test

'Dubrovački sustav otvorenog grada jedinstven je u Hrvatskoj, građani dobivaju puno više od samog uvida u gradske financije'

Autor: Nikša Klečak Autori fotografija: Goran Mratinović
Nedavno je predstavljen sustav eDubrovnik.hr, preko kojega građani imaju uvid u sve račune Grada, ali dobivaju i mogućnost korištenja digitalnih obrazaca i sudjelovanja u kreiranju gradske politike kroz sustav Vox Populi. 

Sustav Otvoreni grad, kojemu se pristupa na adresi edubrovnik.hr, središnji je gradski portal za pristup javnim informacijama, otvorenim podacima i digitalnim uslugama i servisima grada. Ovaj dugo najavljivani sustav koji potiče transparentnost rada gradske uprave i građanima pruža mogućnost direktnog sudjelovanja u upravljanju na samom kraju prvog mandata predstavio je gradonačelnik Mato Franković. Tada je posebno istaknuo dio sustava pod imenom VOX POPULI, a kojim će  potpuno transformirati model upravljanja Gradom.

Ovaj složeni integrirani sustav podijeljen je u  tri kategorije, a to su Financije, Digitalni obrasci i Vox Populi. Dubrovnik je prvi Grad u Hrvatskoj koji je primijenio ovakvo složeno i integrirano rješenje, o kojemu  je za Dubrovački dnevnik detaljnije govorio voditelj operacija HT-a za područje Grada Dubrovnika i menadžer ključnih korisnika Renato Totić, koji je pojasnio što bi sve građani Dubrovnika s ovim sustavom trebali dobiti. Nositelj projekta je Hrvatski telekom, a sustav je građane grada Dubrovnika koštao 536.000,00 kn s uključenim PDV-om.

Jedno od ključnih pitanja, koje sigurno zanima naše građane, je zašto Hrvatski telekom i zašto naš gradski proračunski novac odlazi najmoćnijoj telekomunikacijskoj tvrtki u Hrvatskoj? Uvijek se vuku te priče o 'vlastitoj pameti' kad se spominju inovacije i ovakvi projekti.

- Hrvatski telekom je prisutan na hrvatskom telekomunikacijskom i ICT tržištu potpuno jednako i ravnopravno kao i bilo koji drugi gospodarski subjekt. Uredno se javljamo na pozive i otvorene postupke javnih nabava, koji su nam u interesu. Tako je bilo i u ovom slučaju. Grad Dubrovnik raspisao je otvoreni postupak javne nabave na koji smo se javili i dobili. Na natječaj se mogao javiti bilo tko.

Ali, kako ste i sami rekli, transparentno i otvoreno, pokušat ću otići korak dalje, od formalnog odgovora i pokušati objasniti vašim čitateljima, da profit i novac nije jedini interes Hrvatskog telekoma. Prije svega, hvala na epitetu najmoćnije tvrtke. Možda se upravo u tome i krije pravi odgovor na vaše pitanje. Netko je moćan onoliko koliko svoju veličinu, snagu, znanje, iskustvo i resurse optimalno koristi i dijeli s drugima, a upravo to Hrvatski telekom i radi. Hrvatski telekom, osim što je vodeći telekom operator u Hrvatskoj, nositelj je tehnoloških promjena i lider digitalne transformacije industrije i društva. 

Goran Mratinović

Više od šest godina intenzivno surađujemo s Gradom Dubrovnikom, upravo na aktivnostima digitalne transformacije Grada i provodimo niz projekata s ciljem da Grad primjenom tehnologije i različitih tehnoloških rješenja učinimo sigurnijim i kvalitetnijim za život njegovih građana i posjetitelja.  Pri tome se, prije svega, vodimo načelom razmjene znanja i iskustva s lokalnim poduzetništvom čime direktno doprinosimo dugoročnom zadržavanju novca u Dubrovniku. Na ovaj način novac ipak ostaje u lokalnoj zajednici, koju pri tome i razvijamo.

Znači, i lokalni poduzetnici su uključeni u vaše projekte?

- Svaki naš projekt ostvarujemo, ukoliko je to moguće, s lokalnim poduzetnicima i partnerima, razmjenjujući s njima, znanje, iskustvo i kontakte, paralelno čineći im dostupnim nacionalno i globalno ICT tržište na kojem djeluje Hrvatski telekom i Deutsche telekom grupa. Hrvatski telekom ovakvom strategijom pristupa na lokalnom tržištu ostvaruje fleksibilnost i agilnost koja nam, kao i bilo kojoj drugoj velikoj korporaciji, nedostaje, a poduzetnicima i startupima, zauzvrat nudimo stručnu tehnološku, infrastrukturnu, pravnu, PR, organizacijsku i financijsku sigurnost, što im dugoročno jamči opstanak na tržištu.

Na taj način, djelujemo i društveno odgovorno, a indirektno, angažirajući lokalne partnere, vraćamo proračunski novac u Dubrovnik, a lokalnom ICT poduzetništvu i startupima omogućujemo stabilnost i siguran razvoj i napredak. Štoviše, na ovaj način sudjelujemo u aktivnostima diverzifikacije djelatnosti dubrovačkog gospodarstva, transformirajući Dubrovnik u regionalni inkubator ICT poduzetništva, što se posebno pokazalo bitnim u ovoj COVID krizi, kada smo svi shvatili da turizam ne smije biti isključiva gospodarska djelatnost ovoga Grada.

Ne čini li se malo previše dati pola milijuna kuna javnog novca, gledano očima prosječnog građanina, za običnu web stranicu i prikaz plaćenih računa koji se može napraviti i s običnom excel tablicom? Tako to neki komentiraju. Kako shvatiti opravdanost ovakvog ulaganja Grada?

- Nije sve kako se čini... Ali, pokušat ću odgovoriti i na ovo pitanje, i to gledano upravo 'očima naših građana'. Kad već razgovaramo o vrijednosti posla, opet ću napomenuti da je za ovaj posao proveden otvoreni postupak javne nabave, u okviru kojega je istaknuta i procijenjena vrijednost nabave, od strane Grada Dubrovnika, kao naručitelja. Svaki ponuditelj se može ili ne mora uklopiti u tu vrijednost, ili istaknuti neku drugu vrijednost (kao što smo, nedavno, imali primjer za Lučino Razdolje), a na kraju je Naručitelj taj, koji će ili prihvatiti ponudu ili poništiti natječaj i promijeniti uvjete iz njega. 

Ono što s profesionalne razine mogu odgovorno reći, iznos koji spominjete manji je od onoga koji bi se realno mogao postići na tržištu, za sve ono što je u okviru ovog Projekta učinjeno. No, da to ne bude samo floskula, u par crta objasnit ću što sve stoji iza ovog Projekta.

Naravno, građani vide samo web stranicu i čuli su za excel, no to što se vidi, samo je mali djelić „sante leda“ koja viri iznad površine mora. ''eDubrovnik'' nije web stranica i s običnom excel tablicom ne može se postići isti rezultat. Ovdje je riječ o složenoj aplikaciji, integriranoj s brojnim drugim sustavima u pozadini, koja koristi web sučelje samo za prikaz dobivenih podataka i informacija. 

Što sve uključuje aplikacija?

- Da bi se uopće razumjela složenost ovog sustava potrebno je imati na umu da je poslovanje Grada, s građanima i tvrtkama (fizičkim i pravnim osobama), strogo zakonski regulirano. Puno je zakonskih odredbi koje moraju biti ispoštovane, a da bi se jedan ovakav sustav uopće aktivirao. Postoje podaci koji se slobodno i bez ograničenja mogu objavljivati, a postoje i privatni podaci koje štiti GDPR, to su informacije koje mogu naškoditi građanima ako se objave. Neki podaci se mogu učiniti dostupnima svima, bez ikakvih ograničenja, a nekim podacima mogu pristupiti isključivo oni subjekti na koje se ti podaci odnose.

Puno je pitanja, na koje je ovaj sustav morao odgovoriti, prije nego li je javno objavljen. Zamislite kako bi građani reagirali da njihovi osobni podaci „procure“ u javnost, ili da se njihovi podaci iskoriste u zlonamjerne svrhe. Siguran sam da bi bili vrlo ljuti i kada u bilo koje vrijeme ne bi mogli doći do svojih podataka, za koje im je rečeno da ih mogu, putem ovog sustava, dobiti. Zamislite samo kako bi građani reagirali da danas izvrše uplatu svog duga prema Gradu i da taj podatak o uplati ne vide danima…ili da neovlaštene osobe mogu vidjeti njihove privatne podatke.

Dakle, zakonska reguliranost, sigurnost, dostupnost, pristupačnost i povezanost s drugim gradskim sustavima, samo su dio pitanja na koje je morao odgovoriti ovaj sustav da bi, u svom minimumu, bio funkcionalan. Da bismo mogli napraviti ovakvo složeno rješenje i sustav, prvo smo ga fizički morali smjestiti u sigurno okruženje, koje garantira sigurnost podataka i njihov transport kroz telekomunikacijsku mrežu, ali i njihovu dostupnost bez prekida.

Sustav radi na tri servera (računala) koja su smještena u DATA centru Hrvatskog telekoma, koji po međunarodnim standardima osigurava njihovu sigurnost i dostupnost. Morali smo voditi računa i o pristupačnosti sustavu s bilo kojeg uređaja, bilo da je riječ o računalu ili mobilnom telefonu. Da bi sustav bio funkcionalan, u realnom vremenu, morali smo ga povezati sigurnim VPN linkom, s postojećim gradskim financijskim i drugim sustavima. 

Goran Mratinović

Kako se to nadovezalo na postojeće gradske sustave?

- Treba znati da Grad Dubrovnik u svom poslovanju već otprije koristi financijski sustav u kojem se nalaze financijski podaci koji se dnevno obrađuju, knjiže, evidentiraju, ali taj, postojeći, sustav nema mogućnost učiniti te podatke vidljivima i dostupnima građanima. Zato je bilo potrebno uvesti sustav eDubrovnik, jer upravo ovaj sustav to i omogućava. Da bi sve to radilo kako treba, trebalo je povezati ta dva sustava, kako bi podaci evidentirani u gradskom financijskom sustavu bili automatski povezani s novim sustavom, te tako dostupni i vidljivi građanima. Povezivanje dva različita sustava, s ciljem automatske razmjene podataka između njih, naziva se INTEGRACIJA, i riječ je o složenom programiranju, koje mora „natjerati“ dva različita sustava da međusobno razgovaraju i razmjenjuju podatke. I to smo kroz ovaj projekt i napravili. 

Opisao sam nužnost integracije s gradskim financijskim sustavom, ali na ovom projektu morali smo integrirati čak 5 različitih sustava. Dakle eDubrovnik integriran je s financijskim sustavom grada Dubrovnika, sustavom za upravljanje dokumentima grada Dubrovnika, središnjom bazom svih građana Republike Hrvatske kojom upravlja MUP i nacionalnim sustavom za identifikaciju i autentifikaciju NIAS (e-građanin) kojim upravlja Središnji državni ured za razvoj digitalnog društva.

Osim navedenoga, sastavni dio ovog sustava je i VOX POPULI, apsolutna novost u Hrvatskoj. I sam je gradonačelnik na predstavljanju istaknuo kako je ponosan na taj dio sustava koji bi trebao omogućiti građanima da sudjeluju u upravljanju Gradom. Riječ je o „open source“ rješenju, koje je za potrebe grada Dubrovnika, koncepcijski, vizualno i programski prilagodio i integrirao u ovaj sustav, dubrovački startup Providentium d.o.o. 

Nije baš potpuno jasno zašto je ovaj sustav poseban? U posljednje vrijeme, pogotovo pred izbore, mnogi gradovi predstavili su svoju ''otvorenost'' i ''transparentnost''. U čemu je razlika?

- Ne bih sada želio ulaziti u analizu drugih rješenja koja je moguće pronaći na našem tržištu, ali ono što pouzdano mogu reći  je da je u većini slučajeva riječ o zasebnim i odvojenim sustavima, koji nisu međusobno povezani to jest. integrirani. Takva rješenja su, zaista, i jednostavna, ali podrazumijevaju ručno pretipkavanje podataka iz jednog sustava u drugi. Dugoročno, to podrazumijeva i zapošljavanje novih ljudi, povećava mogućnost grešaka, a i sigurnost podataka je upitna. O troškovima i gubitku vremena da i ne govorim. Ovdje bi možda i mogli govoriti o običnim web stranicama i excel tablicama…

Ali, eDubrovnik definitivno nije jednostavan sustav. To je složeni integrirani sustav, sa složenim sustavom autentifikacije i identifikacije građana, i to ga, definitivno, diferencira od svih ostalih.

Rekli ste da ovaj Sustav vrijedi puno više od procijenjene vrijednosti, zašto onda, jednostavno, niste u vašoj ponudi istaknuli veću cijenu?

- To je stvar i pitanje naše poslovne odluke. Na početku sam rekao da se i model poslovanja Hrvatskog telekoma mijenja. Svjesni smo svojih mogućnosti i snage, ali i nedostataka. Radimo intenzivno na tome da svi vide da se i mi mijenjamo i da aktivno želimo doprinijeti napretku i razvoju Hrvatske u aktivnostima digitalne transformacije društva. Pogotovo to dolazi do izražaja u vremenu COVID krize. Ovakav pristup stvar je našeg izbora za koji vjerujemo da će dugoročno biti prepoznat od svih naših korisnika, ali i partnera.

Naravno, kao tržišno orijentirana kompanija, moramo, na živom primjeru, na tržištu pokazati razliku u dostupnim i sličnim rješenjima i sustavima, a to ima svoju cijenu koju i mi moramo platiti. Dubrovnik je naš prvi primjer za ovakvo složeno i integrirano rješenje. Ponuđena cijena svakako je od obostranog interesa.

Spomenuli ste i lokalne partnere u projektu. Tko je od vaših partnera uključen u ostvarenje ovog projekta i na koji način birate partnere?

- Primarno, partnere tražimo u lokalnim sredinama, upravo kako bismo omogućili njihov opstanak i razvoj. Naravno, vodimo se i strogim kriterijima kvalitete postojećeg rješenja, razmišljajući o tome da svaki projekt mora biti i dugoročno samoodrživ.

U ovom slučaju, angažirali smo dva ključna partnera. Tvrtku Libusoft CICOM d.o.o. iz Zagreba i dubrovački startup Providentium d.o.o. 

Tvrtka Libusoft Cicom d.o.o. na hrvatskom tržištu ima renomirani proizvod pod imenom „Otvoreni grad“ koji predstavlja na hrvatskom tržištu najkvalitetniji „alat“ za vizualizaciju i interpretaciju financijskih podataka proračunskog knjigovodstva. Dodatno, tvrtka Libusoft Cicom d.o.o. prisutna je kao ključan partner u preko 80 hrvatskih gradova, preko 140 općina i 8 županija, što je jamac njezine kvalitete i ozbiljnosti.

Lokalni startup Providentium d.o.o. je dubrovačka tvrtka koja se istakla odličnom idejom, fleksibilnošću i odgovornošću prema poslu. Preuzeli su postojeći otvoreni kôd programa za tzv. podršku procesima participativne demokracije koji se koristi širom svijeta i prilagodili ga, preveli, vizualno uskladili i dodatno funkcionalno prilagodili potrebama grada Dubrovnika. Najveća prednost ovog startupa je njihova lokalna prisutnost i podrška, koja će biti nužna u održivosti ovog dijela Sustava.

Spoj znanja, iskustva, međunarodnog, lokalnog i inovativnog s infrastrukturom i resursima Hrvatskog telekoma, rezultiralo je ovim jedinstvenim sustavom u Hrvatskoj pod imenom eDubrovnik.

Što građani Dubrovnika dobivaju ovim sustavom?

- Građani Grada Dubrovnika, ovim sustavom dobivaju već više godina priželjkivanu mogućnost, transparentnog uvida u svaki račun koji je plaćen gradskim novcem. Znači, ako grad Dubrovnik danas plati neki račun, isti će biti vidljiv građanima, kroz sustav, u roku od 24 sata.

Jednako tako, građani mogu vidjeti kako izgleda gradski proračun, i kako, i za što se planiraju trošiti proračunska sredstva. Pored navedenog, građanima je omogućen prikaz njihovih financijskih kartica koje se odnose na njihove uplate i isplate u gradsku blagajnu, ali uz prethodnu identifikaciju i autentifikaciju NIAS sustavom (e-građanin). Npr. tu možemo vidjeti saldo naših financija po pitanju plaćanja komunalnog doprinosa. Pored svakog zaduženja postoji i barkod za plaćanje, tako da građani ne moraju više imati papirnatu uplatnicu da bi mogli platiti komunalni doprinos. 

Goran Mratinović

Bili smo svjesni i činjenice da se svi građani ne koriste e-građanin sustavom, pa smo omogućili i takvim građanima mogućnost korištenja ovim sustavom. Oni se moraju prijaviti i osobno identificirati u prostorijama grada Dubrovnika, nakon čega će im administrator sustava dodijeliti pristup Sustavu.

Ovim sustavom je napravljen i veliki iskorak u podnošenju bilo kojeg zahtjeva prema Gradu Dubrovniku. Kreirano je preko 50 različitih digitalnih obrazaca iz svih segmenata poslovanja grada Dubrovnika. Svi su oni dostupni su kroz modul Digitalni obrasci. Nakon autentifikacije i identifikacije, svaki građanin može jednostavno, online, podnijeti svoj zahtjev prema Gradu, bez potrebe ručnog ispunjanja obrazaca i predavanja istih u pisarnicu Grada. Ovim sustavom građani će dobiti u 

bilo kojem trenutku informaciju u kojem statusu je rješavanje njihovih podnesenih zahtjeva.

I na kraju VOX POPULI, je modul koji, također nakon autentifikacije i identifikacije, omogućuje svakom građaninu sudjelovanje, idejama, prijedlozima, glasovima i savjetima, u konstruktivnom upravljanju Gradom, ali i raspodjeli proračunskih sredstava. Ovo je zaista velika prilika za svakog pojedinca, da dobronamjerno komentira rad gradske uprave, ali i učini iskorak za sebe u razvoju svog Grada, ne sakrivajući se iza lažnih profila na internetu.

Primijetili smo da nije sve savršeno. Npr. kada se prijavite, ne vidite odmah sve podatke? 

- Točno, kada se prvi put registrirate na Sustav, treba proći 24 sata da vas Sustav prepozna i poveže sa svim integriranim gradskim i drugim sustavima. Na početku sam rekao da su sustavi međusobno povezani. Kada se prvi put registrirate sustav eDubrovnik  mora iskomunicirati sa svim ostalim povezanim sustavima vašu prisutnost. Za to treba otprilike 24 sata. Nakon toga, vaši podaci će se automatski ažurirati svaki dan i vi ćete, od tada, imati dnevno ažurirane podatke. Podaci se između različitih sustava razmjenjuju svaki dan, u ranim jutarnjim satima.

Sveukupni je dojam da ovo može i bolje i da bi sustav mogao imati i bolje riješene neke funkcionalnosti?

- Pa naravno da prostora za napredak i poboljšanja uvijek ima. Sustav je tek pušten. Mi koji ga stvaramo sasvim sigurno ne vidimo svaki njegov detalj jer smo fokusirani na njegove ključne elemente. Ali, zato ste vi tu.. VOX POPULI vam stoji na raspolaganju i za unapređenje ovog sustava. Imajte na umu da je ovo živi sustav i da će se on unapređivati i razvijati i u budućnosti, a kako bi ispunio sve zahtjeve zbog kojih je napravljen.

Poboljšanja i unapređenja sustava su već u planu, a u planu je i povezivanje s gradskim komunalnim tvrtkama, kako bi se i njihove financije učinile transparentnima. Cilj je omogućiti i sve račune gradskih komunalnih tvrtki dostupne građanima, putem ovog sustava, ali i još puno toga, o čemu ćemo zasigurno imati prilike razgovarati nekom drugom prilikom.

*Intervju je objavljen u tiskanom izdanju Dubrovački dnevnik Petkom

Popularni Članci