KOMENTAR ČITATELJA Potrebno je hitno zabraniti električne romobile u Dubrovniku
Čitatelj nam se obratio s komentarom na veliki problem u Dubrovniku
Prenosimo ga u cijelosti:
"Romobili su posljednjih pet godina preplavili Dubrovnik i Cavtat, a danas su postali jedno od najvećih sigurnosnih pitanja u prometu. Naizgled bezazleno prijevozno sredstvo koje se reklamira kao „ekološka i brza alternativa“, u praksi je opasnost – i za vozača i za sve nas koji dijelimo ulice i nogostupe s njima.
Osobno sam svjedočio sudaru na Bulevaru kada se romobil doslovno zabio u automobil. Vozač je poletio preko upravljača i glavom udario u šofer šajbu – jer romobil, za razliku od motora ili automobila, nema nikakav dio koji bi prilikom sudara apsorbirao udarac. Na romobilu tijelo vozača je „prva crta obrane“, a udarac gotovo uvijek znači težak pad. Još gore – većina vozača ne nosi ni zaštitnu kacigu ni štitnike, pa su ozljede u takvim nesrećama posebno teške.
Podaci to potvrđuju: samo u prvoj polovici 2025. godine zabilježeno je 257 hitnih prijema zbog nesreća s električnim romobilima u Hrvatskoj. A brojke će, nastavi li se ovaj prometni kaos, rasti. U Dubrovniku je dodatni problem što sve veći broj stranih radnika koristi romobile za kretanje gradom – često bez ikakve vozačke dozvole, bez prometnog znanja i bez svijesti o opasnostima.
Zakonski okvir postoji, barem na papiru. Od 2022. godine romobili se smiju voziti najviše 25 km/h, vozači su obvezni nositi kacigu i reflektirajući prsluk, a vožnja nogostupom je – vjerovali ili ne – dopuštena. Upravo ta posljednja odredba poražavajuća je za društvo: romobil na nogostupu ugrožava pješake, posebno djecu i starije, a zakonsko „blagoslivljanje“ takvog ponašanja pokazuje da zakonodavci nisu učili iz tuđih grešaka.
Pogledajmo Pariz ili Madrid – ondje su romobili zabranjeni jer su postali opasni za sve sudionike u prometu. Zašto bi Dubrovnik čekao desetke teških ozljeda i možda prvi smrtni slučaj da bi reagirao? Prvi korak mogao bi biti zabrana romobila i bicikala na Šetnici u Uvali Lapad – tamo se svakodnevno miješaju turisti, djeca i rekreativci, a incidenti su samo pitanje vremena. Nakon toga bi trebalo postupno ograničiti prometovanje romobilima i na drugim dijelovima Grada, posebno ondje gdje nema biciklističkih staza."