SDP DNŽ PREDLAŽE UVOĐENJE CENTRA IZVRSNOSTI Pohađali bi ga talentirani i odlični učenici, evo što je to zapravo

Autor: Ivona Butjer Mratinović Autori fotografija: Ivona Butjer
Obrazovna reforma i osnivanje Centra izvrsnosti Dubrovačko-neretvanske županije tema je današnje konferencije za medije na kojoj su riječ imali predsjednik županijskog SDP-a Krešimir Kuran i profesor Ivan Plantić. Tom su prilikom predložili uvođenje Centra za izvrsnu i nadarenu djecu, a po pitanju reforme prema Vladi uputili oštru kritiku. 

Govoreći o Centru izvrsnosti, Kuran je predložio uvođenje navedenog i u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, nakon što je on već uveden u neke druge hrvatske županije.

„Ići ćemo s prijedlogom prema Županiji da se on osnuje i da se osiguraju sredstva za taj projekt. To su ustanove koje potiču izvanredne i nadarene učenike, ali i potiču izvanrednost samog sustava u cjelini i obrazovanje na jedan novi način s ciljem da se potencijali tih učenika razviju u cijelosti. Tu je svakako primaran i rad s učiteljima i mentorima koji bi radili u Centru, ne samo u smislu rada s tom djecom nego i na metodama podučavanja,“ izjavio je Kuran.

Kako kaže Kuran, takvi centri imaju posebne centre za Matematiku, Fiziku, Engleski jezik i slično. Predlaže da se u Dubrovačko-neretvanskoj županiji krene s Matematikom, a nastavi s Informatikom, Prirodoslovljem i Engleskim jezikom.  

„Bitno je da Županija, kao osnivač, financira rad tih mentora, jedan obrok za djecu i prijevoz s obzirom na to kako centri za pojedine predmete mogu biti udaljeni jedan od drugoga. Treba novca za to. Ostale županije te programe financiraju najvećim dijelom iz europskih socijalnih fondova. Za jednu školsku godinu bi bilo dovoljno 600 tisuća kuna. Naša susjedna Splitsko-dalmatinska županija već ima centar, a s područja doline Neretve već ima zainteresiranih roditelja i učenika koji žele ići u Split i razvijati svoj talent.

Govoreći o konceptu, Kuran kaže kako bi Županija krenula s pozivom prema školama nakon čega bi one provele svojevrsno testiranje među učenicima. Izdvojili bi se oni najbolji, a potom bi ih poslali u Centar gdje će se ponovno testirati i od sljedeće školske godine krenuti u njega kao polaznici. Za sve navedeno trebala bi postojati suglasnost roditelja, tako da se, kaže Kuran, nikoga ne bi prisiljavalo kako mora ići u Centar izvrsnosti ako to ne želi.

Odgovarajući na upit Dubrovačkog dnevnika o tome kako bi se birali talentirani učenici, Kuran je naveo kako svaki profesor može u svom razredu izabrati one za koje smatraju kako su daroviti i izvrsni u radu te ih predložiti Centru koji bi nakon toga izvršio testiranje, a potom izabrao one s najboljim rezultatima. 

Kuran se osvrnuo i na samu reformu koja se provodi u sustavu obrazovanja. Tako je upozorio kako ljudi koji provode jedinu hrvatsku reformu, onu u sustavu obrazovanja, a to su učitelji, profesori i ravnatelji, nisu adekvatno plaćeni. Stoga tvrdi kako u potpunosti podržavaju zahtjeve Sindikata i djelatnika u prosvjeti za povećanjem koeficijenata.

„Često od resornog ministra financija čujemo kako nema novca za povećanje plaća učiteljima, a imamo izdvajanja za nove avione, daju se donacije drugim državama, na neki način se kupuje i glasačka mašinerija. O kvaliteti same reforme bi se dalo govoriti, no činjenica je kako učitelji i profesori imaju dodatan posao, dakle nešto više posla i više očekivanja od njih nego prije, a Vlada nema sluha na zahtjeve Sindikata da se koeficijenti za učitelje u prosvjeti povećaju. Često čujemo floskulu kako je obrazovanje najbitnije, a društveni i materijalni status učitelja je ispodprosječan. Na koji način bi htjeli kvalitetne i motivirane učitelje ako su ispodprosječno plaćeni,“ izjavio je dodavši kako očekuju stvaranje materijalnih uvjeta u prosvjeti kako bi se najbolji studenti češće odlučivali za rad u prosvjetnoj djelatnosti.

„Kad se prisjetimo našeg obrazovanja, prisjetimo se učitelja, a ne njihovih metoda. Učitelj je duša i srce obrazovanja. Ako on nije motiviran i ako nije adekvatno plaćen, nećemo imati obrazovanje kakvo želimo,“ upozorio je.

Profesor Plantić je kazao kako se, kad se govori o reformi, ujedno govori i o nečemu čega zapravo nema u praksi nego su izraženi motivi političkog interesa.

„S jedne strane postoji politička dimenzija čitavog procesa za koju mislim kako dominira. Tu je stvar relativno jednostavna, imate neprincipijelnu koaliciju, dakle tipičan primjer političke prostitucije, gdje je stranka nominalno lijevog centra ušla u Vladu HDZ-a koju su opravdali reformom obrazovanja. Sad se do nas očekuje da im iznesemo iduću predizbornu kampanju jer je reforma obrazovanja jedina agenda na kojoj će graditi izbore. Umjesto da je vladajuća stranka malo više povećala računa o obrazovnom sustavu, oni su ga dali stranci koja stane u lift skupa sa svim svojim glasačima. Posljedice vidimo svaki dan,“ kazao je Plantić.

Govoreći o financijskom aspektu, kazao je kako su 'iznosi koji se spominju kad je u pitanju reforma obrazovanja van pameti'.

„Kad pogledate iznose, riječ je o više desetaka tisuća kuna, čak i o više stotina po jednoj osobi. Očito novca ima za one koji su potrebni kako bi se reforma prikazala kao reforma, a za profesore, dakle one koji cijeli proces trebaju iznijeti na leđima, novca nema. Ovih dana svjedočimo kako moramo moljakati ministra Marića i premijera Plenkovića za povišicu od dva posto, za 200-tinjak kuna. A metodološki priručnik za prvi razred osnovne škole se procjenjuje na 800 tisuća kuna. Mislim kako bi se pravosuđe trebalo time pozabavati,“ izjavio je dodavši kako reforma ne donosi odgovore na neka ključna pitanja poput male mature, smanjivanja pritiska na nastavnike, besmislene administracije i slično.

Popularni Članci