Turisti iz čitavog svijeta satima čekaju na ulici kako bi ušli u suvenirnicu
Suvenirnica u Yorku svjetski je fenomen. Turistima nije teško satima čekati u redu kako bi kupili figuricu duha
York je jedan od najspektakularnijih engleskih gradova, na turističkoj mapi odmah poslije Londona. Nalazi se u sjevernoj Engleskoj, nedaleko granice sa Škotskom, a stari dio srednjovjekovnog grada opasan je očuvanim zidinama koje možda nisu toliko spektakularne kao dubrovačke, ali uvijek su pri vrhu svjetske liste najljepših utvrđenih gradova. Prvo naselje utemeljili su još Rimljani, poslije su za njega ginuli Vikinzi, Anglosaksonci, te Normani, a na kraju su se za njega otimali Škoti i Englezi. Povijest mu je krvava i u usmenu predaju oduvijek je satkan mit da gradom kruže duhovi. York danas ima reputaciju najukletijeg grada u Europi (2002. godine tom ga je titulom okitila organizacija Ghost Research Foundation International), a mnogi turistički vodiči danas nude Ghost walking ture.
No iako je prekrasne arhitekture, bogatog noćnog života, zanimljive gastronomije i neizostavnih pubova, mnogi posjetioci iz svih krajeva svijeta hrle u grad po kojem je New York dobio ime kako bi posjetili – običnu suvenirnicu. Nije im teško čak nekoliko sati čekati red u ulici kako bi ušli u trgovinu veličine par kvadrata i kao uspomenu kupili ručno izrađenog duha.
Povijesna ulica Shambles
Suvenirnica The York Ghost Merchants nalazi se u pitoresknoj ulici Shambles gdje se trgovalo još u srednjem vijeku, a upravo je ta lokacija bila inspiracija za Diagon Alley iz serijala o Harryju Potteru. Iako će vlasnici Ghost Merchantsa Angus McArthur i David Bloodworth kazati da su oni nastavak višestoljetne tradicije izrade duhova u Yorku to ipak nije istina, nego klasični marketinški trik. Oni su suvenirnicu otvorili tek 2019. godine. Prije otvaranja The York Ghost Merchantsa Angus je dva desetljeća vodio trgovinu koja se bavila izradom inventivnih poklona, a David je bio kreativni direktor u firmi koja se bavila gradnjama muzeja i tematskih parkova. Onda im je napamet pala ideja koja je doslovno preko noći eksplodirala.
Ogroman uspjeh započeo je preko društvenih mreža. Nekoliko posjetitelja snimilo je filmić o svom iskustva kupnje duhova, postavilo ga na TikTok, a tamo je postao viralan. Vlasnici i zaposlenici ostali su zabezeknuti uspjehom. Preko noći rijeke ljudi počele su se slijevati u York kako bi nabavile svog jedinstvenog duha. Naime, nijedan suvenir nije jednak. Vlasnici ističu kako ga ručno rade od posebnih materijala, a razlikuje se dizajnom, prije svega bojom. Slogan suvenirnice je „Every ghost is unique, with a spirit all its own“. Mali duh dođe 9 funti, a veliki 17. Postoje i takozvani polirani duhovi koji se prodaju za 13 i 25 funti. Svakom posjetitelju zaposlenik se osobno obraća vodeći ga kroz trgovinu kako bi izabrao duha koji najbolje pristaje njegovoj osobnosti. Na kraju slijedi fotosession.
Recenzije na internetu su spektakularne
Oduševljenje kupaca je nevjerojatno. Na Google Mapsu trgovina ima nevjerojatnu ocjenu 4,7, na Trip Advisoru 4,5, a na Facebooku čak 4,9. Neki posjetitelji u recenzijama pišu kako satima vlakom putuju u York gdje opet nekoliko sati čekaju kako bi došli do svog primjerka. Opisuju ga najšarmantnijom trgovinom koju su ikad vidjeli, prekrasnim iskustvom, a nitko se ne žali na čekanje u redu. Zaista nevjerojatna i pomalo neshvatljiva priča. Mala suvenirnica s duhovima za mnoge je turiste veći magnet za posjet Yorku od slavne gotičke katedrale koja je jedna od najspektakularnijih u čitavoj Sjevernoj i Zapadnoj Europi, što onda hoće reći i na svijetu.
Ludilo s duhovima u Yorku nije rezervirano samo za ovu suvenirnicu. Čim se noć spusti na gradske ulice brojni vodiči objašnjavaju turistima svakojake povijesne tajne, a krajem listopada održava se čitav tjedan posvećen duhovima. Tada se nekoliko desetina duhova iz York Merchantsa sakrije po gradu, a posjetitelji jure ulicama nadajući se da će pronaći svoj primjerak. Bude totalno ludilo, puno smijeha, optimizma, pozitivne energije.
Inače, čitava ova priča pomalo je smiješna i glupava, ali što je turizam ako ne pričanje priča na zanimljivi način? Angus McArthur i David Bloodworth ni u snu se nisu nadali u kolikom će kratkom vremenu njihova mala butižica postati svjetski fenomen. Nedavno su pokrenuli i online prodaju, uopće ne stignu isporučiti sve duhove koliko imaju upita. Tko bi rekao da čovjek na tako nečemu može zaraditi milijune? Kako god bilo, nitko im ne može osporiti da prodaju duhove koji izgledaju slatko i samim tim ljudima mame osmijeh.
Maro Marušić