'

Prihodi i tiraže u padu, izdavači režu troškove, na udaru zaposlenici

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: taryncoxthewife.com
Kriza tiskanih medija ne posustaje, pad novinskih tiraža i slaba prodaja oglasa obilježili su i 2012. godinu, u kojoj su samo dva novinska izdavača, Slobodna Dalmacija i Novi list, uspjela poslovati s plusom, no i oni su dobili ozbiljne revizorske prigovore na objektivnost prikazanih rezultata, piše T Portal. S gubitkom su poslovala oba Styrijina dnevna lista, Večernji list i 24sata, baš kao i izdavač Jutarnjeg lista, tvrtka EPH Media koja je zbog insolventnosti u međuvremenu zatražila i predstečajnu nagodbu.

Lanjska je godina za 24sata bila prva u kojoj su ove novine u vlasništvu austrijske Styrije poslovale s gubitkom, dok im je u 'zlatnim' godinama dobit nadmašivala 50 milijuna kuna. Uz pad tiraže koji pogađa sve novinske izdavače, čelni ljudi 24sata upozoravaju da je na poslovanje negativno utjecalo pripajanje drugih društava iz sustava Styrije, jer su od njih tri - dva bila gubitaši.

Poslovni prihodi najtiražnijeg dnevnika pali su u 2012. godini za dva posto, na 241,3 milijuna kuna. Umjesto dobiti koja je godinu ranije iznosila 32,5 milijuna kuna, lani su poslovali s minusom od 1,3 milijuna kuna. Članovi uprave navode da je prodaja novina pala za 14 posto, prihodi od oglasa sniženi su za dva posto, a za 17 posto srezani su prihodi od prodaje knjiga i DVD-ova. Za povećane poslovne rashode (veći su za oko 25 milijuna kuna) kažu da su rezultat pripajanja drugih društava (Dnevnik, Poslovni dnevnik digital i 24sata digital) i većih troškova promocije.

Prihodi Večernjeg lista pali su za 15 posto, na 209,6 milijuna kuna, a gubitak je iznosio 15,6 milijuna kuna, za razliku od 2,2 milijuna kuna dobiti iz 2011. godine. U objašnjenju rezultata navodi se da je prodaja novina pala za osam posto, a prihodi od oglasa čak za 20 posto.

Izdavač Jutarnjeg lista, Globusa i Forbesa, tvrtka EPH Media prihodovala je lani 201,8 milijuna kuna i godinu zaključila s gubitkom od 6,9 milijuna kuna. U izvješću predanom Fini iz uprave su komentirali kako su ipak poslovali bolje, odnosno s manjim gubitkom nego godinu prije, zahvaljujući uštedama u poslovanju. Čelni ljudi EPH Medije prihvatili su preporuku revizora pa su krajem svibnja ove godine podnijeli su zahtjev za predstečajnu nagodbu zbog nelikvidnosti izazvane blokadom računa.

Unatoč padu prihoda od 11 posto, na 133,6 milijuna kuna, Slobodna Dalmacija upisala je dobit od 3,1 milijun kuna, pokazuje nekonsolidirano izvješće ove tvrtke na Burzi (koje ne uključuje Šibenski i Dubrovački list). No promatrano u odnosu na godinu ranije, dobit je pala za čak 70 posto. Pozitivan rezultat posljedica je striktne kontrole rashoda, odnosno rezanja materijalnih troškova i troškova za zaposlene, čiji broj je smanjen za tridesetak ljudi.

Prihodi su pali i Novom listu, i to za 14 posto, na 102,4 milijuna kuna, pokazuju financijski podaci izdavača riječkih novina koje je lani preuzela tvrtka Alberta Faggiana. Nakon niza gubitaških godina, ostvarili su dobit od 2,5 milijuna kuna, što je prvenstveno rezultat rashoda sniženih za 20 milijuna kuna. Pola su uštedjeli na troškovima osoblja, a pola na materijalnim troškovima. Broj zaposlenih smanjili su za sedam, a ostalima su snizili plaće.

Kao da se ne radi o njihovom osnovnom proizvodu, naklade dnevnih novina ne mogu se pronaći u financijskim izvješćima. Potražili smo ih kod tvrtke ABC Hrvatska, agencije koja procjenjuje tiraže tiskovina u suradnji s izdavačima, agencijama i oglašivačima. Sustav je utemeljen 1914. godine u SAD-u, a u Hrvatskoj je započeo s radom 2009.

Prema podacima tvrtke ABC Hrvatska, agencije koja procjenjuje tiraže tiskovina u suradnji s izdavačima, agencijama i oglašivačima, za 2012. godinu, najveću je nakladu imao list 24sata, koji jedini nadmašuje tiražu od 100.000 primjeraka dnevno. No i kod njih su tiraže sve tanje. Najviše se 24sata prodavao u siječnju - 137.552 primjeraka, a najmanje u prosincu, 116.598 primjeraka. Slijedi Večernjak, s maksimalnih 69.686 primjeraka u kolovozu i minimalnih 62.275 u rujnu. I Jutarnji je prošle godine najvišu brojku dosegnuo u kolovozu, 65.681 primjeraka, a najslabiju prodaju (52.872 primjeraka) ostvario je u listopadu.


(T-Portal, Oriana I. Novokmet)
 

Popularni Članci