OVO BI MOGLA BITI PRILIKA ZA SUSJEDE Promet preko Neuma pao za gotovo 60 posto: 'Trebat će im dobra strategija!'
Raspitali smo se kako puštanje Pelješkog mosta u promet utječe na Neum
Izgradnja Pelješkog mosta vjerojatno je i najvažniji momenat od osamostaljenja Hrvatske. Hrvatska je postala teritorijalno cjelovit, povezan teritorij, za dubrovačko područje i Pelješac otvaraju se nove turističke mogućnosti i benefiti, a samo zdanje izaziva divljenje kod svih koji prolaze tim područjem.
U Komarni se na odmorištu ovih dana mogu vidjeti brojni vozači koji se zaustavljaju kako bi učinili fotografiju. Dive se arhitekturi mosta. Ekipa Dubrovačkog dnevnika u nedjelju je tamo zatekla brojne građane, ali i turiste koji rade 'selfie'. Prilazi nam jedan turist koji pita – nema više preko granice, preko Neuma? Odgovaramo mu kako nema, a on se zadovoljno smije.
PUTNIKA JE 42 POSTO MANJE, A VOZILA 57 POSTO
Naravno kako je izgradnja mosta utjecala na promet preko Neuma. Iako se radi o duljoj dionici i iako je vožnja preko Pelješkog mosta dulja 15-ak minuta, s dovršetkom svih radova na pristupnim cestama, vrijeme prolaska preko mosta i kroz Neum bi se moglo izjednačiti. No, nije put ono što je produljivalo vožnju prema ostatku Hrvatske nego gužve na graničnim prijelazima u kojima bi se prije puštanja mosta u promet znalo čekati i po dva, tri sata. Na Pelješkom mostu toga nema.
Iz Policijske uprave dubrovačko-neretvanske odgovorili su nam za koliko se smanjio promet preko Neuma nakon puštanja Pelješkog mosta u promet, a brojke nisu zanemarive. Broj vozila preko neumskog koridora smanjen je za gotovo 60 posto!
„Preko MCGP Klek od 20. srpnja do 12 sati 22. srpnja ove godine je prešlo 28.739 putnika i 16.209 vozila. Od otvaranja Pelješkog mosta, odnosno od 27. srpnja do 12 sati 29. srpnja ove godine preko MCGP Klek prešlo je 17.290 putnika i 7.162 vozila. Računajući prosjek, promet putnika preko neumskog koridora smanjen je za 42, dok je promet vozila smanjen za 57 posto promatrajući razdoblje prije i nakon otvaranja Pelješkog mosta,“ odgovorili su iz Policijske uprave dubrovačko-neretvanske.
Također, od puštanja Pelješkog mosta u promet do ponedjeljka u 11:00 sati, Pelješkim je mostom prošlo ukupno 84 275 vozila, kako su nam odgovorili iz Hrvatskih cesta.
NAJGORE ĆE PROĆI HOTELI, RESTORANI I BUTIGE UZ MAGISTRALU
Sve navedeno je povuklo pitanje financijskih i gospodarskih efekata po Neum, a to je pitanje za Dubrovački dnevnik komentirao Milan Perić, neupitan autoritet na području hotelijersko-turističke djelatnosti u kojoj bilježi preko 50 godina iskustva, rodom iz zaleđa Neuma. Kako kaže, Pelješki most je jedan od tri najvažnija događaja u novijoj hrvatskoj povijesti, uz osamostaljenje i izgradnju cesta prema ostatku Hrvatske.
„Naravno kako će Neum izgubiti dio prometa, pogotovo restorani, hoteli, butige, benzinske crpke, koji se nalaze izravno na magistrali. No, dugoročno gledano, mislim kako Neum ipak neće nešto puno izgubiti. Eventualno će izgubiti gužvu od Bistrine do Kleka, gdje se znalo ljeti, na vrućini, čekati i po dva, tri sata, a isto to ide u prilog i dubrovačkom području,“ izjavio je Perić.
ZA NEUM OVO MOŽE BITI I PRILIKA!
Perićev generalni zaključak jest taj kako će Neum izgubiti dio kolača, no kako je sada pravo vrijeme za razmišljati kako to nadomjestiti, a priliku vidi prvenstveno u povećanju kvalitete turističkog proizvoda.
„Po meni se Neum mora orijentirati na stvaranje kvalitetnijeg proizvoda, a pri tom prvenstveno mislim na turistički proizvod i puno raditi na kvaliteti same destinacije. Trebali bi se više orijentirati i prema zapadnoeuropskim tržištima, ali i prema Zračnoj luci Dubrovnik. Razmišljati onako kako razmišljaju turističke destinacije Dubrovnik ili Makarska. Također, trebalo bi uložiti napore i po pitanju oživljavanja ruralnih prostora, prema mjestima Gradac ili Hutovo, zadržati ljude koji žive tamo. I ta su mjesta, baš kao i dobar dio Dubrovačkog primorja i Popovog polja, prazna, nema ljudi, škole su zatvorene… Sve se 'sjatilo' u Neum, a zapravo treba razvijati zaleđe, pa i kroz bonuse i prednosti ljude motivirati da tamo ostaju,“ smatra Perić koji naglašava i važnost izgradnje magistralne ceste Neum-Stolac koja je ovog ljeta svečano otvorena i puštena u promet, a koja tom području približava Mostar, ali i Ploče i ostale gradove.
Zanimljivo je i to kako je Neum najbolje turističke brojke ostvario tijekom pandemijskih godina, dakle tijekom 2020. i 2021. godine, i to zahvaljujući gostima iz BIH. Perić kaže kako ne treba zanemarivati domaće tržište, no dodaje kako to vrijedi za sve destinacije.
„I u Gradu bismo trebali čuvati domaće ljude i dati im mogućnost da i oni izlaze u restorane, konobe, taverne, tarace. Tako i Neum treba čuvati i njegovati svoju tradiciju i zadržavati domaće goste, ali se i razvijati prema europskom tržištu. Transfer na relaciji ZL Dubrovnik – Neum traje sat i pol, a prema Veloj Luci, koja je okrenuta ka Dubrovniku, pet sati. Zašto onda ne bi bio i Neum?,“ izjavio je Perić koji dodaje kako Neumu treba ciljani, dobro osmišljeni marketing, a predlaže i vraćanje turističke zajednice što bi omogućilo da sredstva od boravišne pristojbe ostaju lokalnoj zajednici. A onda bi se ona dalje mogla ulagati u podizanje kvalitete života lokalnog stanovništva, ali i boravka turista.
Dubrovčani sasvim sigurno neće žaliti za gužvama na granici i činjenici kako moraju ići preko teritorija BiH kako bi se povezali s matičnom zemljom. No, vjerojatno će im nedostajati 'Magistrala', pekara u koju su mnogi od njih često navraćali, a i koja će kao butiga na magistrali vjerojatno sada bilježiti manje prometa.
Iz tiskanog izdanja Dubrovačkog dnevnika