Stanica na Dupcu veliki je sigurnosni problem, može se napustiti jedino pretrčavanjem magistrale
Stanicu Dubac mnogi u vožnji neće ni primijetiti, a još manje one koji s nje pokušavaju prijeći na suprotnu stranu puta. Možda jednostavno to ne bi ni očekivali. Naime, stanica je smještena na samoj magistrali, oko nje nema nogostupa, nema pješačkog prijelaza, niti “prihvatne točke” na suprotnoj strani.
No, stanovnicima Dupca, ali i onima koji se tamo iskrcaju, pa idu na druge stanice kako bi došli primjerice do Postranja ili Brgata, ne nudi se nikakav izbor – oni magistralu moraju pretrčavati.
Kako nam govore, osim ovog poprilično očitog problema, ima ih još. Cijelo područje je nepregledno i neosvijetljeno, osim same stanice. Prekoputa nje nalazi se usjek na kojemu je, kako nam objašnjavaju građani, zbog odrona postavljen zidić na mjestu kuda su se obično kretali, pa otad nakon pretrčavanja hodaju direktno po magistrali.
“Situacija je svakim danom sve gora jer promet više nije što je bio. Prije se moglo normalnije proći, sad je to katastrofa. Svaki dan se zgražam, pogotovo ljeti, kako se vozi, pretiče”, objašnjava nam jedna od sugovornica.
Nevjerojatno je da nekad i po pola sata znaju čekati za prelazak ceste! Kažu, nema ih puno, ali ima puno onih koji koriste tu stanicu, a u sezoni se često na njoj nađu i turisti, koji također, bez druge moguće opcije, magistralu pretrčavaju. Kada se ide iz Grada prema Župi, ograničenje brzine na tom dijelu ceste je 60, a iz smjera Župe – 80! Što znači da je u jednoj traci malo lakše pretrčati, ali nikada ne možete znati što vas može dočekati u drugoj, kojom ćete svakako jedno vrijeme i hodati.
“Ne trebamo čekati da se nešto loše dogodi”, naglašavaju stanovnici Dupca.
A događalo se, nažalost, pa je tako prije desetak godina upravo u toj drugoj traci u prometnoj nesreći bio ozlijeđen dječak. A u zadnjih pet godina, kako su nas izvijestili iz PU dubrovačko-neretvanske, na ovoj lokaciji dogodilo se sedam prometnih nesreća, od toga pet s ozlijeđenim osobama, u kojima je ukupno ozlijeđeno osam ljudi te dvije prometne nesreće s materijalnom štetom.
POLICIJA ĆE PODRŽATI SVAKO RJEŠENJE ZA SIGURNOST PJEŠAKA
Policiju smo također pitali o prometnoj signalizaciji, odnosno ograničenjima brzine koja se razlikuju u trakama, na što su nam objasnili da je 2007. godine dionica od Dupca do dubrovačkog mosta rekonstruirana te je došlo do izmjene dinamičke signalizacije, postavljanja žičane ograde i nove prometne signalizacije, sukladno glavnom projektu.
Zapitali smo se postoji li uopće mogućnost postavljanja pješačkog prijelaza, na što smo upućeni na Općinu Župu dubrovačku i Hrvatske ceste, koji uređuju promet na navedenom području, uz naglasak da je za sve promjene potrebna i suglasnost Ministarstva unutarnjih poslova.
„Svako prometno rješenje koje pridonosi povećanju stupnja sigurnosti pješaka ova Policijska uprava će podržati i na konkretan zahtjev izdati sve potrebite suglasnosti“, zaključili su iz PU dubrovačko-neretvanske.
Iz Hrvatskih cesta potvrđuju ono što je navela policija.
„Sukladno navedenom Općina Župa dubrovačka trebala bi naručiti izradu prometnog elaborata za koji je potrebno ishoditi suglasnosti ministarstva nadležnog za unutarnje poslove i ministarstva nadležnog za poslove prometa”, objašnjavaju.
Dodaju da se pješački prijelaz može izvesti samo na lokacijama na kojima postoji dovoljna preglednost i nastavak uređene pješačke komunikacije s obje strane ceste, što na ovoj lokaciji nije zadovoljeno, jer s niti jedne strane ceste nije izgrađen nogostup niti postoji neki drugi oblik uređene pješačke komunikacije (pješački pothodnik ili nathodnik).
“Nakon ishođenja navedenih suglasnosti od nadležnih ministarstava, Hrvatske ceste d.o.o. će izvesti radove prema odobrenom tehničkom rješenju”, zaključuju.
OPĆINA NE ZATVARA OČI PRED PROBLEMOM
Slijedom navedenih informacija, obratili smo se i „glavnom akteru“ u ovoj priči, Općini Župa dubrovačka.
„Upoznati smo s navedenom problematikom koja s povećanjem prometa svake godine postaje sve veća. Općina Župa dubrovačka je više puta inicirala rješavanje ovog problema, ali ne samo na ovoj lokaciji već na kompletnoj dionici državne ceste D8 kroz područje Župe dubrovačke“, navode iz Općine.
Kako navode, upravo na temelju tih inicijativa rekonstruirano je i semaforizirano raskrižje s prometnicom koja vodi u Poslovnu zonu i naselje Čibača te raskrižje Srebreno. Također su izvedeni pješački prijelazi (sa semaforom) na lokacijama Mišići i Popolica te pješački prijelaz Plat. Uskoro počinju radovi na izvođenju semaforiziranih pješačkih prijelaza (s kontrolom brzine) na lokacijama Trgovište, Soline i Plat.
„Nadamo se da će se uskoro naći i prihvatljivo tehničko rješenje za lokaciju Dubac. Na lokaciji Dubac je prilikom rekonstrukcije raskrižja s državnom cestom D223 odobren i izveden samo pješački prijelaz preko D223, a svjesni smo da je neophodan i preko državne ceste D8 kako bi svi stanovnici koji se iskrcavaju na stanici Dubac iz smjera Grada mogli nesmetano preći cestu koja svake godine postaje sve prometnija“, navode dalje iz Općine Župa dubrovačka.
Nadalje kažu da je za sva izvedena i planirana rješenja je u dogovoru s Hrvatskim cestama izrađena projektna dokumentacija i pribavljena suglasnost resornog ministarstva i policije te da se nadaju da će u što skorije vrijeme naći rješenje (potencijalni nathodnik) i za ovu lokaciju.
„Iako moramo naglasiti da je jedino dugoročno rješenje prometnih problema konačno definiranje ''manje loše'' trase brze ceste jer je to jedini način na koji se može utjecati na sve veće povećanje broja vozila na državnoj cesti D8“, zaključuju iz Općine Župa dubrovačka.
Dakle, svijest o problemu postoji, volja za nalaženjem rješenja također, no realizacija bi se, ipak, zbog razine sigurnosne ugroze trebala ubrzati. Ponovit ćemo riječi stanovnika – ne trebamo čekati da se nešto loše dogodi.