ČEŽNJA STARA STO GODINA Hoće li se izgraditi uspinjača s Posata do Gornjeg Konala?
Ono što ipak jest točno je da postoji inicijativa o tome starija od svih gradonačelnika koji su do danas predsjedavali Dubrovnikom.
Naime, sama inicijativa datira iz 1901. godine, a pokrenuo ju je tadašnji poduzetnik Niko Srinčić. Vidjevši u tom pothvatu i svoju, i opću korist, početkom te godine je zatražio dozvolu Ministarstva željeznica da započne tehničke pripremne radnje za jednu uspinjaču s Pila, uz Posat, na Gornji Kono.
Iz knjige Iva Perića
U knjizi Iva Perića pod naslovom 'Povijest dubrovačkog turizma do II svjetskog rata' piše kako je pješačenje uz Posat do Gornjeg Konala vrlo naporno radi velike uzbrdice, a da Gornji Kono, kao mirno šetalište s kojeg se steru prekrasni široki vidici, privlači ne samo Dubrovčane, nego i same turiste. Kada su u Dubrovniku započeli radovi na uvođenju električne rasvjete, javile su se i zamisli o mogućnosti uspostavljanja električne uspinjače.
Planove upropastio Prvi svjetski rat
Dvanaest godina kasnije, dakle 1913. ili prije malo više od 100 godina, tadašnji lokalni list je informirao o tome kako se nekolicina Dubrovčana zauzela za inicijativu iz 1901. godine te da su oni uporni u svom nastojanju da se uspinjača stvarno i izgradi, a iz uvjerenja kak bi ona donijela znatnu korist svim stanovnicima Konala. Spomenuti građani pozivaju zainteresirane žitelje Dubrovnika da dođu 27. travnja 1913. godine na dogovorni sastanak u općinsku vijećnicu.
Na tom sastanku je izabran Odbor za izgradnju, a lokalni je list s entuzijazmom pisao o tome kako u Dubrovniku, najmirnijem gradu pod nebeskim svodom, predstoji prometni prevrat jer će izgradnja uspinjače puno značiti za 'budućnost Grada'. Izgradnja uspinjače Pile – Gornji Kono je ostala tek u zamisli kao jedna neostvarena želja i potreba tadašnjih Dubrovčana, najviše zbog predratnih prilika i početka Prvog svjetskog rata koji su omeli i onemogućili nastojanje da se ona i izgradi.
Može li se pokrenuti slična inicijativa ponovno nakon sto godina?
Zasigurno se u današnjim vremenima uspinjača ne bi gradila kao želja da se poboljša život žiteljima s Konala, međutim zagovornici ovog ili sličnog projekta sigurno bi mogli pronaći argument u otežanom pristupu javnoj garaži, koja bi se na taj način atraktivno približila Pilama, odnosno staroj gradskoj jezgri.
Nikša Klečak / Dubrovački dnevnik