/* */

Bonačić Obradović i Marčinko predstavile rješenja za promet: kružni tokovi, garaže, pothodnici i nathodnici...

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: IBM

Kandidatkinje koalicije Slobodno (SDP, Srđ je Grad, Možemo!) za gradonačelnicu Anita Bonačić Obradović i njezinu zamjenicu Petra Marčinko predstavile su program koalicije na temu prometnih rješenja u Dubrovniku. 

Bonačić Obradović je naglasila kako je riječ o realnim rješenjima koje je moguće brzo primijeniti kako bi se poboljšala protočnost prometa. 

POTHODNICI I NATHODNICI, GARAŽE, KRUŽNI TOKOVI

"Tuneli, brzi vlakovi i leteći automobili lijepo zvuče u predizbornim programima. Ali Dubrovniku danas nedostaje ono osnovno: infrastruktura koja funkcionira, dosljedna primjena reda i jednostavna, provjerena rješenja koja stvarno služe ljudima. Potreban je Strateški plan prometno-prostornog planiranja u čije središte se stavlja čovjek, a ne automobil. Plan daje smjernice i mjere za razvoj cjelokupnog prometnog sustava uz povećanje mobilnosti svih njegovih korisnika, a ne samo povećanje kapaciteta cestovne infrastrukture. Zbog povijesnog urbanizma, uskih ulica i ograničenog prostora, potrebna su inovativna rješenja koja će uravnotežiti mobilnost, održivost i očuvanje baštine", kazala je Bonačić Obradović. 

Kako bi se to postiglo, Bonačić Obradović naglašava kako je potrebno poboljšati protočnost vozila, a kako se to postiže micanjem parkiranih vozila s prometnica na kojima se onda promet može odvijati i u više trakova. naglasila je i kako nove prometnice nemamo gdje graditi, ali kako je moguće poboljšati stanje na već postojećima. Pri tom dodaje kako građani to rade jer nemaju rješenje za pitanje prometa, a ona ga vidi u gradnji novih garaža. 

"Kroz privatno javno partnerstvo s građanima gradit ćemo na gradskim parcelama garaže slično principu groblja. Grad daje parcelu i odriče se komunalnog doprinosa, građani plaćaju izgradnju garaže i dobivaju parkirno mjesto na koncesiju na određeno razdoblje, primjerice od 30 do 50 godina", kaže Bonačić Obradović. 

Na taj način trenutno pokrećemo projekte za rješavanje gorućeg problema, Grad ostaje vlasnik parcele i ne ulaže vlastita sredstva, građani povoljno rješavaju problem parkinga jer nemaju trošak kupovine parcele niti plaćanja komunalnog doprinosa, parkirna mjesta podižu vrijednost stanova, rješava se problem prometa u mirovanju i stvaraju se preduvjeti za oslobođenje ulica od nepropisnog parkiranja", tvrdi Bonačić Obradović. 

"Potrebna nam je nova prometna studija za dugoročna rješenja povećanja protočnosti prometnica, dok u međuvremenu provodimo intervencije temeljene na inputima građana i stručnjaka, poput odvajanja prometa pješaka od prometa vozila putem nathodnika i pothodnika, uvođenja kružnih tokova na najvećim raskrižjima u gradu, povratak taksi prijevoza niz Boninovo u periodima vršnog prometnog opterećenja i uvođenja video nadzora sigurnosti i reda u prometu", istaknula je Bonačić Obradović. 

POBOLJŠANJE JAVNOG GRADSKOG PRIJEVOZA

Marčinko je kazala nešto više o njihovoj viziji poboljšanja javnog gradskog prijevoza. 

"Libertas, kao i svako javno poduzeće, postoji da bi pružalo javnu uslugu. To znači – prvenstveno uslugu za građane ovog grada, a tek onda za turiste. Iako imamo najskuplju kartu s obzirom na dužinu relacija, vozni redovi ne prate potrebe radnika, učenika, umirovljenika, niti su prilagođeni potrebama kao što je odlazak liječniku, pogotovo u manjim prigradskim naseljima. Linije nisu koordinirane za presjedanja, a tijekom turističke sezone Libertas više služi kruzerskim turistima dok građani na stanicama diljem Grada na suncu čekaju autobus koji možda neće doći.

Zaposlenici Libertasa, nakon što je Grad 2019. angažirao trostruke skuplje ZET-ove vozače, masovno odlaze u taksiste, a 2020. Libertas značajno ukidanja ili reducira linije uslijed korone. Neke od njih, poput petice, nisu nikad vraćene u istom obujmu: 2008. je imala 14 polazaka i vozila svaki dan, cijeli dan. Danas ima 6 polazaka i to samo radnim danom. Istovremeno, najnovija Studija procjene prihvatnog kapaciteta otkriva da je jedan od ključnih izazova u optimizaciji javnog prijevoza nedostatak preciznih podataka o broju prevezenih putnika. Grad, dakle, javnim prijevozom upravlja temeljem subjektivnih procjena djelatnika - recept za kaos kojem godinama svjedočimo", kazala je Marčinko. 

Potom je predstavila rješenja.

"To su: 

-Monitoring korištenja linija – uspostaviti stvarni digitalni sustav nadzora stvarnog broja putnika na svim linijama i u svim različitim periodima dana.

- Reorganizacija mreže linija i reforma voznog reda - postojeća je stara 35 godina i ne odgovara urbanističkom stanju grada. Potrebna je moderna, racionalna i uključiva mreža, koja se oslanja i na kotarske linije poput 8A i 2A

-Digitalizacija javnog prijevoza - aplikacija za planiranje putovanja i kupnju karata online, više aparata u autobusima za kupnju karata te ugradnja aparata na stajalištima uz jačanje kontrole karata

-Pametno korištenje EU sredstava – kupnja autobusa usmjerena na jačanje gradskih i prigradskih, a ne kruzerskih linija.

-Jačanje radničkih prava – osigurati dostojanstvene uvjete rada i veća materijalna prava ne samo za vozače Libertasa, već i za zaposlenike Autobusnog kolodvora. Vozač treba biti vozač, ne i blagajnik i turistički vodiči", kazala je Marčinko. 

VEĆA SIGURNOST U PROMETU 

Potom je predstavila i rješenja za povećanje sigurnosti u prometu.

"Predlažemo sljedeće mjere: 

-Uređenje i proširenje nogostupa gdje god je to infrastrukturno moguće, kako bi se osigurala sigurna pješačka komunikacija.

-Poboljšanje vidljivosti pješačkih prijelaza, osobito u noćnim satima – kroz uvođenje dodatne javne rasvjete te jasnije i trajnije označavanje zebri.

-Postavljanje usporivača prometa na svim prometnicama uz škole i vrtiće te osobito naseljima na magistrali poput Sustjepana i Trstenog…)

-Postavljanje kamera za kontrolu brzine na prometno kritičnim točkama (Sustjepan, Magistrala, Ploče, Mokošica), s mogućnošću proširenja na sustav automatskog kažnjavanja nakon testnog razdoblja prilagodbe

-Kroz Vijeće za prevenciju kriminaliteta jačati prometnu kontrolu

-Uvođenje i stroga kontrola parkirnih mjesta za roditelje s djecom ispred pedijatrijskih ambulanti, uz jasno označene, vremenski ograničene parkirne zone ispred Doma zdravlja, u Mokošici, na Pločama i kod DOC-a.

-Osiguranje dovoljnog broja parkirnih mjesta za osobe s invaliditetom, uz omogućavanje prolaska vozilima s invalidskom oznakom rutom Boninovo - Pile kako bi se olakšao pristup najfrekventnijim invalidskim mjestima u gradu", kazala je Marčinko. 

Popularni Članci