrijeme i život da bih doveo tog rezidencijalnog gosta, a da bi on de facto bio odbijen u dolasku na Pile, iako ga želi platiti po punoj cijeni“, rekao je Marušić i dodao kako je na sastanku s gradonačelnikom i zamjenicom iznio sve te probleme, a s druge strane je imao sluha.  

„Obećano je da će se sve to uzeti u obzir, da će se regulirati i biti bolje. Rečeno je kako ćemo zajedno komunicirati i nastojati riješiti te probleme. Obećanja imamo već neko vrijeme pa se nadam da će se ona i realizirati kako se ne bi ponavljali scenariji iz prošle i pretprošle godine“, govori.   

NA STOLU UKIDANJE VINJETA  

Marušić govori kako rješenje vidi u promjeni nekoliko članaka i stavaka u Odluci o zaustavljanju na Pilama i to na način da se agencije koje prodaju smještajne kapacitete Dubrovnika, stavi u povoljan položaj kao što su u povoljnom položaju gosti s kruzera.  

„Danas vinjete isključivo mogu dobiti agencije koje imaju koncesije s Lučkom upravom, a one agencije iz Dubrovnika koje nemaju koncesiju ne mogu dobiti vinjete. Jedna solucija je rješavanje toga pitanja, a druga solucija je ukidanje vinjeta. To je čak i predloženo na sastanku, a iz Grada Dubrovnika su nam rekli da se radi na tom pitanju ukidanja vinjeta“, otkrio je Marušić koji smatra kako je to najpravedniji način rješenja problema.  

„Najbolje bi bilo ukinuti vinjete, a ako ih se ostavlja, onda ih treba staviti pod veću kontrolu. U tom slučaju, vinjeta ne bi smjela značiti neograničeno korištenje Pila, kao što je to danas slučaj, i to po povoljnijoj cijeni, isključivo i samo za neke. Dok s druge strane govorimo o najskupljoj cijeni za dolazak rezidencijalnih gostiju“, govori Marušić i pojašnjava kako sada cijena dolaska na Pile iznosi 140 eura, dok korisnici godišnjih vinjeta mogu dolaziti koliko god puta u danu žele i to plaćaju samo 3000 eura godišnje.  

Goran Mratinović/DD

„Vidjet ćemo koje će se rješenje naći, ali ja se iskreno nadam da će to biti sustav kao recimo u Veneciji. Ne treba se ništa posebno uvoditi, nego najaviti dolazak, doći i platiti“, predlaže i govori kako bi ipak cjelokupni sustav evidencije dolazaka trebao biti fleksibilniji i bolje prilagođen vrsti turista.  

„Ako se dolazi shuttle busom, očito je da će on stajati na Pilama duže, jer mu je potrebno određeno vrijeme dok prikupi sve goste, a to traje. Ako imate smještajne goste, onda se njih ne mora čekati pojedinačno jer oni dolaze grupno pa zauzimaju i kraće vrijeme“, iznosi.  

Marušić smatra kako su ograničenja u gradu poput Dubrovnika itekako potrebna, ali i kako njih treba jasno komunicirati.  

„Ako se danas krećete gradom kao stranac, pogotovo kao Francuz, Talijan ili Španjolac vidjet ćete displeje, a ne znate ni engleski, a kamoli hrvatski jezik na kojemu su ispisana upozorenja. Nejasna je sva ta signalizacija i nedostaju jasne upute. Sva ta priča oko zone je trebala biti bolje iskomunicirana, pa čak niti lokalci nisu dovoljno upućeni u svako 'što i kako'. Ipak, znamo sada kako će se uvođenje zone odgoditi zbog situacije na magistrali“, zaključuje Marušić.  

RAZGOVARA SE DUGO, RJEŠENJA SE ČEKAJU 

Razgovori putničkih agencija s Gradom Dubrovnikom, Turističkom zajednicom grada Dubrovnika i Hrvatskom gospodarskom komorom traju već duže vrijeme. Odrađeno je puno sastanaka, ali i dano obećanja pa se u agencijama nadaju kako će ona biti i ispunjena. Ožujak je tu, predsezona samo što nije krenula, uskoro kreću prvi letovi, prve grupe, ture, konferencije pa i kruzeri. Sve kreće, pa je jasno kako treba intenzivirati i razgovore i doći do zajedničkih zaključaka, a u konačnici i odluka koje će biti na korist Gradu, građanima, turistima i poduzetnicima. Jednima negdje manje, drugdje više, kako to i biva s kompromisima.  

Bilo kako bilo, mnogi će odahnuti na vijest o odgodi uvođenja zone posebnog prometnog režima jer još koji tjedan ne moraju misliti o žutim, zelenim, smeđim, crvenim i svim drugim šarenim propusnicama. Drugi koji su značenje propusnica 'pohvatali', sada bi se mogli hvatati za glavu zbog očekivanih gužvi bez uvođenja zone posebnog prometnog režima.  

Vijest o mogućem ukidanju vinjeta isto će tako jednima uljepšati nadolazeću sezonu, a drugima će 'pasti mrak na oči'. U gradu poput Dubrovnika nemoguće je zadovoljiti sve interese, no pravila se moraju jasno znati i komunicirati. Od nadležnih se još očekuje konačna verzija pravila.  

Popularni Članci