Hrvatska prelazi na euro, evo što to znači za dubrovački turizam i ugostiteljstvo
Potpredsjednik Vlade i ministar financija Zdravko Marić krajem godine najavio je kako će kroz zakon o euru biti regulirana obveza dvojnog iskazivanja cijena, kako bi se ublažili pritisci na inflaciju. Vlada je 1. siječnja 2023. godine odredila kao datum kada bi Hrvatska trebala biti spremna za eurozonu.
Uvođenje eura za Dubrovnik je posebno zanimljivo i zbog razvijenih turističkih djelatnosti. Vlasnica agencije Dominium Travel i potpredsjednica Strukovne grupe turističkih agencija pri Hrvatskoj gospodarskoj komori Slavica Grkeš tvrdi kako se u turističkom sektoru u Dubrovniku odavno formiraju izlazne cijene u eurima, kako na portalima, tako i prema partnerima. No, nije sigurna jesmo li zaista spremni na prelazak.
„Ovako kad preračunam kako je, kako statistika kaže (i oni koji žele da je statistika u pravu), prosječna plaća u Hrvatskoj 900 eura, to je bruto 1400-1500 eura. Možda će jasnije ljudima biti koliko plaćaju doprinose i kakvu vrijednost za novac dobivaju za to. Možda se zapitamo. Strah me da cijene, u procesu preračunavanja, još više ne narastu, zaokruže se na više. Nije baš to dobro na ovo divljanje cijena kojima trenutno svjedočimo, pogotovo za socijalne kategorije i umirovljenike čija primanja se ne usudim ni otprilike preračunati,“ kaže Grkeš.
Ako poskupljenja bude, slažu se stručnjaci, prije će se dogoditi kod usluga i proizvoda koji nisu nužni, nego kod onih koji to jesu. U ono što nije nužno spadaju kafići i restorani, stoga bi se tu mogla dogoditi određena podizanja cijena. Predsjednica Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika Dubrovačko - neretvanske županije Nikolina Farčić kaže kako bi ugostiteljima svakako bilo pametno već sada krenuti s pripremama.
„Što se tiče pripreme u kontekstu ugostiteljstva, ako se rade tiskani materijali i cjenici, mislim da je to još uvijek na vrijeme, budući da je početak godine inače rezerviran za pripreme, dopune, izmjene menija, cjenika i sl. prije početka sezone pa se kroz iste može odraditi i ova zakonska obveza. U digitalnim oblicima izmjene se rade unutar istih te su svakako bolja opcija, a ujedno su i smjer u kojem i ugostiteljstvo treba ići, znači u smislu digitalne transformacije. Trebat će uskladiti softverska rješenja s onima koji servisiraju ugostiteljstvo te organizirati logistiku oko novca. Zahtjevno jest, navrijeme se treba pripremiti i posložiti unaprijed korake u ovoj tranziciji. Zasigurno o tome već sada treba razmišljati kako bi se izbjeglo potencijalne probleme,“ kaže Farčić.
Iz tiskanog izdanja Dubrovački dnevnik petkom.