Jadrolinijin kruzer Adriana, od svojih grčkih početaka do ukrajinske krize i posljednjih dana

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: Osobna arhiva
Grci su od samih početaka bili jedni od glavnih nositelja razvoja programa brodskih kružnih putovanja Sredozemljem. Uglavnom su u inozemstvu kupovali starije brodove, teretne i putničke, pa ih potom u svojim malim improviziranim brodogradilištima u okolici Pireja kompletno preuređivali za luksuzna krstarenja. U većini slučajeva su ih registrirali u zemljama takozvanih zastava pogodnosti, prije svega u Panami i Liberiji, gdje su samo formalno bila i sjedišta njihovih brodarskih tvrtki. 

Veoma kasno, tek 1972. su na domaćim navozima izgradili svoju prvu putničku novogradnju - AQUARIUS. U brodogradilištu United Shipping Yard u Perami blizu Pireja 15. rujna 1971. za naručitelja Hellenic Mediterranean u more je porinuta novogradnja broj 54, putnički brod od 4591 bruto tona, duljine 104, širine 14 metara koji je u 136 kabina mogao prevoziti do 324 putnika. Dva Pielstick - Atlantique diesel glavna stroja ukupne snage 5885 kW, izgrađena u francuskom St. Nazaire-u, omogućavala su mu preko dvije propele brzinu od 19,5 čvorova. 

Završetak radova i kompletno opremanje broda je nastavljeno na susjednom otoku Salamina u tamošnjem suhom doku brodogradilišta Kinossoura. Američki modni dizajner Maurice Bailey  prihvatio se unutrašnjeg uređenja pa je prvi put na jednom putničkom brodu uredio noćni klub, za to vrijeme glavnu atrakciju koja mu je dugo godina davala epitet na moru do tada nedoživljenog ugođaja noćnog života. 

PRVO PUTOVANJE AQUARIUSA

U punom sjaju, kršten imenom AQUARIUS, brod je u lipnju 1972. zaplovio na svoje prvo kružno putovanje Egejskim morem. Ljeti plovi između Pireja, Irakliona, Rodosa i Istanbula, a zimi od konca studenog na Karibima. lako je imao problema s vibracijama glavnih pogonskih strojeva, brod je uspješno održavao ovako planirana putovanja sve do konca 1985. Nakon otmice talijanskog putničkog kruzera ACHILLE LAURO, turisti su se nerado odlučivali ploviti istočnim Sredozemljem, pa je sezona 1986. bila pogubna za prodaju aranžmana svakoga broda koji je tu godinu plovio ovim područjem.

 Tako je i AQUARIUS te godine doživio pravi financijski brodolom. Hellenic Mediterranean nije više bio u stanju otplaćivati njegove bankovne zajmove, otkazana su sva karipska zimska putovanja, a brod pod hipotekom je preuzela banka. Brod sljedeće godine ostaje raspremljen 

na mrtvom vezu na sidrištima oko Salamine. Kako više očito nije bilo izgleda da se AQUARIUS može dalje komercijalno koristiti, odlučeno je da se u prosincu 1987. stavi na dražbu. 

KUPUJE GA JADROLINIJA 

Za 7 milijuna USD novim formalnim vlasnikom broda je postala liberijska kompanija Adriatic General Shipping Corp., a u stvarnosti je to bila riječka Jadrolinija. Nakon zimskog dotjerivanja, ugrađivanja bočnih tankova - stabilizatora koji su ugrađeni zbog prethodnog lošeg stabiliteta, brod je zaplovio pod jugoslavenskom zastavom, lukom upisa Rijeka i novim imenom ADRIANA. Sredinom ožujka 1988. započinje svoja nova kružna putovanja, a u Dubrovnik prvi put uplovljava 10. rujna 1988. Onda kada je bilo jasno kako će uskoro doći do krvavog jugoslavenskog raspleta, brod je preventivno 1991.godine registriran u Kingstownu te je neko vrijeme plovio pod zastavom Saint Vincent i Grenadina. 

Od 4. lipnja 1992. vije hrvatsku zastavu s lukom upisa Rijeka te je od 1996. upisan na tvrtku Rijeka Cruises Ltd., luka upisa Rijeka, od kada i formalno prelazi u vlasništvo riječke Jadrolinije. Za vrijeme Domovinskog rata brod se držao sjevernih europskih luka krstareći za njemačke organizatore putovanja, s polascima iz Bremerhavena i Cuxhavena do baltičkih luka i norveških fjordova. 

NAKON PRODAJE ZADRŽAO IME

Nažalost, u studenom 1997. riječka Jadrolinija je za 2 milijuna USD prodala ADRIANU brodaru Tapas Inc. (Marina Cruises) iz Kingstowna, te vije zastavu države Sveti Vincent i Grenadini u Karibima, ali zadržava isto ime. Ipak, njime je i dalje upravljao hrvatski časnički kadar pod zapovjedništvom dubrovačkog (Trsteno) kapetana Josipa Radovana. Već od 16. veljače 1998. plovi za novi tržišni brand Plein Cap iz Nice, specijaliziran za francusko tržište prodaje brodskih kružnih putovanja. ADRIANA započinje plovidbe iz Nice do Napulja, Dubrovnika, Splita i Venecije. 

Godine 2008 za novog vlasnika Tropicana Cruises Ltd. mijenja ime u ADRIANA III, brodski operator je i dalje Plain Cap, a 2010. ponovo mijenja vlasnika te mu vraćaju prethodno ime. Kada je koncem 2011. prodana ruskom Black & Baltic Seas Cruises, u sljedećoj sezoni plovi iz Havane prema Meksiku i Jamajci, a u 2013. u Crnom Moru. ADRIANA otada plovi s pretežno ruskom posadom pod zapovjedništvom vlasnika kompanije kapetana Sergeya Ponyatovsky, te po krmi viju zastavu države Sveti Kristofor i Nevis u Karibima.

 Zbog ukrajinske krize ADRIANA napušta Sredozemlje i nastavlja svoje plovidbe po Karibima. Međutim, ni tamo joj ne cvjetaju ruže, pa sve češće ostaje raspremljena na Trinidadu. U rujnu 2017. je u najmu američke Vlade kratkotrajno otplovila iz luke Port of Spain prema Dominikanskoj republici koju su poharali razorni uragani Irma i Maria. ADRIANA je tada evakuirala skupinu američkih studenata prema otoku St. Lucia odakle su se zrakoplovima vratili svojim kućama.   

Nakon 47 godina plovidbe oronula i puna ruzine ADRIANA je početkom srpnja prodana u rezalište brodova Aliaga u Turskoj, gdje se je nasukali 20. kolovoza 2019.

Popularni Članci